Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

بازی Alien: Isolation تا چه اندازه در بازسازی جهان Alien موفق بوده است؟

1

درباره‌ی بازسازی جهان فیلم Alien در بازی Alien Isolation و پایبندی استدیو به فیلم اصلی بیگانه صحبت‌‌های زیادی شده است. تیم Creative Assembly برای ساخت این بازی انبارها و آرشیو کمپانی فاکس قرن بیستم را زیر و رو کرده‌اند و بسیار وسایل صحنه را به دقت در بازی شسته رفته شان بازسازی کرده‌اند. نتیجه‌ی کار هم تبدیل به بازی‌ای شده که به شدت یادآور حال و هوای فیلم اصلی بیگانه است.

واقعا این اصالت تا چه اندازه است؟ برای انجام این مقایسه کلیدی‌ترین اجزای صحنه‌ی فیلم بیگانه را با اجزای صحنه در بازی مقایسه می‌کنیم. درست است که همه هم اعلام کرده‌اند که بازی روحِ فیلم بیگانه را در خود دارد و ما هم این را کتمان نمی‌کنیم. بلکه فقط می‌خواهیم نگاهی موشکافانه‌تر به به این طراحی میلی‌متری بیندازیم.

و اخطار می دهم اگر فیلم Alien را هنوز ندیده اید، اسپویلرهای بسیار عظیمی (!) پیش رو خواهید داشت. و واقعا چرا تا حالا Alien را ندیده اید؟ همین الان ببینیدش!

Z3QmaqvPBTIJ.840x0.Vdef9Kkm

کنسول‌های بریج

خدمه ی نوسترومو از این کنسول ها برای هدایت بخش های مختلف سفینه استفاده می کنند. فیلم ریدلی اسکات هم با نشان دادن همین کنسول هاست که شروع می شود. بازسازی این کنسول ها در بازی خوب است. کاملا قابل شناسایی است و همانطور که درتصویر می بینید حتی آن ماگ کنار مانیتور هم طراحی شده است. ولی مشکلی هم هست. در بازی چند تا از چراغ ها به جای این که قرمز باشند، نارنجی اند.ولی به هرحال، بازسازی موفقی از آب در آمده است.

اصالت : 8/10

_evyChTEMPT7.840x0.Vdef9Kkm

کلاه‌های اورژانسی

کامپیوترهای نوسترومو که چشمک زدن شان را شروع می کنند، نورشان به طرز جالبی روی این کلاه های عظیم بازتاب می کند.کلاه خود های اضطراری برای هنگامی طراحی شده اند که فشار داخل سفینه کم شوند، و نسخه های بازسازی شده در بازی شبیه هستند، اما نه کاملا. همانطور که می بینید، دماغه ی کلاه  در فیلم – که عبارت «کلاه اورژانسی»هم روی آن به چشم می خورد بالاتر است اما در بازی، دماغه را خیلی پایین تر آورده اند. البته شاید برای هدف بهتری بوده باشد اما وقتی بحث اصالت است با چند امتیاز هم از اینجا کم کنیم.

اصالت : 8/10

HwY0jmd6MNrk.840x0.Vdef9Kkm

راهرو A

بله، راهروها را هم مقایسه می کنیم. می بینید که در ورودی طراحی خوبی دارد اما دور و اطرافش آن قدر هم پر جزییات نیست.نربان را هم برداشته اند. البته در نظر داشته باشید که این راهرو را اتفاقی انتخاب کرده ایم. نکته ی دیگر این است که در فیلم، محفظه های اکسیژن روی سینه ی لباس ها قرار دارد اما در بازی آن ها را بر داشته اند گذاشته اند کنار پایشان. در نگاه اول همه چیز عالی می آید اما خب، مشکلات همیشه هستند.

اصالت : 5/10

kjD3Yge8bsCY.840x0.Vdef9Kkm

راهرو B

این راهرو بسیارعالی است. همان راهرویی که دوربین در اول فیلم، قبل این که «مادر» خدمه را بیدار کند، درش جولان می دهد. در بازی این راهروها به نسبت درازتر طراحی شده اند و در فیلم می بینیم که آن گوشه کنارهایش هم کمی کثیف است. می شود حتی به نورهای فلوئورسنتی هم که در بازی انگار یکی اضافه تر است، ایراد گرفت اما خب، احتمالا این عملی حیاتی برای طراحی مرحله بوده پس کار زیادی اینجا نداریم.

اصالت : 8/10

8ELx0OTx7EX_.840x0.Vdef9Kkm

اتاق «خوابِ عمیق»

یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های فیلم است که به زیبایی هر چه تمام تر در بازی بازسازی شده است. در بازی خودتان می توانید درهای شیشه ای را باز و بسته کنید و دقیقا به همان سرعتِ داخل فیلم باز می شوند. اما یک مشکل کوچک. نورپردازی در بازی، نماهای روی دیوار را خیلی تاریک کرده است. در این صحنه باید آن حس سفیدی مطلق القا شود که با این نورپردازی زیاد کار نخواهد کرد. این عامل را فاکتور بگیریم کارِ طراحان در این بخش عالی بوده است.

اصالت : 9/10

EVB7_jR93ssY.840x0.Vdef9Kkm

میز صبحانه

اینجا جایی است که خدمه ی نوسترومو اولین صبحانه شان را بعد از خواب عمیق صرف می کنند. اینجا از صحنه های کلیدی فیلم هم هست – همان صحنه ی بینظیری که کین «به دنیا می آورد»، صحنه ای که باعث شد سینماروهای سال 1979 غش و ضعف کنند! طراحان بازی با جزییاتی میلی متری این صحنه را بازسازی کرده اند. هیچ ایرادی بر بازسازی آنها وارد نیست.ممکن است در فیلم، میز بزرگتر به نظر بیاید اما این احتمالا کار یکی از لنزهاست. نورپردازی هم به خیلی به کمک گرفتن حس و حال فیلم می آید. بسیار عالی!

اصالت : 10/10

h7XReZwz_wMh.840x0.Vdef9Kkm

ورودی «MOTHER»

خدمه که صبحانه شان را می خورند، نور زرد رنگ شروع به چشمک زدن می کند و مادر – کامپیوتر مرکزی سفینه – پیامی دارد برای چشمان دالاس. او به طرف بریج می رود و به راهرویی در سمت راست می پیچد. جایی که خدمه می توانند با مادر صحبت کنند. ورژنِ بازی کوتاهتر است. ماشین اولی که دالاس کد را وارد می کند، به طرز مشکوکی در بازی ناپدید شده است. نورهای چشمک زن کوچک روی دیوارهای اتاق کاملا اندازه و درست اند. حتی نمایی که از بیرونِ پنجره ی اتاق هم دیده می شود کاملا دقیق است؛ پس این بازسازی هم بسیار عالی ست.

اصالت : 9/10

0zSMlY4kk_wm.840x0.Vdef9Kkm

اتاق MOTHER

یکی دیگر از بازسازی های بازی که در حد کما خود به سر می برد. چراغ ها، مانتور، نور، تعدد نورهای چشم زن همه و همه کاملا شبیه فیلم است و خوشبختانه هیچ چیزی جا نمانده است. این صحنه احتمالا شبیه ترین بخش بازی – از همه لحاظ – به فیلم است.

اصالت : 10/10

PeRlbb9qKEy-.840x0.Vdef9Kkm

کنسول MOTHER

حالا که داخل اتاق هستیم، بگذارید نگاهی هم به کنسول بیندازیم. کنسولی که اطلاعات مادر را به اعضا می داد و محل وقوع صحنه ی بینظیر دیگر فیلم – Crew Expendable. نسخه ی بازسازی شد در بازی فرو رفته تر است و نوشته ی قرمز زیرش هم چیز دیگری است. حداقل حس و حال مانیتور نگه  داشته شده است. و نکته ی بعد اینجاست که خیلی ها بیشتر از دوبار در بازی به این مانیتور نگاه نمی کنند پس نمی توانیم خیلی سازنده ها را سرزنش کنیم که چرا در جزییات کنسول دقیق نشده اند. ولی خب، اتاق به این کاملی، این یکی تنها چیز ناقص اش است.

اصالت : 6/10

ytQvQlZ-6O1w.840x0.Vdef9Kkm

یونیفورم خدمه

لباس های خدمه ی نوسترومو هم خیلی خوب بازسازی شده اند. اما چند اشتباه هم درشان وجود دارد. یکی این که یقه ی لباس دالاس فرم اشتباهی دارد. لوگوی ویلند-یوتانی روی پیراهن اش هم رنگ متفاوتی دارد و هم در جا درستی قرار نگرفته است. و نشان های افتخار هم از کلاه برت حذف شده اند. بقیه لباس ها عالی اند. بخصوص وقتی که آماندا لباسهایی شبیه لباس های مادرش می پوشد…

7/10

hb6QmkuVyrnP.840x0.Vdef9Kkm

 بخش پزشکی

این هم نمونه ی دیگری از بازآفرینی بی نظیر استدیو Creative Assembly. آن تختی که کین به صورت نیمه مرده رویش قرار گرفته و مهمان کوچکِ سفینه هم روی صورتش جا خوش کرده بود را یادتان هست؟ همه ی مانیتورها و جزییات با دقت کار شده اند و جز چند مشکل کوچک با چراغ ها، چیز دیگری به چشم نمی خورد. حتی در محتوای دانلودی Nostromo، لاشه ی Facehugger را هم می توانید در گوشه ای مشاهده کنید. جزییات این بخش خیلی بالاست… برای مثالن گاهی بیندازید به مانیتورها بالای تخت.

اصالت : 10/10

425Z_ZyxjGK1.840x0.Vdef9Kkm

 کنسول بخش پزشکی

اینجا همانجایی است که اش، روی Facehugger  کار می کند. همانطور که می بینید آرم ویلند یوتانی از روی مانیتورها غیب شده است. میکروسکوپ اش هم در اسکرین شات نیست اما در همین اتاق می توانید پیدایش کنید.کیبوردهای جلوی مانیتور هم در وضعیت متعادلی به سر می برند.

اصالت : 8/10

8S0Y1g2TiaWy.840x0.Vdef9Kkm

 تجهیزات بخش پزشکی

قبل از این که بخش پزشکی را ترک کنیم، نگاهی میندازیم به گوشه ی راست اتاق، جایی که تجهیزات پزشکی قرار داشت. همه ی آن تجهیزاتی که در فیلم دیدیم، مدلسازی شده اند و اینجا دیده می شوند؛ اما بار دیگر آرم ویلند-یوتانی  غیب شده است. اما به هرحال، تجهیزات بسیار شبیه است.

اصالت : 8/10

eMzMa_cWfsWn.840x0.Vdef9Kkm

میله‌ی الکتریکی

در فیلم می بینیم که برت، مهندس شلخته ی سفینه، میله ای الکتریکی طراحی می کند تا آن موجودی که از سینه ی کین بیرون زد را «ترغیب کند» و نه بکشد.  دستوری که از ویلند-یوتانی آمده است. چیزی که آماندا در بازی به دست می آورد، بسیار شبیه همان میله ی الکتریکی است. مسلما برت این محصول دست ساز خودش را از چند قطعه ی جداگانه درست کرده و این چیزها کاملا در طراحی داخل بازی مشاهده می شود.

اصالت : 9/10

U98HswahZKrW.840x0.Vdef9Kkm

ردیاب

در حالی که برت، آن باتون- یا هر چیزی که می شود اسمش گذاشت- را می سازد، اش هم یک ردیاب ، برای پیدا کردن رد بیگانه اختراع می کند. با این که زیاد با این دستگاه کاری نمی توان کرد،  می توان فهمید که چرا سازندگان بازی دقت زیادی روی طراحی آن نکرده اند. نیازی هم نبوده. اما به هرحال ما اینجا امتیاز می دهیم و امتیاز طراحی ردیاب پایین می آید.

اصالت : 6/10

dxbVhic07Ucr.840x0.Vdef9Kkm

رابط کاربری ردیاب

جالب است، چرا که Alien Isolation تا این جای کار همه چیز را از فیلم ریدلی اسکات قرض گرفته اما رابط کاربری ردیاب مستقیما از فیلم جیمز کامرون به بازی آمده است. البته می توان گفت این رابط کاربری، بهتر طراحی شده و برای بازی کارآمد تر است. در ردیاب فیلم اصلی، هیچ چیز آن طور که باید معلوم نمی شود و اگر داخل بازی هم چنین چیزی می گذاشتند عمرا می توانستید بیگانه را ردیابی کنید. به هرحال ما نمره ی پایین می دهیم اما این هم برای هدف بهتری تغییر کرده…

اصالت : 2/10

5WgPV4TnYSip.840x0.Vdef9Kkm

هدست

خدمه ی نوسترومو، هدستهایی از این دست که در تصویر مشاهده می کنید دارند. در بازی، آماندا، هدستی را در سواستوپول بر می دارد که بسیار شبیه مدل های داخل فیلم است و به علاوه این که یک چراغ قوه هم به آن متصل است. طراحی بسیارخوبی است. این که مدل اصلی از فیلم گرفته شده و چیزی در راستای کانسپت اصلی به اش افزوده شده، کاری تحسین برانگیز است.

اصالت : 9/10

BgLb-H_gr5KA.840x0.Vdef9Kkm

شعله افکن

شعله افکن، یکی از نمادهای سری فیلم های بیگانه است. البته شعله افکن فیلم و بازی تفاوت هایی با هم دارند. استدیو، شعله افکنی طراحی کرده که در عین حالی که شبیه فیلم است، مدل متفاوت تری از آن محسوب می شود. هرچه باشد  پانزده سال از وقایع فیلم می گذرد. در محتوای دانلودی Nostromo نیز همین مدل استفاده می شود. تفاوت شان در میان پرده ها چنان چشمگیر نیست و اصلا به چشم نمی آید.

اصالت : 7/10

NlPAhCKJffD1.840x0.Vdef9Kkm

بخش تعمیر

همان جایی که وقتی برت دنبال گربه – جونز- می گردد، با سرنوشت اش روبرو می شود. اینجا اولین جایی است که نگاهی کامل به بیگانه می اندازیم و برت اولین کسی است که بعد از کین، طعمه ی آن موجود می شود. بازسازی بازی، کاملا یادآور همان فضای رعب آور است. خیلی هم شبیه است. همه ی آن دم و دستگاه های ناشناخته هم دور و بر دیده می شوند. جزییات روی در فلزی هم کاملا دقیق هستند. ولی فقط نوری که از بالای سر برت وارد این بخش می شود را در بازی نمی بینیم؛ این نکته می توانست به در آوردن جو این محل خیلی کمک کند.

اصالت : 8/10

rHKEAROXTDyJ.840x0.Vdef9Kkm

دریچه‌های ورودی

این بازسازی کاملا راضی کننده است. طراحی این دریچه ها، آن سکانس دالاس را هرچه خوفناکتر می کنند. صداها هم کاملا شبیه آنچه در فیلم استفاده شده اند. هیچ اشکالی بر طراحی آنها وارد نیست.

اصالت : 10/10

jkQt8Q8ccM_D.840x0.Vdef9Kkm

ساعت ریپلی

الن ریپلی در فیلم، ساعتی با شمایل آینده نگرانه به مچش می بندد که دو صفحه دارد.معلوم نیست دو صفحه برای چیست ولی خب، ساعت باحالی است. آماندا هم در سواستوپول ساعتی با همین شکل و شمایل می بندد که کاملا قابل شناسایی است. این دو ساعت، می توانند رابطه ی بین دو کاراکتر را بیشتر ملموس کنند. آن هم از طریق یک ساعت. اما آنچه ما فکر می کنیم این است که آماندا این ساعت را می بندد، چون مال مادرش است. یک جور یادگاری. چه دلیل دیگری دارد که کسی ساعتی که متعلق به 15 سال پیش است را ببندد؟

اصالت : 10/10

_vY9MF8HtI_d.840x0.Vdef9Kkm

لباس‌های فشرده سازی

یکی دیگر از نشانه های فیلم بیگانه. طراح لباس فیلم، جان مولو، این لباس ها را بر اساس لباس های فضایی که توسط جان ” موبیوس” ژیراد طراحی شده بود، ساخت. سرشانه های لباس، مانند زره های سامورایی هاست و کنده کاری های روی کلاهخود، انگار خط هیروگلیف است. به همان اندازه هم انگار طبق تکنولوژی روز ساخته شده اند. طراحی باز نیز نسبتا دقیق است. اندازه ها کاملا همان اندازه های فیلم است. چند تفاوت جزیی مانند نبود آرم ویلند یوتانی  و علامت های زیر لباس هم به چشم می خورد.

اصالت : 9/10

IVUCNvo17_Zy.840x0.Vdef9Kkm

اهرم خودتخریبی

اولین مراحل برای شروع انفجار خود به خودی نوسترومو، کشیدن این دو اهرم است. تمام اهرم های سواستوپول هم بر همین اساس طراحی شده اند.تفاوت های جزیی کوچکی هم دارند و البته در دی ال سی ها نیز همین ها استفاده شده اند. اعتراض زیادی برایشان وارد نیست چرا که تفاوت ها را فقط خوره هایی که دقت بسیار بالایی دارند می فهمند.

اصالت : 7/10

syTfQMUv0yuq.840x0.Vdef9Kkm

کیبورد خودتخریبی

همه ی ما عاشق کیبوردها در فیلم هستیم.شکل های غریبی رویشان به چشم میخورد که ما هیچ سر در نمی آوریم. چیزی است که به ما نشان می دهد، این آینده است. کلید ها هم تقریبا همه همانها هستند. فقط استدیو لازم دیده چند کلید اضافی هم از خودشان طراحی کند و داخل بازی بگذارد.

اصالت : 9/10

soUgY7KiqSAl.840x0.Vdef9Kkm

دستور العمل خودتخریبی

دستور االعمل هم یکی از آن صحنه هایی است که برای بیگانه دوستان بسیار آشناست. وقتی این تصویر را از داخل فیلم می گرفتم متوجه شدم که نوشته های قرمز همه با ماژیک طراحی شده اند. فیلم بیگانه فیلمی است که بیشترش با دست ساخته شده و این خیلی جالب است. هم در فیلم و هم در بازی می بینیم که انگشت ریپلی نوشته ها را دنبال می کند و بازی نیز ارجاع خوبی به فیلم می دهد. همه چیز شبیه است، چیزی نیست که از دستش بنالیم!

اصالت : 10/10

0i9AA87blUzy.840x0.Vdef9Kkm

مرگ مجله‌ای (!)

وقتی اندروید های سواستوپول وحشی می شوند، می توانید یکی از صحنه های نمادین فیلم را دوباره مشاهده کنید. مرگ های مجله ای! ارجاعی به روشی که اش تلاش می کند تا ریپلی را بکشد. علاوه بر نمادگرایی هایی که می شود ساعتها در موردشان حرف زد، فکر می کنم اش با این روش تلاش می کرد تا ریپلی را جوری بکشد که زخم بیرونی و قابل مشاهده ای نداشته باشد. به هرحال وجود این چنین چیزی در بازی بیشتر شبیه یک ایستر اگ برای طرفداران است… که خب، ما گرفتیمش… خیالتان راحت Creative Assembly.  یکی دیگر از ارجاعات جالب توجه بازی، طرز حرکات Working Joe است وقتی می خواهد چنین کاری انجام دهد. کاملا خونسرد و آرام می کشد. این خیلی ترسناک است. یکی از دلایل ترسناک تر شدن بازی هم همین هایند.

10/10

منبع pcgamer
1 نظر
  1. سید مجتبی محمودی می‌گوید

    این قدر این مطلب خوب بود که هوس کردم برم سراغ فیلم! و همچنین هر چه زودتر برم سراغ بازی
    ممنون از قاسم بابت ترجمه وممنون از پی سی گیمر به خاطر این مطلب عالی!

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.