Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

سیاهی‌های بی‌قصه؛ نگاهی به فیلم قصه‌ها و حواشی‌هایش به بهانه‌ی اکران

2

فیلم قصه ها بر خلاف نامش قصه ندارد.یک فیلم نامه اپیزودیک که هر اپیزودش قرار است دردی از جامعه و آدم ها را نشان دهد اما نه تنها اپیزودیک نمی شود بلکه به سمت شعار و سیاه نمایی و ضد قصه روی می آورد.در نتیجه ما با فیلمی شعار زده و خطابه روبرو هستیم که به سینما نزدیک هم نمی شود.شخصیت های فیلم شکل درستی ندارند و حتی بنی اعتماد-کارگردان فیلم- به ناچار از شخصیت های فیلم های قبلیش وام می گیرد اما این ترفند هم به او کمکی نمی کند. نتیجه این میشود که ما با شخصیت های ناقص و قلابی طرفیم که دردشان برای ما ملموس نمی شود.در نتیجه قصه هایی که قصه ای ندارد و شخصیت پردازی هم نشده نمی تواند بیان گر وقایع جامعه باشد و مخاطب را دل سرد می کند.

قصه ها  علاوه بر یک فیلم نامه شلخته روایت معیوبی هم دارد.میزانسن ها درست نیستند و بازی بازیگران هم به شکل کاملن اغراقی مشاهده می شود.داستانک های به ظاهر داستان این فیلم هم فیلم فارسی اند.یعنی قهرمان درستی ندارند و همان طور که اشاره شد شخصیت پردازی نشده اندو داستان ها سطحی و کلیشه هستند.زنی که به دلیل فقر فرهنگی خانواده و خشونت برادرش از خانه گریخته و برای گرسنه نماندن و تهیه داروی فرزندش، فاحشگی می کند،مادری که فرزندش به دلایل سیاسی در زندان است،کارمندانی که به جای راه انداختن ارباب رجوع به مشکلات شخصیشان می رسند،کارگرانی که ماه هاست حقوقی دریافت نکرده اند و حق هیچ اعتراضی ندارند و فقر مالی و بی سوادی ایشان موجب می شود که نتوانند از حق خود دفاع کنند،حاکمیتی که جز سرکوب کمترین اعتراضات مردم به وضع اقتصادی و معیشتی هیچ کار دیگری انجام نمی دهد،دولتمردانی که غرق در فساد اخلاقی و مالی اند، ادارات و سازمان های دولتی ای که غرق در بوروکراسی و درنتیجه بی توجهی به مردم اند، زنانی که قربانی خشونت اند و وضعیت آشفته ی روانی ایشان در نظام مردسالار ایران آن ها را از طبیعی ترین حقوق زندگی بی بهره کرده است، حاج آقایی که در فیلم گناه کبیره ی ازدواج موقت را انجام می دهد.

فیلم همه این ها را بیان میکند اما مشکل با نوع بیان کردن هست که همان طور که اشاره شد این بیان، بیانی غیر سینمایی و بیشتر سیاه گونه هست.

و اما مشکلات فیلم به همین جا ختم نمی شود. مجلس تصمیم گرفته بود تا مانع از اکران قصه ها شود و  اجازه ندهد تا ذهن هزاران بیننده فیلم ها درگیر مسائل و مواردی خلاف حقیقت و یا ضد ارزش شود .

ما مدتی بعد همین فیلم به جشنواره ونیز رفت و باز فریادها بلند شد.وقتی اعتراضات شدت گرفت جنتی از حضور این فیلم سیاه نما در جشنواره ونیز انتقاد کرد.فیلمی که در نهایت مثل اکثر فیلم های سیاه نمای دیگر از جایزه بی نصیب نماند و بهترین فیلم نامه جشنواره را به ارمغان برد.چایزه ای که مشخص بود به دلایل غیر سینمایی داده شده بود.

سایت اصول گرای نسیم در گزارشی می نویسد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلمی مجوز اکران داد که کارگردان آن شورش علیه جمهوریت و رای مردم را که باعث زیانهای ملی بسیار به بهانه تقلب شد به رسمیت شناخته و بدون دریافت پروانه ساخت اقدام به ساخت آن کرد و در نشست خبری این فیلم در جریان سی ودومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به یک خبرنگار گفت: که مادر نزاییده کسی که اجازه ندهد من فیلم بسازم.

سایت رجانیوز می نویسد:اکران «قصه‌ها» در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نمایندگان مجلس و اعضای کمیسون فرهنگی و کمیسیون اصل ۹۰، نسبت به اکران این فیلم هشدار داده بودند. چنانکه «نصرالله پژمانفر» به عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای کمیسیون به روزنامه‌ی جوان درباره‌ی اکران این فیلم گفته بود: «قطعاً مجلس در برابر این گونه مسائل موضع‌گیری خواهد کرد. ما پیش از اینها در خصوص چنین آثاری هم با وزیر ارشاد صحبت‌هایی داشته‌ایم و هم با آقای ایوبی و تذکرات لازم را در خصوص چنین مواردی به آنها داده‌ایم و بعید می‌دانیم که ایشان با اکران چنین گزینه‌هایی، برخلاف اظهارات خودشان رفتار کنند. من مطمئن هستم که چنین فیلم‌هایی به اکران عمومی در نمی‌آیند و اگر چنین اتفاقی بیفتد و فیلم‌های مسئله‌دار اکران شوند، مسلماً مجلس در برابر این اقدام برخورد خواهد کرد و در نهایت اعضای کمیسیون فرهنگی از اختیارات قانونی خود در برابر وزیر استفاده خواهند کرد.»

و در نهایت اینکه فیلم در سالن های سینمایی متعلق به سازمان سینمایی اکران گردیده  و حوزه هنری و شهرداری از نمایش این فیلم در سالن های خود سرباز زدند.درست است ما با فیلمی ضعیف در کارنامه رخشان بنی اعتماد طرف هستیم اما به هر سو فیلمی است که باید دیده شود و حرکت هایی مثل توقیف و تحریم در سینما جایی ندارد و مردم خود بر اساس دانسته ها و دیده ها و شنیده ها قضاوت خواهند کرد.نه اینکه حق دیدن را از آن ها بگیریم.به هر سوی فیلم فعلن اکران گردیده و طبق شنیده ها با فروش نسبتا خوبی در همین اوایل اکران مواجه گردیده.باید به انتظار سرنوشت نهایی اکران این فیلم نشست.آیا فیلم بدون مشکل به اکرانش ادامه خواهد داد یا به سرنوشتی مشابه خانه پدری دچار خواهد شد که از روی پرده به پایین کشیده شد.

2 نظر برای این مطلب
  1. ارشام می‌گوید

    من با این نقد کاملا مخالفم شما اصلا فیلم نگاه میکنید؟
    شما اول باید فیلم های زیر پوست شهر نرگس روسری آبی خون بازی ببینید بعد این فیلم رو تماشا کنید تا متوجه فیلم بشید
    نقد میتونه بعضی وقتا مثبت هم باشه

    1. فرشاد عباسی می‌گوید

      دوست عزیز نقد وقتی میتونه مثبت باشه که فیلم خوب باشه…نقد نمی تونه همین طوری مثبت باشه…من تمام فیلم های رخشان بنی اعتمادو دیدم…تمام این فیلمایی که شما اشاره کردید به همراه بانوی اردیبهشت و گیلانه و زرد قناری
      کاشکی دلیل مخالفتتونو می گفتین تا بنده هم جواب بدم…این جوری کلی صحبت کردن راه به جایی نمی بره…
      به هر حال قصه ها همون طوری که اشاره کردم حرف زیاد می زنه اما تو سینما حرف زدن مهم نیست چگونه حرف زدن مهمه…
      این که فیلم شخصیت پردازی شده باشه…داستان داشته باشه و بتونه پیامش بدون شعار دادن و حکم دادن منتقل کنه..وگرنه این طوری همه میتونن حرفاشونو بزنن و فیلم بگیرن از دردا و مشکلاتشون…اما سینما این نیست دوست من..سینما یعنی میزانسن درست..فیلم نامه محکم و قرص…روایت و لحن سینمایی و…

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.