شش دموی برتر بازیهای رایانهای از ابتدا تا کنون
یادداشت مترجم: متن بدون تغییر و تلخیص و با استناد به اظهارات نویسندهی مطلب ترجمه شده است.
دموهای بازیهای رایانهای را به یاد دارید؟ اگر به یاد دارید خوشحالم که برای چند نفر متولد دههی 70 و همان حواشی در حال مطالعهی این متن هستند. گذشته از استودیویی که Zumba World Party را به همراه کلی آثار به یاد ماندنی برای ما به ارمغان آورد، این دموها برای دورهی امروزی آثاری کلاسیک محسوب میشوند و دیگر به سبک و سیاق پیشین خود نیستند و به نظر میرسد که بازیسازان به کلی مسئلهای تحت عنوان دمو برای یک بازی را کنار گذاشتهاند.
این مسئله حتی رو به زوال هم رفته تا جایی که کپکام برای Dead Rising 3 دمویی را از طریق Marketplace شبکهی لایو با حجم 7 گیگابایت منتشر کرد آن هم فقط برای 20 دقیقه بازی! داستان انتشار دموها برای ناشران دیگر فقط به یک سری اضافه کاری محدود شده و حتی عمل فروش دموی یک بازی واقعا جزو یکی از مقولههای نهچندان جالب در این زمینه است.
به همین منظور سراغ برترینها رفتیم و شش دموی برتر بازیهای رایانهای را برای شما تدارک دیدیم که به شرح زیر هستند:
-
6. Metal Gear Solid
انتشار دمویی برای اولین نسخه از سری متال گیر سالید باعث شد تا گیمرها با دید متفاوتی نسبت به این پدیده نگرش پیدا کنند.
در آن زمان انتشار دمو برای یک بازی حکم یک معرفی بسیار کوتاه را برای بازی اصلی داشت و این که اصلا مخاطب متوجه شروع و پایان دمو نمیشد اما دموی متال گیر سالید اولا از نظر تحول در سری و در مراحل بعدی به دلیل تغییر سبک تولید دموها زبان زد عام شد. بازی از جایی زیر پایگاه شدو موزز (Shadow Moses) آغاز میشد و مامور سالید اسنیک وظیفهی تحقیق در مورد اعلام حملهی هستهای توسط برادر دو قلویش لیکوئید اسنیک و تیم او را داشت. این دمو با طول نسبتا زیادی در جایی از داستان که اسنیک طبق ماموریتاش برای آزادسازی رئیس شرکت دارپا سلول او را پیدا میکند پایان پیدا مییابد. گیمپلی غنی بازی از حیظ تحول مخفیکاری با حدود 20 دقیقه کاتسین همراه شده بود که بهعنوان این که دوربین سری متال گیر از دو بعدی به سه بعدی تغییر یافته پیشرفت محسوسی را برای هواداران تداعی میکرد.
از طرفی اضافه شدن کدک (Codec) دستگاهی که ارتباطات ماهوارهای را بین اسنیک و تیم پشتیبانیاش برقرار میکرد در کنار گرافیک واقعا خوبش در آن زمان کمتر از لقب یک انقلاب در این سبک نبودند. در زمانی که کنسول پلیاستیشن حتی قادر نبود پالیگانهای چهره شخصیتها را به بهترین نحو در بیاورد کوجیما توانست از این نظر بازی بی عیب و نقصی را ارائه کند. فکر کنم هنوز هم میتوان سراغ چند ساعت تجربهی لذت بخش این دمو رفت و در آن غرق شد. قایم شدن پشت اشیا، پرت کردن حواس دشمنان، لوکیشنهای بینظیر این نسخه همگی باعث میشوند تا دموی متال گیر سالید در این لیست جزو مقامداران باشد.
-
5. Just Cause
دموی باورنکردنی و تاثیر گذار Just Cause که به مخاطبان اجازه میداد در گوشه و کنار جزیرهی استوایی در امریکای شمالی به گشت و گذار بپردازند توانست با در نظر گرفتن سلیقهی مخاطبین برای کنار گذاشتن قوانین فیزیک توجه آنها را به خودش جلب کند.
دموی Just Cause به نوعی نشان میداد ترکیب خصلتهای انریکه و جیمز باند در یک بازی رایانهای چگونه خودش را جلوه میدهد! یک قلاب که آن را به سمت هر چیزی پرتاب کنید یک واکنش خاص دارد و یک دوجین هم ابزارآلات جنگی که اجازه میداد هر اتشبازی که میخواهید داخل جزیره راه بیندازید. از همان لحظهای که ریکو رودریگز از هلیکوپتر سقوط آزاد میکند تا وقتی که سوار اولین ماشین میشود و در آخر پل را منفجر میکند دموی JC بینظیر است و نوید اکشنی خالص را در دموی یک بازی میدهد.
قطعا انتشار این دمو بیشترین تاثیر را در فروش بازی داشت و ترازوی آن را نسبت به دیگر قسمتهای Just Cause سنگینتر میکرد.
-
4. Tony Hawk’s Pro Skater 2
قبلتر یعنی حدود چند سال پیش از این که سری «تونی هاوک» به نمونهای رایگان برای Temple Run تبدیل شود، این سری در سطح به مراتب بالایی قرار داشت. قطعا دموی Pro Skater 2 اولین باری نبود که ما را به دنیای تونی هاوک وارد میکرد اما کسانی که تجربهی آن را داشتهاند میدانند که این دمو در نوع خود خیلی خاص بود.
اگر از بیشتر این افراد هم بپرسید بهترین ویژگی این دمو چه بود، قطعا جوابشان ماد ادیتور بازی خواهد بود که به کاربران اجازه میداد یک پیست اسکیت را به هر نحوی که میخواهند طراحی کنند و همین ویژگی باعث شد که دموی بازی تا الان برایمان خاطرهساز بماند.
-
3. Skate
در واقع دموی اسکیت اولین عنوانی بود که توانست به بازیکنان تجربهی ارگانیکی را از اسکیت سواری و کنترلهای آن بدهد و تمام شک و تردیدهایی که در مورد بازی اصلی به وجود آمده بود را نیز نقض کرد. ترفندهای حرفهای که در اسکیت از آنها رونمایی شد توانست بازیکنان را با دنیای اسکیت و محیط واقعگرایانهاش آشنایی دهد.
دموی اسکیت تنها بخشی از منطقهی پارک اسکیت را که جزوی از یک شهر کامل در بازی اصلی بود به رخ میکشید اما همین پارک اسکیت میتوانست تا ساعتها شما را سرگرم کند و قانونهای بیقانونیاش را یادتان بدهد.
-
2. The Stanley Parable
در این لیست جدیدترین دمویی است که برای یک بازی منتشر شده و شاید هم پرمغزترین. دموی The Stanley Parable خودش به تنهایی قسمتی از یک بازی نیست بلکه به نحوهای طراحی شده تا مخاطبش را با روایت اصلی، راوی داستان و در نهایت تجربهی لذت بخش بازی نهایی آشنا کند.
برای کسانی که تجربهی بازی را نداشتهاند باید گفت که دموی The Stanley Parable ساخته شده تا برای یک بار هم که شده خودتان در یک بازی تمامی تصمیمات را بگیرید؛ راوی میگوید که استنلی در چپ را باز میکند اما بازیکن سراغ در راست میرود. این مثال بارزی برای آشنایی با محیط کلی بازی است که به سازندگان نشان میدهد چطور یک دموی واقعی بسازند.
-
1. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
دقیقا مثل شمارهی شش لیست یعنی متال گیر سالید، دموی نسخهی دوم هم مثل قبلی در حد یک افسانه قرار گرفت و به همین دلیل جایگاه اول لیست را در انحصار خودش دارد. با آغاز دمو بازی اجازه میدهد که بازیکن خودش راهش را تا بخش سنگینتر پیدا کند و بر خلاف بازی اول حالا گیمپلی به حد بالاتری از پختگی رسیده؛ جعبههای خالی و کمدهایی که برای مخفیشدن اسنیک طراحی شدهاند تا سربازهایی که سر پستشان خوابشان میبرد و بیتعارف به رودخانهی هادسون انداخته میشوند.
تجربهی اول با این دمو حدود یک ساعت طول میکشد که البته برای بازیکنان کنجکاو این عدد کمی بیشتر هم میشود. این دمو از آن دسته دموهایی است که تا چند بار از اول تا آخر تمامش نکنید بیخیالش نمیشوید و برخلاف دموهای امروزی مثل Dead Rising 3 به راحتی نمیتوانید آن را نیمهکار رها کنید.
هر چند که کوجیما دیگر از این دموها نمیسازد؛ حداقل به صورت رایگان! (اشاره به انتشار Ground Zeroes)