Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

پلی استیشن ۵ در برابر ایکس باکس اسکارلت – نسل بعدی کنسول‌ها در راه است

0

با اعلام رسمی سونی، همین هفته‌ی گذشته مشخص شد که کنسول نسل بعدی این شرکت پلی استیشن 5 نام دارد و با مشخص شدن اطلاعات بیشتر از این کنسول، تفاوت‌ها و شباهت‌های بیشتری بین کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس و پلی استیشن را متوجه شدیم. حالا وقت آن رسیده که درباره‌ی کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت صحبت کنیم.

«پروژه اسکارلت» (Project Scarlett) نام کنسول نسل بعدی مایکروسافت است. با این‌که هنوز چیز زیادی درباره‌ی این دو کنسول نمی‌دانیم تا واقعا آن‌ها را با هم مقایسه و برنده‌ی نسل بعدی را مشخص کنیم (!) سونی و مایکروسافت تا همین‌جا هم اطلاعاتی به ما داده‌اند که می‌شود بر اساس آن‌ها حدس‌هایی زد.

در این مقاله به سراغ برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های مشخص شده بر اساس اعلام دو شرکت می‌رویم و در حالی که مایکروسافت و سونی به سختی اطلاعات جدید را منتشر می‌کنند، تلاش می‌کنیم آن‌ها را با هم مقایسه کرده و پلی استیشن 5 را در برابر ایکس باکس اسکارلت بگذاریم.

نام

سونی در این کارزار تنها شرکتی است که اسم کنسول نسل بعدی خود را اعلام کرده است. مثل همیشه و به دور از غافل‌گیری کنسول سونی پلی استیشن نام دارد و با عدد 5 نشان داده می‌شود. می‌توانید آن را به اختصار PS5 یا پلی‌5 هم بنامید.

اما مایکروسافت هنوز کنسول نسل بعدی خود را با اسم رمز آن یعنی «پروژه اسکارلت» می‌خواند. به هر حال ما برای این‌که مشخص باشد درباره‌ی آن حرف می‌زنیم از این کنسول با نام ایکس باکس اسکارلت یا به اختصار «اسکارلت» یاد می‌کنیم.

تاریخ عرضه

هر دو کنسول قرار است در یک بازه‌ی زمانی یکسان یعنی «فصل تعطیلات 2020» عرضه شوند. مثل ایکس باکس وان و پلی استیشن 4، کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی هم در یکی از پرخریدترین ماه‌های سال به بازار عرضه می‌شوند، گرچه فعلا تاریخِ معین و روز دقیق عرضه‌ی آن‌ها مشخص نشده است. به هر حال اگر می‌خواهید هر دو کنسول را بخرید باید از الان به فکر پول کنارگذاشتن باشید.

مشخصات سخت‌افزاری

چیزهای زیادی درباره مشخصات سخت‌افزاری دو کنسول هستند که هنوز نمی‌دانیم. با این حال، اطلاعات کافی برای آغاز مقایسه‌ی این دو کنسول از حیث سخت‌افزاری را در اختیار داریم و همان‌طور که می‌توانید ببینید، این دو کنسول آن‌قدر هم متفاوت نیستند.

هر دو کنسول از ری-تریسینگ پشتیبانی می‌کنند که به آن‌ها امکان شبیه‌سازی واقع‌گرایانه‌تر و بهتر نورها در بازی‌ها را می‌دهد.

جدول زیر اطلاعاتی که درباره سخت‌افزار این دو کنسول داریم را بیان می‌کند:

کنسول

PlayStation 5

Xbox Scarlett

پردازنده 8-Core AMD Ryzen Zen 2 CPU 1.6GHz AMD Ryzen Zen 2 CPU
گرافیک AMD Radeon Navi GPU AMD Arcturus GPU
حافظه رم نامشخص 16GB GDDR6 SDRAM
فضای ذخیره SSD 1TB SSD
درایو اپتیکال بله (4K Blu-ray) بله
حداکثر وضوح تصویر 8K 8K
حداکثر نرخ فریم 120fps 120fps
پشتیبانی از واقعیت مجازی بله نامشخص
سرویس بازی‌های ابری PlayStation Now (تایید نشده) Microsoft xCloud (تایید نشده)
پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل بله (بازی‌های پلی استیشن 4) بله (Xbox, Xbox 360, Xbox One بازی‌های)
ابعاد نامشخص نامشخص
رنگ نامشخص نامشخص
تاریخ عرضه تعطیلات 2020 تعطیلات 2020

 

عملکرد

صرف‌نظر از این‌که کدام کنسول را انتخاب کنید قطعا با یک پیشرفت جدی مواجه خواهید شد. مشخصات سخت‌افزاری اسکارلت، کنسول به مراتب قوی‌تری از ایکس باکس وان ایکس را پیشنهاد می‌دهند، و همچنین کنسول پلی استیشن 5 نیز نسبت به پلی استیشن 4 پرو به همین میزان قدرتمندتر است.

فضای ذخیره

هر دو کنسول از درایوهای ذخیره‌ی SSD استفاده می‌کنند. این یعنی کاربران سرعت به مراتب بیشتری را تجربه خواهند کرد و بازی‌ها زمان بسیار کمتری برای بارگذاری (لود) نیاز خواهند داشت. پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت هر دو به درایوهای پرسرعت مجهز خواهند بود و اگرچه سونی تایید کرده که زمان انتظار برای لود شدن بازی‌ها بسیار کمتر می‌شود، مایکروسافت گفته این تغییر بر اساس بازی‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال باید منتظر اطلاعات تکمیلی در این رابطه باشیم.

سرویس آنلاین

نه سونی و نه مایکروسافت حرفی درباره‌ی عملکرد بازی‌های آنلاین در کنسول‌های نسل بعدی خود نزده‌اند، اما عجیب نخواهد بود که ببینیم سرویس‌های ایکس بواکس لایو طلایی و پلی استیشن پلاس در نسل بعد هم حضور خواهند داشت. با توجه به موفقیت‌هایی که در این نسل داشت، بعید نیست Xbox Game Pass را نیز در نسل بعدی همراه اسکارلت ببینیم.

تفاوت کلیدی اما این بار در سرویس‌های استریم ابری بازی‌ها خواهد بود. با توجه به این‌که گوگل با سرویس استیدیای خود در نوامبر 2019 آتش اول این جنگ را روشن می‌کند و مایکروسافت نیز پروژه‌ی xCloud خود را خواهد داشت، سونی نیز احتمالا برنامه‌های جدیدی برای سرویس PlayStation Now خود طرح خواهد کرد تا در پلی استیشن 5 از آن استفاده کند.

پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل

هر دو کنسول اسکارلت و پلی استیشن 5 قابلیت اجرای بازی‌های نسل قبل را خواهند داشت. اسکارلت که میراث‌دار این قابلیت از ایکس باکس وان خواهد بود بازی‌های همه‌ی نسل‌های پیشین خود را اجرا می‌کند. یعنی با خرید ایکس باکس اسکارلت می‌توانید بازی‌های ایکس باکس، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان را اجرا کنید.

اما موضوع برای پلی استیشن کمی متفاوت است و هنوز مشخص نیست که پلی استیشن 5 همه‌ی بازی‌ها را پشتیبانی می‌کند یا نه. در حال حاضر سونی تایید کرده که این قابلیت وجود دارد، اما این‌که چه بازی‌هایی پشتیبانی می‌شوند مشخص نیست. یکی از دلایل آن، ممکن است عدم پشتیبانی احتمالی کنسول از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن باشد. که برای بازی کردن برخی بازی‌های انحصاری پلی استیشن 4 مثل Beat Saber ضروری است.

بازی‌های زمان عرضه

سونی هنوز عناوین زمان عرضه‌ی کنسول خود را رونمایی نکرده است، اما می‌دانیم که Bluepoint Games استودیویی که ریمستر آنچارتد و Shadow of the Colossus را ساخت، روی یک «بازی بزرگ» کار می‌کند.

مایکروسافت اما فعلا تنها عنوان بزرگ زمان عرضه‌ی کنسول خود را معرفی کرده است: Halo Infinite.

با گیم‌نیوز همراه باشید.

منبع gamespot

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.