Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

جا مانده از دیروز: اختلاف طبقاتی؛ در باب رستگاری؛ یا شکافی از دل تحول!

0

اهل نوشتن که باشید، حتما یک زمانی یک چیزی به ذهنتان می‌رسد و یا یک نفر آن را به شما می‌سپارد تا بعدا در جایی منتشر کند اما این اتفاق هیچ وقت نمی‌افتد! امروز در حالی که به فکر مطلبی قدیمی افتاده بودم داشتم بین فایل‌ها گشت می‌زدم که چند یادداشت و مقاله‌ی خوب پیدا کردم از تیم تحریریه‌ی گیم‌نیوز که قبلا حتا ویرایش هم شده‌ اما به انتشار نرسیده بودند. در روزهای آتی یادداشت‌هایی را در گیم‌نیوز خواهید خواند که مربوط به مدتی قبل هستند و دیگر ارزش انتشار آن‌ها کم شده است و شاید تاریخ گذشته به نظر برسند، اما خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.
9 دی 94

دقیقا سال 2011 بود که با یکی از جذاب‌ترین و کاریزماتیک‌ترین شخصیت‌های دنیای بازی‌های رایانه‌ای آشنا شدیم. «آدام جنسن» نیمه‌انسان-نیمه‌ماشینی بود که با آن چهره و صدای پرابهت و پالتوی سیاه رنگ زیبایش، تعریف قهرمان را تغییر داد. بازی «دئوس اکس: تحول بشریت» فقط در جذابیت آدام خلاصه نمی‌شد؛ بلکه علاوه بر آن ترسیم دنیایی سایبرپانک و مکانیزه‌ که فاصله زیادی با ما نداشت و سال 2027 را مدنظر قرار داده بود. عنوانی که قصد داشت پیامدهای فاجعه‌بار یک زندگی آمیخته با تکنولوژی را به مخاطب نشان دهد. گیم‌پلی پویا، گرافیک فنی و مخصوصا هنری فوق‌العاده و از همه مهم‌تر موسیقی خارق‌العاده، معجونی دلپذیر از یک عنوان اکشن-نقش‌آفرینی را به ما عرضه ‌کرد که البته اندک مشکلات کوچکی نیز در خود جای داده بود. حال شرکت اسکوئرانیکس و استودیوی ایدوس مونترئال، تصمیم گرفته‌اند دوباره ما را با آدام جنسن همراه سازند؛ ماجرایی که در قامت عنوانی با نام «دئوس اکس: شکاف انسانیت» رخ خواهد داد.

«شکاف انسانیت» یا “Mankind Divided”، دقیقا دو سال پس از پایان نسخه قبل اتفاق می‌افتد. رخدادهای تحول بشریت، در نهایت به جایی رسیده که جامعه عملا به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ انسان‌های عادی و طبیعی و انسان‌های بهبود‌یافته توسط ماشین و تکنولوژی یا انسان-ماشین‌ها. اعضای هر دو دسته نسبت به دیگری بی‌اعتماد و بدبین هستند و همین امر موجب شده تا فضای اجتماعی به فضایی پرتنش و سیاه تبدیل گردد؛ جوی که مانند زرادخانه‌ای است که منتظر یک جرقه کوچک است تا انفجارش هر چیزی را به نیستی بکشاند. در چنین شرایطی، آدام به عضویت شاخه‌ای از پلیس بین‌الملل با نام «نیروی وظیفه 29» درآمده که تخصص‌اش مقابله با انواع جدید تروریسم است. تروریسمی که می‌خواهد با سواستفاده از جو جامعه، انسان‌ها را در مقابل هم قرار دهد. در این راه نیز سازمان‌ها و تشکل‌های غیرانتفاعی زیادی نیز به نفع هر دو طرف فعالیت دارند که یکی از آن‌ها «نیروی انهدام جمعی» (چیزی شبیه مجاهدین خلق!) است که آدام با آن همکاری و مراوده دارد. هنوز جزئیات زیادی از داستان بازی اعلام نشده ولی سازندگان گفته‌اند که هیچ کدام از پایان‌های قسمت قبل را برای شروع آن در نظر نگرفته‌اند. ضمن این‌که فایل‌های ذخیره تحول بشریت نیز قابل استفاده نخواهد بود. ایدوس قول داده که تصمیم‌های بازی‌کننده به شدت در روند بازی تاثیرگذار باشد و نیز اعلام کرده اتفاقات شکاف انسانیت، در نهایت منجر به اولین نسخه دئوس اکس خواهد شد؛ چیزی که هیجان طرفداران قدیمی این فرنچایز را برای این بازی، صد چندان کرده است.

گیم‌پلی همچنان استیل قبلی خود را حفظ کرده است. همچنان می‌توانید بین حرکت مخفیانه یا اکشن کامل، یکی را انتخاب کنید و اینبار سازنده قول داده که عمق این تصمیمات بیش از پیش برای بازی‌‌کننده محسوس باشد. بهبودهای مکانیکی آدام با قابلیت‌های بیشتر و کامل‌تری بازگشته‌اند و هر کدام می‌توانند کلید حل مراحل در حالت مخفیانه یا اکشن باشد. تیغه‌های دست آدام نیز با قابلیت‌های جدید از جمله پرتاب دارت‌های کشنده آمده‌اند و هنوز می‌توان روی آن‌ها به عنوان سلاح سرد حساب ویژه‌ای باز کرد. بازی هزاران آپگرید و بهبود برای قابلیت‌های آدام، تجهیزات و بدن نیمه مکانیکی‌اش طراحی کرده‌اند تا تجربه کاملی از اکشن-نقش‌آفرینی ارائه کنند.

از گرافیک بازی چیز زیادی معلوم نیست. از تیزر و چند عکسی که بیشتر شبیه طرح‌های مفهومی هستند، می‌توان پالت رنگ گرم نسخه قبل که حاوی مقدار قابل توجهی از طیف رنگ زرد و قهوه‌ای بود را تشخیص داد که مشخصه اصلی طراحی هنری تحول بشریت و اکنون شکاف انسانیت به حساب می‌آید. با توجه به بازی قبلی، می‌توان انتظار دنیایی زیبا، نوین و البته دارای فضایی سیاه و خفقان‌آور را داشت. طراحان بازی، قول جهانی پویاتر و قابل تعامل‌تری را داده‌اند و باید منتظر ماند و دید که استفاده از فناوری‌های جدید نسل هشتم، چه تاثیری بر ظاهر جدیدترین دئوس اکس خواهد داشت.

دئوس اکس:‌ شکاف بشر، در تاریخی نامعلوم، برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد و بهتر است در آن تاریخ، یکی از دو کنسول و یا یک رایانه‌ی قدرتمند در اختیار داشته باشید؛ از دست دادن داستان رستگاری آدام جنسن، قابل بخشش نخواهد بود.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.