پیشبینی اسکار ۲۰۱۶؛ انتظار داریم کدام فیلمها جایزه بگیرند؟
انتخابهای سفید
در شرایطی که منتظر بودیم تا مراسم اسکار امسال بدون اتفاق مهم و سر و صدای کمتر از همیشه برگزار شود و در حالی که مهمترین اتفاق سینمایی سال یعنی قسمت جدید «جنگهای ستارهای» کمرنگترین حضور ممکن را در اسکار داشت، موج اعتراضات رنگینپوستان هالیوود به بیش از حد سفید بودن این مراسم برای دومین سال متوالی التهاب مورد نیاز را به این مراسم تزریق کرد. بعد از اینکه کارگردانان و بازیگران متعددی به جنبش تحریم مراسم امسال در اعتراض به تبعیض نژادی حاکم در آکادمی پیوستند، مدیران خبر از تغییر رویهی اسکار در سالهای آینده دادند و قائله ختم به خیر شد.
به هر حال امسال با یک مراسم کاملا معمولی مواجهیم که شاید پیشبینی آن نسبت به سالهای گذشته سادهتر و انتخابها برای همه معینشدهتر باشند، با این وجود، فیلمهای حاضر در مراسم امسال، هر یک به دلیل منحصر به فردی لایق بررسی هستند. در میان هشت نامزد اصلی برای دریافت جایزهی بهترین فیلم، «اسپاتلایت» به خاطر التهاب موضوع و القای توهم رسالت رسانهای که مشخصا در میان داوران جشنواره طرفداران زیادی دارد، بخت اول دریافت جایزه به شمار میرود. بعد از این فیلم «کسری بزرگ» (The Big Short) آمریکاییترین فیلم حاضر در بین نامزدها است و اگر نگاه داوران از اسپاتلایت غافل شود ممکن است بختی برای برنده شدن داشته باشد. گزینههای دیگر مثل «پل جاسوسان»، «مریخی»، «بروکلین» و «مکس دیوانه» به یک اندازه شانس دریافت جایزهی اسکار را دارند که با توجه به نامزدی آنها در سایر بخشها، احتمالا به هر کدام یک یا حتا چند اسکار برسد و تهیهکنندگان آنها راضی شوند. با توجه به اینکه آکادمی در سالهای اخیر از غافلگیر کردن مخاطبان خود دوری کرده و سعی داشته حق را به حقدار برساند، احتمال اینکه فیلم «از گور برگشته» (The Revenant) ایناریتو که از بهترین فیلمهای امسال هم هست برندهی نهایی این رقابت باشد بسیار کم است؛ چرا که در دورهی گذشته «مرد پرنده» از همین کارگردان و تقریبا همین تیم کارگردانی برندهی جایزهی اسکار شد و آکادمی عادت ندارد دو سال پیاپی اسکار بهترین فیلم را به یک کارگردان بسپارد. تنها فیلمی که به اندازهی همهی فیلمهای دیگر بخت دریافت جایزه را دارد و در عین حال ندارد «اتاق» است که واقعا هم اگر برنده شود حقش بوده و هم اگر برنده نشود حقی از آن ضایع نشده است! احتمالا این گزینه به دلیل سنتیمنتالیسم فراوانی که در آن یاد میشود و نیز سر و شکل مستقلی که دارد زیاد به مذاق داوران اسکار خوش نیاید.
در بخش بهترین کارگردانی کار داوران به سختی ادوار گذشته نیست. بدون شک «جورج میلر» برای فیلم «مکس دیوانه» نسبت به دیگر کارگردانان این لیست شانس بیشتری برای تصاحب اسکار امسال دارد. به گواه منتقدین میلر امسال با مکس دیوانه توانست خون تازهای در رگهای فیلمهای اکشن جاری کند و حضور او در بین نامزدهای این رشته، آن هم با فیلمی که نه سبک آن به دیگر فیلمها شبیه است و نه سیاق کارگردانی آن مشابه دیگر کارگردانیها و مطابق سلیقهی آکادمی است، نشان میدهد که تصمیم هالیوود برای تجلیل از فیلمهای اکشنی که در سالهای اخیر در اسکار کمتر دیده شدهاند جدیتر از حد تصور است. گزینهی بعدی برای دریافت اسکار «ایناریتو» است که باز هم نبوغ و استعداد زیادی در کارگردانی فیلم جدید خود ارائه داده و اتفاقا هالیوودیتر از گذشته است. با این حال یک مانع بزرگ سر راه این کارگردان وجود دارد و آن هم حضور در این عرصه برای دومین سال پیاپی است که احتمال برنده شدن را کاهش میدهد. کارگردانی «آدام مککی» و «تام مککارتی» هم درست مثل تشابه اسمِ فامیل آنها در دو فیلم اسپاتلایت و کسری بزرگ شباهت زیادی دارد، با این حال مککارتی با اینکه فیلم بهتری نساخته اما در کارگردانی فیلم خود موفقتر عمل کرده است و اگر قرار باشد بخت سوم دریافت این جایزه را مشخص کنیم، بدون شک او خواهد بود. «لنی آبراهامسون» هم برای دریافت جایزهی اسکار هنوز زمان زیادی دارد و بعید است آکادمی به این زودیها به این کارگردان اسکار بدهد.
پیشبینی اسکار بهترین بازیگرها امسال، هم ساده و هم به اندازهی قابل توجهی دشوار است. در حالی که امسال همه مطمئن هستند که «لئوناردو دیکاپریو» اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود میکند، «ادی ردمین» با بازی استثنائی خود در فیلم «دختر دانمارکی» ممکن است شگفتیساز شود و برای دومین سال پیاپی اسکار را از دیکاپریو برباید. این در حالی است که بازی «مت دیمون» تقریبا همهی آن چیزی است که باعث سر پا بودن فیلم ریدلی اسکات شده و اگرچه بخت کمی برای دریافت جایزه دارد، از جمله بازیهای قابل تحسین امسال بوده و لایق ستایش است. در کنار او «مایکل فسبندر» در نقش استیو جایز به بهترین نحو ممکن ظاهر شده و تنها در مقایسه با دیگر بازیهای امسال است که میشود اسکار نگرفتن او را توجیه کرد. «برایان کرانستون» در این میان شاید تنها گزینهای باشد که تقریبا هیچکس، حتا خود او هم به برنده شدن امیدی ندارد.
در بین بازیگران نقش اصلی زن البته رقابت تنگاتنگتر و پیشبینی سختتر است، اما به نظر میرسد که «بری لارسون» برای فیلم اتاق از بخت بیشتری نسبت به دیگر رقبا برخوردار باشد. این در حالی است که «جنیفر لارنس» برای فیلم «جوی» باز هم یکی از بهترین بازیهای خود را ارائه داده و حتا با حضور متداوم خود در میان نامزدهای دریافت جایزه، همین الان هم رکورددار است. دیگر نامزدها از بخت یکسانی برای دریافت جایزه برخوردار هستند و اگر هر کدام از آنها مجسمهی طلایی را دریافت کنند، جای تعجب ندارد.
در میان بازیگران نقش مکمل، بدون شک «سیلوستر استالونه» برای بازی در فیلم «کرید» و احیای شخصیت دوست داشتنی «راکی» گزینهی اول دریافت اسکار است. اگرچه شاید دریافت جایزهی «گلدن گلاب» اندکی نگاه داوران آکادمی را از او دور کند، اما همچنان همه دوست دارند سیلوستر را اسکار در دست ببینند. در طرف دیگر، در بین بازیگران نقش مکمل زن همهی گزینهها لایق دریافت اسکار هستند، اما «جنیفر جیسون لی» برای بازی در فیلم «هشت نفرتانگیز» (The Hateful Eight) گزینهی عاقلانهتری برای اسکار امسال به نظر میرسد. با این وجود «رونی مارا» برای بازی در فیلم «کارول» نیز از شانس زیادی برای دریافت جایزه برخوردار است.
یکی از پرنقصترین بخشهای اسکار امسال بخش فیلمنامه است. در حالی که دو تا از فیلمنامههای فوقالعادهی امسال یعنی فیلمنامهی «استیو جابز» و «هشت نفرتانگیز» که به ترتیب توسط «آرون سورکین» و «کوئنتین تارانتینو» نوشته شدهاند در میان نامزدهای امسال در دو رشتهی فیلمنامه اقتباسی و اوریجینال حضور ندارند، به نظر میرسد که آکادمی اسکار فیلمنامه اقتباسی را به «اتاق» و بهترین فیلمنامه اوریجینال را به «اسپاتلایت» بدهد. این در حالی است که فیلمنامهی برادران کوئن برای فیلم اسپیلبرگ یعنی «پل جاسوسان» هم از بخت زیادی برای دریافت جایزه برخوردار است.
در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان که یکی از بخشهای مورد توجه ما در این سالها به شمار میرود، رقابت چندان تنگاتنگ نیست و همه انتظار دارند که فیلم مجارستانی «پسر شائول» مجسمهی طلایی را دریافت کند. همین موضوع برای فیلم بلند انیمیشنی هم تکرار میشود و انیمیشن «پشت و رو» از دیزنی گزینهی اول همگان برای تصاحب اسکار امسال است.
در حالی که «انیو موریکونه» بخت اول و آخر دریافت اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم «هشت نفرتانگیز» است و تمام تجربه و تبحر خود را در آهنگسازی این فیلم به کار گرفته، در بخشهای فنی، احتمالا جوایز بین دو فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» و «از گور برگشته» تقسیم شوند. در بخش بهترین فیلمبرداری با وجود فیلمبردارهای کارکشته و محبوب اسکار مثل «راجر دیکنز» بعید است اسکار به فیلمی غیر از شاهکار ایناریتو تعلق بگیرد. دقیقا به همین اندازه «مارگارت سیکسل» برای تدوین جاده خشم شانس دریافت اسکار را دارد. اسکار بهترین طراحی صحنه نیز به احتمال زیاد به همین فیلم برسد، در حالی که بدون شک اسکار «طراحی لباس» امسال متعلق به فیلم «کارول» خواهد بود. «جنگهای ستارهای» امسال هم اگر بخواهد اقبالی در اسکار امسال داشته باشد، باید به اسکار جلوههای ویژه بسنده کند.
در ادامه لیست نامزدهای اسکار را با هم بررسی میکنیم: (راهنما: گزینه آبی رنگ = پیشبینی گیمنیوز – گزینه سبز رنگ = دلمان میخواهد اسکار بگیرد.)
بهترین فیلم
- کانون توجه (Spotlight)
- اتاق (Room)
- مریخی (The Martian)
- از گور برگشته (The Revenant)
- بروکلین (Brooklyn)
- مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road)
- پل جاسوسان (Bridge of Spies)
- کسری بزرگ (The Big Short)
بهترین کارگردانی
- آدام مککی (Adam McKay) برای «کسری بزرگ»
- جورج میلر (George Miller) برای «مکس دیوانه: جاده خشم»
- آلخاندرو گونزالس ایناریتو (Alejandro González Iñárritu) برای «از گور برگشته»
- «لنی آبراهامسون» (Lenny Abrahamson) برای «اتاق»
- «تام مککارتی» (Tom McCarthy) برای «کانون توجه»
بهترین بازیگر نقش اول زن
- کیت بلانشت (Cate Blanchett) برای «کارول» (Carol)
- بری لارسون (Brie Larson) برای «اتاق»
- جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) برای «جوی» (Joy)
- شارلوت رمپلینگ (Charlotte Rampling) برای «45 سال» (45 Years)
- سایرس رونان (Saoirse Ronan) برای «بروکلین»
بهترین بازیگر نقش اول مرد
- برایان کرنستون (Bryan Cranston) برای «ترامبو» (Trumbo)
- مت دیمن (Matt Damon) برای «مریخی»
- لئوناردو دیکاپریو (Leonardo Dicaprio) برای «از گور برگشته»
- مایکل فسبندر (Michael Fassbender) برای «استیو جابز» (Steve Jobs)
- ادی ردمین (Eddie Redmayne) برای «دختر دانمارکی» (The Danish Girl)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
- کریستین بیل (Christian Bale) برای «کسری بزرگ»
- تام هاردی (Tom Hardy) برای «از گور برگشته»
- مارک روفالو (Mark Ruffalo) برای «کانون توجه»
- مارک رایلنس (Mark Rylance) برای «پل جاسوسان»
- سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone) برای «کرید» (Creed)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
- جنیفر جیسون لی (Jennifer Jason Leigh) برای «هشت نفرتانگیز» (The Hateful Eight)
- رونی مارا (Rooney Mara) برای «کارول»
- ریچل مکآدامز (Rachel McAdams) برای «کانون توجه»
- آلیشیا ویکاندر (Alicia Vikander) برای «دختر دانمارکی»
- کیت وینسلت (Kate Winselt) برای «استیو جابز»
بهترین فیلمنامه اقتباسی
- چارلز رندولف و آدام مککی برای «کسری بزرگ»
- نیک هارنبی برای «بروکلین»
- فیلیس ناژ برای «کارول»
- درو گودارد برای «مریخی»
- اما دانگهو برای «اتاق»
بهترین فیلمنامه اورجینال
- مت چرمن و اتان کوئن و جوئل کوئن برای «پل جاسوسان»
- الکس گارلند برای «اکس ماشینا» (Ex Machina)
- پت داکتر، مگ لیفاوو و جاش کولی برای «پشت و رو» (Inside Out)
- جاش سینگر و تام مککارتی برای «کانون توجه»
- جوناتان هرمن و آندریا برلوف برای «مستقیم بهسوی کامپتون» (Straight Outta Compton)
بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان
- در آغوش مار (Embrace of The Serpant) از کشور کلمبیا
- ماستنگ (Mustang) از کشور فرانسه
- پسر شائول (Son of Saul) از کشور مجارستان
- تیب (Theeb) از کشور اردن
- یک جنگ (A War) از کشور دانمارک
بهترین انیمیشن بلند
- آنومالیزا (Anomalisa)
- پسر و دنیا (Boy and The World)
- پشت و رو
- شان گوسفنده (Shaun The Sheep Movie)
- وقتی مارنی آنجا بود (When Marnie Was There)
بهترین مستند بلند
- ایمی (Amy)
- سرزمین کارتل (Cartel Land)
- ظاهر خاموشی (The Look of Silence)
- چه شده، خانم سیمون؟ (What Happened, Miss Simone?)
- زمستان در آتش: نبرد اوکراین برای آزادی (Winter on Fire: Ukraine’s Fight For Freedom)
بهترین فیلمبرداری
- ادوارد لکمن برای «کارول»
- رابرت ریچاردسون برای «هشت نفرتانگیز»
- جان سیل برای «مکس دیوانه: جاده خشم»
- امانوئل لوبزکی برای «از گور برگشته»
- راجر دیکینز برای «سیکاریو» (Sicario)
بهترین تدوین
- هانک کوروین برای «بزرگ کوچک»
- مارگارت سیکسل برای «مکس دیوانه: جاده خشم»
- استیفن میریون برای «از گور برگشته»
- تام مکآردل برای «کانون توجه»
- ماریان برندون و مری جومارکی برای «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» (Star Wars: The Force Awakens)
بهترین طراحی صحنه
- پل جاسوسان
- دختر دانمارکی
- مکس دیوانه: جاده خشم
- مریخی
- از گور برگشته
بهترین طراحی لباس
- سندی پاول برای «کارول»
- سندی پاول برای «سیندرلا» (Cinderella)
- پکو دلگادو برای «دختر دانمارکی»
- جنی بیون برای «مکس دیوانه: جاده خشم»
- ژاکلین وست برای «از گور برگشته»
بهترین گریم و طراحی مو
- مکس دیوانه: جاده خشم
- مرد صد ساله ای که از پنجره بیرون پرید و غیب شد
- از گور برگشته
بهترین موسیقی
- توماس نیومن (Thomas Newman) برای «پل جاسوسان»
- کارتر بورول (Carterl Burwell) برای «کارول»
- انیو موریکونه (Ennio Morricone) برای «هشت نفرتانگیز»
- جوهان جوهانسون (Johann Johannsson) برای «سیکاریو»
- جان ویلیامز (John Williams) برای «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد»
بهترین ترانه
- پنجاه طیف خاکستری (Fifty Shades of Grey)
- رقابت انقراض (Racing Extinction)
- جوانی (Youth)
- میدان شکار (The Hunting Ground)
- اسپکتر (Spectre)
بهترین تدوین صدا
- مکس دیوانه: جاده خشم
- مریخی
- از گور برگشته
- سیکاریو
- جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد
بهترین میکس صدا
- پل جاسوسان
- مکس دیوانه: جاده خشم
- مریخی
- از گور برگشته
- جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد
بهترین جلوههای ویژه بصری
- اکس ماشینا
- مکس دیوانه: جاده خشم
- مریخی
- از گور برگشته
- جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد
بهترین مستند کوتاه
- Body Team 12
- چائو، آن سوی مرزها (Chau, Beyond The Lines)
- کلاد لنزمن: اشباح هولوکاست (Claude Lenzmann: Spectres of The Shoah)
- یک دختر در رودخانه: ارزش بخشش (A Girl in The River: The Price of Forgivness)
- آخرین روز آزادی (Last Day of Freedom)
بهترین لایو اکشن
- آوی ماریا (Ave Maria)
- روز اول (Day One)
- همه چیز روبراه خواهد بود (Everything Will Be Okay)
- شک (Shok)
- شاتر (Shutter)
بهترین انیمیشن کوتاه
- داستان خرس (Bear Story)
- پیش درآمد (Prologue)
- سوپر تیم سانجی (Sanjay’s Super Team)
- ما بدون جهان هستی نمیتوانیم زندگی کنیم (We Can’t Live Without Cosmos)
- جهان فردا (World of Tomorrow)
اسکار هشتاد و هشتم امسال با اجرای «کریس راک» رنگینپوست در تاریخ 9 اسفند برگزار میشود و دوستداران سینما میتوانند تا آن موقع فیلمهای مهم امسال را تماشا کنند.
[…] از این در گیمنیوز جوایز اسکار امسال را پیشبینی کرده بودیم که به جز در چند مورد، محقق شد. شما میتوانید برای […]