Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

۲۵ بازی ادونچر برتر به انتخاب PC Gamer – قسمت اول

0

به‌تازگی در سایت PC Gamer مقاله‌ای با عنوان «25 بازی ماجرایی برتر کل دوران» منتشر شده که همان‌طور که از اسمش پیداست، به معرفی 25 بازی برتر سبک ادونچر از دیدگاه منتقدان این سایت می‌پردازد. در ادامه می‌توانید این 25 بازی برتر و توضیح مختصری از هر کدام را بخوانید.


1lOulE3QslVC.840x0.Vdef9Kkm

25. Discworld Noir

سازنده: Perfect Entertainment
ناشر: GT Interactive

سومین عنوان از سری Discworld که از روی سری رمان‌های Discworld به قلم خانم تری پرچت(Terry Pratchett) نوشته شده‌است. کتابی که خود با الهام از رمان‌های مشاهیری چون اچ.پی لاوکرفت، جی.آر.آر تالکین نوشته شده و فضاسازی تاریک و ترسناک لاوکرفتی را با موجودات افسانه‌ای داستان‌های تالکین ترکیب کرده‌است. کنترل یک کاراگاه شخصی که در دنیایی پر از ترول‌ها، خون‌آشام‌ها و گرگینه‌ها زندگی می‌کند باید تجربه جالبی باشد!


1lWWO3UJR9wd.840x0.Vdef9Kkm

24. Toonstruck

سازنده: Burst
ناشر: Virgin

انیماتوری به نام «درو بلنک» سازنده یک نمایش کارتونی بسیار موفق است که ده سال است در حال نمایش است و در این مدت به موفقیت زیادی رسیده‌است. درو مثل همیشه صبح از خواب بیدار می‌شود؛ با این تفاوت که تلویزیون‌اش به طرز نامعلومی روشن است. او در حال تماشای صفحه تلویزیون است که برنامه‌ای که خودش آن را خلق کرده شروع می‌شود و ناگهان او به داخل تلویزیون کشیده می‌شود. مدتی بعد، درو خود را در دنیایی می‌یابد که خودش ساخته‌است. او متوجه می‌شود که دنیای زیبای ساخته دست خودش توسط یک موجود ظالم و خبیث رو به ویرانی رفته‌است. حال او همراه با «فلاکس وایلدلی» شخصیت محبوب‌اش باید به کارهای ظالمانه این شیطان پایان دهد و دنیایی را که ساخته دوباره مثل همیشه کند.
دو چیزی که باعث متمایز شدن‌اش از دیگر بازی‌های دوران خود می‌شود؛ اول گرافیک کارتونی بسیار و جذاب آن و دومی که از اولی هم مهم‌تر است، استفاده از بازیگران حرفه‌ای است. تمام محیط‌‌های بازی و شخصیت‌ها به شکل کارتونی هستند. البته به جز شخصیت اصلی که برای آن از یک بازیگر استفاده شده‌ و این بازیگر هم کسی نیست جز «کریستوفر لوید» که نقش «دکتر امت براون» اش در سه‌گانه «بازگشت به آینده» در یاد‌ها مانده‌است. به غیر از لوید اشخاص دیگری همچون «دن کستلانیتا»(سیمپسون‌ها)،«تیم کوری»(تنها در خانه 2)،«دیوید آگدن استایرز»(صداپیشگی در بازی‌های Icewind Dale، Myst V و Kingdom Hearts 2) و «ترس مک‌نیل»(سیمپسون‌ها و بازی‌های فال‌آوت 1و2( در بازی صداپیشگی کرده‌اند.


WK29UoIAX431.840x0.Vdef9Kkm

23. To The Moon

سازنده: Freebird Games
ناشر: Freebird Games

شاهکار «کان گائو» و استودیوی Freebird Games که در میان بازی‌های بزرگ سال 2011 خودی نشان داد. ارائه داستان سفر دو دکتر به داخل خاطرات پیرمردی در حال مرگ و تلاش برای برآورده کردن آرزوی او یکی از به‌یاد‌ماندنی ترین تجربه‌ها را رقم می‌زند. یک رمان تعاملی با گرافیک هشت بیتی که در آن کاراکتر‌ها صدا ندارند و تمام دیالوگ‌ها به وسیله متن نمایش داده می‌شود؛ اما در عوض داستان و روایت بی‌نظیرش و گرافیک هنری و در کنار آن موسیقی‌‌ای که حتی می‌تواند سنگ را هم به گریه بیاندازد، ترکیبی آن‌چنان بی‌نظیر ساخته‌اند که دل‌کندن از بازی را از آنچه تصور می‌کردیم بسیار سخت‌تر می‌کنند. کسب عنوان بهترین داستان سال در سال 2011 از دیدگاه سایت گیم اسپات، آن هم در حضور عناوینی چون «بتمن: شهر آرکام»، «آنچارتد 3» و «دوس اکس: تحول بشریت» تنها گوشه‌ای از افتخارات بازی است. عنوانی که با قطعیت تمام ثابت می‌کند یک داستان عالی را با هر ابزاری می‌توان تعریف کرد و حتی با گرافیک هشت بیتی هم می‌توان با احساسات بازی کرد.


E6sfA4NuJAie.840x0.Vdef9Kkm

22. Gone Home

سازنده: The Fullbright Company
ناشر: The Fullbright Company

یک رمان تعاملی اول شخص که توسط کارمندان سابق 2K Games ساخته‌شد. «کیتی» پس از یک سال از آغاز سفر خود به خانه باز می‌گردد. اما وقتی وارد خانه می‌شود، در‌می‌یابد که کسی در خانه نیست و نامه‌ای از «سامانتا» خواهر کوچک‌تر خود پیدا می‌کند که از «کیتی» درخواست کرده که به دنبال پاسخی برای این سوال که «او کجاست؟» نباشد. تمام مدت بازی در خانه می‌گذرد و با گشت‌و‌گذار در خانه می‌توانید به یادداشت‌ها و نامه‌های مختلفی دست پیدا کنید و با خواندن آن‌ها بفهمید که در این یک سالی که کیتی در خانه نبوده چه به خانواده‌اش گذشته‌است. از آنجا که بازی تقریبا یک رمان تعاملی به‌حساب می‌آید، نقطه قوت آن باید داستان‌اش باشد که همین‌گونه هم هست. نوع روایت و شخصیت‌پردازی خاصی که در بازی به کار رفته آن را از همتایان خودش متمایز کرده‌است. اتمسفر قوی و فضای خانه هم به پیشبرد داستان و شخصیت‌پردازی کمک شایانی کرده‌است. بازی در آگوست 2013 منتشر شد و توانست توجه منتقدان را جلب کند و عناوین مختلفی را کسب نماید.


CJ2DD-2qh3Lc.840x0.Vdef9Kkm

21. King’s Quest VI

سازنده: Sierra Online
ناشر: Sierra Online

ششمین نسخه از سری به‌یادماندنی «در جستجوی پادشاه» که داستان آن به دست دو تن از مشهور‌ترین زنان تاریخ صنعت بازی‌سازی، «روبرتا ویلیامز» و «جین جنسن» نوشته‌شد. این نسخه از سری از جهات بسیاری اهمیت دارد. اول اینکه به واسطه حضور دو بازی‌ساز ذکر شده، بازی یکی از بهترین داستان‌ها را در سری دارد. دوم اینکه این بازی آخرین نسخه از سری است که بر روی فلاپی دیسک عرضه شد؛ که این خود نوید کیفیت بالا در زمینه صوتی و تصویری در نسخه‌های بعد را می‌داد. سوم اینکه برای شخصیت‌های بازی از صداپیشه‌های حرفه‌ای استفاده شده که معروف‌ترین آن‌ها آقای«رابی بنسون»(Robby Benson) صداپیشه شخصیت «دیو» در انیمیشن به‌یادماندنی «دیو و دلبر» است که در بازی به جای «پرنس الکساندر» شخصیت اصلی بازی صحبت می‌کند. مورد دیگری که البته یک نکته منفی برای بازی به حساب می‌آید، وجود بن‌بست(Dead End)های نسبتا زیاد در بازی بود که در واقع نوعی باگ بودند و باعث می‌شدند بازی را نتوان ادامه‌داد و باید دوباره بازی از نو شروع می‌شد. این مشکل چه در سری «در جستجوی پادشاه» و چه در دیگر بازی‌های شرکت سیرا دیده می‌شد.


Jt2RyokPUIuO.840x0.Vdef9Kkm

20. Spycraft: The Great Game

سازنده: Activision
ناشر: Activision

یک بازی ادونچر با داستانی در سبک جاسوسی و سیاسی که شما در نقش یک مامور سازمان CIA قرار می‌دهد. بازی تمام تلاش‌اش را می‌کند تا تجربه یک جاسوس جهانی بودن را به شما انتقال دهد و تا حد خوبی در این امر موفق است. داستان هیجان‌انگیزی که برای بازی نوشته شده هم در انتقال این امر موثر است. در طی بازی می‌توانید به نقاط مختلفی مانند مسکو و لندن سفر کنید و با ماموران دیگر سازمان‌های جاسوسی همچون KGB روسیه و MI6 انگلیس همکاری کنید. برای شخصیت‌های مختلف در بازی هم از بازیگران واقعی و حتی در محیط‌های مختلف هم تا حد ممکن از تصاویر واقعی استفاده شده‌است. البته گیم‌پلی بازی با ادونچر های کلاسیک فرق دارد و باید خودتان تجربه‌ کنید تا فرق را متوجه شوید.


0AbRBmRctd6z.840x0.Vdef9Kkm

19. Broken Sword: The Shadow of the Templars

سازنده: Revolution Games
ناشر: Virgin

اولین عنوان در سری «شمشیر شکسته»، یکی از نامدارترین و معروف‌ترین عناوین سبک ادونچر که هم اکنون 18 سال قدمت دارد. نسخه اول با وجود این قدمت هنوز بهترین عنوان سری است. یکی از بهترین داستان‌هایی که می‌توانید در دنیای بازی‌ها با موضوع جنگ بین اساسین‌ها و تمپلارها پیدا کنید. شخصیت اصلی «جورج استوبارت» یک توریست آمریکایی است که در یکی از روز‌های سفر خود به فرانسه، در بیرون کافه‌ای مشغول خوردن قهوه است که یک دلقک به کافه نزدیک شده و وارد کافه می‌شود. پس از مدتی دلقک از کافه خارج شده و چند ثانیه بعد، بوم! پس ار جان‌به‌در بردن جورج از انفجار، او سعی می‌کند که دلیل انفجار و عامل‌اش را پیدا کند. در ادامه یک خبرنگار فرانسوی به نام «نیکو کولارد» هم با جورج همراه می‌شود تا وی را در رسیدن به پاسخ سوالات‌اش یاری کند. همین داستان به‌ظاهر ساده در ادامه بسیار هیجان‌انگیز و پیچیده می‌شود و در طی بازی با سفر به نقاط مختلف دنیا می‌توانید ریشه دشمنی چند هزار ساله اساسین‌ها و تمپلار‌ها و روند این نبرد تا به حال را متوجه شوید. ترکیب داستان عالی و هیجان‌انگیز بازی که تم جنایی هم دارد، همراه با معماهای سخت اما لذت‌بخش که منطق کم‌نظیری هم دارند، در کنار گرافیک کارتونی‌ای که با خشونت بازی تا حدودی در تضاد است، یکی از بهترین بازی‌های ادونچر تاریخ را به شما ارائه می‌کند.


bGmPvH8SRnCm.840x0.Vdef9Kkm

18. Callahan’s Crosstime Saloon

سازنده: Legend Entertainment
ناشر: Take-Two

اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته «اسپایدر رابینسون»(Spider Robinson) در سال 1977 میلادی که بیست سال بعد یعنی در سال 1997 میلادی منتشر شد. شخصیت اصلی «جیک استون‌بندر»(Jake Stonebender) مردی است که در یک تصادف ماشین همسر و دختر خود را از دست می‌دهد. مدتی بعد از حادثه، او که فکر می‌کند مقصر مرگ همسر و فرزند‌اش است، اقدام به خودکشی می‌کند؛ اما پزشک او «دکتر سم وبستر»(Sam Webster) او را نجات می‌دهد و بعد از آن، تصمیم می‌گیرد که جیک را به کاباره «مایک کالاهان» بفرستد تا بلکه جیک آنجا بتواند به وضعیت عادی خود برگردد. اما کاباره کالاهان یک کاباره معمولی نیست. در آنجا موجودات عجیب و غریبی مثل یک سگ سخنگو، یا یک مسافر زمان، یا یک خون‌آشام و یا حتی موجودات فضایی پیدا می‌شود. احتمالا در چنین کاباره ای با می سر کشیدن مشکلات درست نمی‌شود! همین فضای خاص داستان، بازی را هم خاص‌کرده‌است. برای علاقه‌مندان به داستان‌های علمی تخیلی این بازی گزینه مناسبی است.


5RxFmlNrJrLQ.840x0.Vdef9Kkm

17. The Blackwell Legacy

سازنده: Wadjet Eye Games
ناشر: Wadjet Eye Games

یکی از عواملی که باعث رونق دوباره بازی‌های ادونچر شده بدون شک انجین AGS(Adventure Game Studio) است که با توجه به رایگان بودن‌اش، توانسته راه را برای علاقه‌مندان به ساخت بازی‌های ادونچر بسیار هموار کند. این انجین حاصل کار شخصی به نام «کریس جونز» است که در سال 1997 شروع به ساخت این انجین کرد. اما از اواسط دهه قبل بود که این انجین رونق گرفت. یکی از بازی‌هایی که بدون‌شک در رونق‌گرفتن این انجین نقش داشت همین عنوان «میراث بلک‌ول» بود. عنوانی که توسط «دیو گیلبرت»(Dave Gilbert) (موسس و رئیس استودیوی Wadjet Eye Games و یکی از افراد مهم در توسعه موتور AGS) و همکارانش در استودیوی خودش ساخته‌شد. شخصیت اصلی بازی زنی به نام «رزآنجلا بلک‌ول»(Rosangela Blackwell) است که یک نویسنده آزاد است و به‌تنهایی در نیویورک زندگی می‌کند. روزی به او خبر می‌رسد که تنها فامیل نزدیک روزا یعنی عمه‌اش،«لورن بلک‌ول»(Lauren Blackwell) پس از بیست سال کما از دنیا رفته‌است. مدتی پس از این اتفاق، از او خواسته می‌شود تا درباره خودکشی‌ای در خوابگاه یک کالج رخ داده مطلبی بنویسد. ناگهان روزا دچار سردردی می‌شود که یک روز تمام گریبان‌اش را می‌گیرد. پس از آن است که ناگهان یک روح در آپارتمان روزا ظاهر می‌شود! این روح که «جویی مالون»(Joey Mallone) نام دارد، در دهه 30 میلادی زندگی کرده‌است. جویی به روزا می‌گوید که او همانند عمه مرحوم‌اش یک «واسطه» است و توانایی این را دارد که به روح‌هایی که به دلایلی هنوز به آرامش نرسیده‌اند کمک کند و با برآورده کردن خواسته‌های‌شان، روح آن‌ها را به آرامش برساند. شروع داستانی که به ساخت پنج عنوان در سری «بلک ول» ختم شد. همین چند ماه پیش بود که آخرین عنوان سری با نام «ظهور»(Epiphany) منتشر شد. اگر مشتاق شنیدن ماجراهای روزا بلک‌ول با روح‌های سرگردان هستید، همین حالا شروع کنید که تا تمام کردن هر پنج عنوان راه درازی در پیش دارید.


hyNtW3dvi2k6.840x0.Vdef9Kkm

16. Loom

سازنده: LucasFilm Games
ناشر: LucasFilm Games

یکی از اولین بازی‌های شرکت لوکاس آرتز و چهارمین بازی‌ای که با انجین بسیار معروف SCUMM ساخته‌شد. داستان بازی در سال 8021 میلادی می‌گذرد. دورانی که از آن با نام «دوران متحدان بزرگ»(Age of The Great Guilds) یاد می‌شود. دورانی که در آن کسانی که شغل‌های مشترک دارند با هم متحد می‌شوند و دانش و راز‌های کار خود را در میان خود نگه می‌دارند. شخصیت اصلی بازی «بابین تردبر»(Bobbin Threadbare) یک جوان هفده ساله است که عضو اتحاد بافنده‌ها است. اما به دلایل نامشخصی بابین توسط بزرگان سرزنش شده و از اتحاد رانده می‌شود. مدتی بعد بزرگان در یکی از جلسات خود مورد حمله موجودی قرار می‌گیرند و تبدیل به قو می‌شوند. بابین که در هنگام وقوع اتفاق در آن اطراف محل حادثه بوده، متوجه می‌شود که وظیفه پیدا کردن قو‌ها(در اصل بزرگان اتحاد) به او سپرده شده و او باید طی سفری طولانی، قو ها را بیاید و نظم را به اتحاد بافنده‌ها بازگرداند.
از بحث داستان و گرافیک هنری که بازی‌های دهه 80 و 90 لوکاس‌آرتز در این زمینه رودست ندارند بگذریم، می‌رسیم به موسیقی بازی که با گیم‌پلی نیز پیوند خورده‌است. گیم‌پلی بازی با ادونچر‌های مرسوم تفاوت‌هایی دارد. مثلا اینکه در بازی کوله‌پشتی وجود ندارد و در نتیجه از معماهای کوله‌پشتی هم خبری نیست. در عوض معماهای بازی با استفاده از نت‌های موسیقی حل می‌شوند. با توجه به اینکه گیم‌پلی و موسیقی در بازی به هم پیوند خورده‌اند، در این زمینه با بازی بسیار خوبی طرف هستیم و به طور حتم می‌توانید از موسیقی‌های بازی لذت ببرید. بازی به خاطر گیم‌پلی متفاوت خود و پیاده‌سازی بسیار خوب در زمان خود مورد توجه قرار گرفت.


i7h75afHbImr.840x0.Vdef9Kkm

15. The Longest Journey

سازنده: Funcom
ناشر: Funcom

یکی از تحسین‌شده‌ترین ادونچر های تاریخ با متای 91 و کسب عنوان «بهترین ادونچر سال» و «یکی از بهترین ادونچر های دوران» در سایت‌های و مجلات مختلف. روایت ماجراهای «آپریل رایان»(April Ryan) هجده ساله در دنیاهای موازی «آرکادیا»(Arcadia)، دنیایی پر از جادو و سحر و «استارک»(Stark) شهری صنعتی که محل زندگی آپریل است. او طی اتفاقی متوجه می‌شود که توانایی این را دارد که بین این دو دنیای موازی سفر کند. او در می‌یابد که اتفاقاتی در حال وقوع است که هر دو دنیا را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این بین تنها کسی که می‌تواند دنیاها را از خطر برهاند آپریل است.
تمام بخش‌های بازی نکته قوت بازی هستند! چه داستان، چه گیم‌پلی، چه گرافیک فنی و هنری و چه موسیقی و صداگذاری همه و همه عالی هستند. فضاسازی زیبا و نماهای چشم‌نواز در بازی به وفور یافت می‌شود و امکان ندارد که از طراحی مناظر آرکادیا و شهر های صنعتی استارک لذت نبرید. این بازی یکی از عناوین این لیست است که تجربه‌اش به طور قطع واجب است.


ادامه دارد…

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.