Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

برگ برنده سونی؛ آنچارتد ۴؟

1

چند روزی است که از E3 می‌گذرد و جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های گیمینگ همگی معرفی و وعده داده شده‌اند. مثل همیشه چیزی که همهٔ طرفداران بازی‌های رایانه‌ای منتظرش بودند جدال سونی و مایکروسافت، دو غول بزرگ صنعت گیمینگ، بود. اگرچه پلی استیشن 2 به راحتی توانست ایکس‌باکس مایکروسافت تازه‌وارد را به راحتی شکست دهد؛ اما با معرفی ایکس‌باکس 360 سونی دریافت که پلتفرم جدیدش، پلی استیشن 3، این بار کار سختی برای تصاحب بازار فروش در پیش دارد. به‌علاوه چیزی که این رقابت را برای هم سونی و هم مایکروسافت دشوارتر می‌کرد کنسول جدید نینتندو Wii بود؛ که جای خود را به عنوان یک کنسول خانوادگی دوست داشتنی در قلب خریداران باز کرده بود اما دو مبارز اصلی این میدان همچنان PS3 و X630 بودند. جدا از توانایی‌هایی جانبی کنسول‌ها و سرویس‌هایی که سازندگان آنان فراهم می‌کنند تا محصول خودرا بهتر جلوه دهند، عوامل دیگری نیز در تصمیم خریداران برای انتخاب یکی از این کنسول‌ها موثراند که مهم‌ترین آن‌ها عناوین انحصاری هستند.

360 با همراهانی هم‌چون Gears of war، Halo و Blue Dragon در صحنه حاضر شد. در مقابلش PS3 ایستاده بود که با خدای‌جنگ، شمشیر آسمانی و نینجا گیدن خودنمایی می‌کرد.

رقابت هم‌چنان با عناوین دیگر بین این دو کنسول در جریان بود تا زمانی که ناتی داگ به این قائله به نفع سونی پایان داد.

ناتی داگ (Naughty Dog) ،کمپانی بازی‌سازی آمریکایی که در سال 1984 در سانتامونیکا پایه گذاری شد و عناوین موفقی مانند «حلقه‌های قدرت» و «روش جنگجو» را به بازار داده بود، در سال 2001 توسط سونی خریداری شد تا بازی‌هایش را فقط برای کنسول این شرکت عرضه کند.

naughtydog_by_comicsleo-d5c8k5h

در E3 2006 ناتی داگ بازی جدیدش را رونمایی کرد که همگان را به تحسین واداشت. این بازی که آنچارتد نام داشت داستان یک کاشف گنجینه‌های قدیمی به نام نیتن دریک (از نوادگان سر فرانسیس دریک، جست‌وجوگر انگلیسی) را روایت می‌کرد که به همراه خبرنگاری به نام النا فیشر و معلمش ویکتور سالی به دنبال میراث گمشده الدورادو بود.

از همان ابتدا منتقدین این عنوان را در سرنوشت PS3 کلیدی دانستند و احتمال می‌دادند که این بازی سروصدای زیادی به پا خواهد کرد.

بالاخره در اواخر سال 2007 آنچارتد: ثروت دریک، برای پلی استیشن 3 راهی بازار شد و از همان ابتدا تمامی امتیازات و جداول فروش را از آن خود کرد.

839772-932984_20071119_001

داستان بازی از این قرار بود که نیتن دریک با رفتن به مختصاتی که روی انگشتری که از جدش سر فرانسیس دریک به او رسیده بود، تابوت او را پیدا می‌کند اما در تابوت فقط یک دفترچه‌خاطرات وجود دارد که اشاره به مکان شهر طلایی گمشده الدورادو دارد. نیتن که در این سفر با خبرنگاری به نام النا فیشر همراه بود، در راه بازگشت با دزدان دریایی روبه‌رو می‌شود اما دوست و معلمش ویکتور سالی آن‌ها را نجات داده و نیتن با پیچاندن النا به آمازون می‌رود تا الدورادو را پیدا کند. در آن‌جا نیتن با پیدا کردن یک صفحه از دفترخاطرات جدش پی می‌برد که الدورادو یک مجسمهٔ طلایی است که سال‌ها پیش توسط اسپانیایی‌ها به جزیره‌ای دیگر منتقل شده. او بعداً با گابریل رومن آشنا می‌شود که او نیز به دنبال این مجسمه است و نیتن مجبور است با او رقابت کند و بقیهٔ ماجرا.

بعد از موفقیت این بازی سازندگان آن تصمیم به ادامهٔ داستان با عرضهٔ قسمت دوم آنچارتد: در میان دزدان گرفتند.

داستان قسمت جدید به این صورت است که نیتن که در حال استراحت لب دریا است یکی از دوستانش به نام هری فلین را می‌بیند که به او پیشنهاد می‌دهد که شخصی حاضر است برای گرفتن فانوسی که در یکی از موزه‌های ترکیه است مبلغ زیادی بپردازد. نیتن بعد از دستبرد به موزه و بدست آوردن فانوس متوجه می‌شود که درون فانوس نقشه‌ای وجود دارد که به گنجی اشاره می‌کند و ادامهٔ داستان.

b543d06ef316f7eaf45b506b22ac5743

دومین قسمت آنچارتد که در میان دزدان نام داشت بهترین قسمت کلی سری هم از نظر منتقدان و هم از نظر هواداران انتخاب شد. سایت متاکریتیک به این قسمت امتیاز 96 از 100 داد و آن‌را سومین بازی در لیست بهترین بازی‌های PS3 بعد از دو قسمت آخر جی‌تی‌ای قرار داد. این بازی در اولین ماه عرضه‌اش به صدر جدول فروش رسید و تا دسامبر 2011 پنج میلیون نسخه فروخته بود؛ و این عنوان به عقیده خیلی‌ها یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است.

ناتی داگ همچنان با بازی‌های انحصاری و خوبش در حال پیشتازی بود و فروش 13 میلیون نسخه‌ای دو قسمت اول آنچارتد و تقاضای مداوم هواداران ناتی داگ را بر آن داشت تا سومین قسمت بازی را نیز بسازد.

آنچارتد 3: نیرنگ دریک در نوامبر 2011 عرضه شد و به خوبی انتظار هوادارن را پاسخ داد. داستان این قسمت این‌گونه بود که نیتن و ویکتور در کافه‌ای در لندن با آدم‌های زنی به نام مارلو قرار دارند و می‌خواهند انگشتری را به آن‌ها بفروشند که ویکتور متوجه می‌شود پول آن‌ها قلابی است و درگیری پیش می‌آید. یکی دوستان نیتن خودش را در گروه مقابل جا داده و انگشتری تقلبی به مارلو داده و به نیتن خبر می‌دهد که مارلو را دنبال کند تا به هدف نهایی برسد و ادامهٔ داستان.

fz4g9ssbk5nuziphnh5kمانند دو قسمت گذشته این قسمت نیز تحسین‌های زیادی به دنبال داشت و دوباره در صدر جداول فروش قرار گرفت. متاکریتیک که به قسمت اول امتیاز 88 و به قسمت دوم امتیاز 96 داده بود به این قسمت جدید امتیاز 92 داد تا بار دیگر هنر ناتی داگ در بازی‌سازی به تأیید همگان برسد و موفقیت‌های آن‌ها ادامه یابد.

فروش 21 میلیون نسخه از مجموع 3 قسمت اول آنچارتد و تعریف و تمجیدات متوالی منتقدان باعث شد که پلی استیشن 3 برنده نبرد با ایکس‌باکس باشد که اگر از انصاف نگذریم، عناوین انحصاری آن نیز شامل چندین بلاک‌باستر و بازی‌های تحسین شده زیادی بود؛ اما هیچ‌کدام از ان‌ها آن‌قدر قوی نبودند که زورشان به سر آنچارتد و آخرین ما، شاهکارهای ناتی داگ، برسند؛ و می‌توان گفت سونی را ناتی داگ نجات داد.

اما این قصه سر دراز دارد، چند روز پیش بود که در E3 دیدیم که مایکروسافت عملکردی بسیار خوب داشت و با ایکس‌باکس وان و سرویس‌های متنوع و جالبی که برای آن فراهم کرده یک بار دیگر کار را برای سونی و پلی استیشن سخت کرده است. یکی از چیزهایی که توجه همه را جلب کرد سازگاری ایکس‌باکس وان با بازی‌های گذشته بود که سونی در جواب آن فعلاً حرفی برای گفتن نداشت و مدیر اجرایی پلی استیشن اعلام کرد که فعلاً قصدی ندارند چنین امکانی برای کنسول جدیدشان فراهم کنند؛ اما نبرد با بازی‌های انحصاری هم‌چنان ادامه دارد و در اینجا به نظر می‌رسد که سونی نه‌تنها کم نیاورده بلکه در حال سبقت از ایکس‌باکس نیز هست.

در بین بازی‌های انحصاری PS4 چیزی که مانند جواهر می‌درخشد آنچارتد 4: پایان یک دزد است. این قسمت که قرار است آخرین قسمتی باشد که نیتن دریک در آن حضور دارد در نیمهٔ اول سال 2016 به بازار خواهد آمد. داستان این قسمت سه سال بعد از اتفاقات آنچارتد 3 است و در آن دریک و همسرش النا زندگی آرام و بی‌دردسری دارند که به یکباره سم برادر بزرگ‌تر نیتن سروکله‌اش پیدا می‌شود و از نیتن می‌خواهد در سفری جهانی او را همراهی کند تا گنج گمشده گروهی از دزدان دریایی را پیدا کنند. خود ناتی داگ گفته که این بازی «بزرگ‌ترین ماجراجویی نیتن خواهد بود و تمام توانایی‌های ذهنی و فیزیکی او را به چالش خواهد کشید».

uncharted-4-ps4-4

به‌هرحال باید تا 2016 صبر کرد و دید که آیا بازهم آنچارتد و ناتی داگ به کمک سونی خواهند آمد یا نه. البته از بازی‌های ایکس‌باکس وان هم نباید غافل شد اما همان‌طور که گذشته ثابت کرده یک بازی خوب از ناتی داگ یک‌تنه با مایکروسافت رقابت خواهد کرد.

1 نظر
  1. علیرضا کاغذچی می‌گوید

    سلام خسته نباشید نویسنده های باحال گیم نیوز گیم پلی پخش شده آنچارتد4 پخش شده روی توویچ رو قرار نمیدین ؟لطفا1080;) ضمنا اگه ممکنه چارتا شکلک بزارین کنار اینجا 🙂

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.