پردازنده گرافیکی PS5 از ری-تریسینگ سختافزاری پشتیبانی میکند
سونی در کنار اعلام تاریخ عرضه و همچنین نام رسمی کنسول بعدی خود، برخی جزئیات دربارهی سختافزار کنسول پلی استیشن 5 را هم منتشر کرده است. از این جمله، خصوصیات و تواناییهای پردازنده گرافیکی PS5 است که طبق اعلام قبلی، مجهز به فناوری ری-تریسینگ خواهد بود.
در گفتگویی با سایت وایرد، اطلاعاتی از کنسول نسل بعدی سونی منتشر شد. سونی قبلا تایید کرده بود که پردازندهی گرافیکی کنسول بعدیاش قادر به رندر ری-تریسینگ هست. حالا «مارک سرنی» معمار این سختافزار دراین باره توضیح داده و شفافسازی کرده است که این اتفاق از طریق سختافزار افتاده و کنسول برای این قابلیت از هیچ نرمافزاری کمک نمیگیرد.
سرنی همچنین یکی از فواید جالب مجهز بودن این کنسول به فضای ذخیرهی SSD را، امکان نصب بخشهای مشخصی از بازیها عنوان کرده است. بدین صورت که یک بازیکننده میتواند تنها بخش تکنفرهی داستانی بازی را نصب و بازی کند.
اگرچه این امکان همین حالا در پلی استیشن 4 هم وجود دارد، بسیاری از بازیها از شما انتظار نصب کامل را دارند.
یکی دیگر از کارهایی که میتوانید به واسطهی فضای ذخیرهی SSD انجام دهید، پاک کردن یک یا چند ماد به صورت مشخص بدون تاثیر گذاشتن روی دیگر بخشهای بازی است.
به علاوه به دلیل وجود SSD رابط کاربری پلی استیشن 5 نه تنها سریعتر از الان عمل میکند، که ویژگیهایی خواهد داشت که در حال حاضر ممکن نیستند.
از جمله این ویژگیها میتوان به قابلیت پیوستن بازیکنندگان به فعالیتهای آنلاین یا پی بردن به جوایزی که منتظر آنها است بدون اجرای بازی اشاره کرد.
در مجموع، رابط کاربری پلی استیشن 5 میتواند بسیاری از اطلاعاتی که برای دانستن آنها اکنون الزاما باید وارد بازی شوید را بدون نیاز به اجرا کردن بازی به شما بدهد.
در کنار بحث سختافزاری، سرنی همچنین تایید کرده است که پلی استیشن 5 دارای درایو بلو-ری خواهد بود و پخشکنندهی بلو-ری همچنان سر جای خود هست. این پخشکننده قادر به اجرای دیسکهای بلوری 4K خواهد بود. امکانی که سونی تصمیم گرفت در پلی استیشن 4 پرو وجود نداشته باشد.
در همین راستا، هر دیسک بلو-ری بازیها میتوانند تا 100 گیگابایت ظرفیت داشته باشند. با این حال، سرنی از ظرفیت SSD کنسول اطلاعاتی ارائه نکرد.