Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

«جیمز باند» آینده چه کسی خواهد بود؟

2

مدت زیادی از به نمایش درآمدن آخرین اثر سینمایی اقتباسی از شخصیت ساخته شده توسط «یان فلمینگ» یعنی «جیمز باند» نمی‌گذرد. بیست و پنجمین فیلم جیمز باند یعنی «اسپکتر» از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و تقریبا در تمام آن‌ها نیز نمره مردودی کسب خواهد کرد. (جای بحث درباره چرایی این مردودیت‌ها اینجا نیست. می‌توانید یادداشت گیم‌نیوز درباره این فیلم را اینجا بخوانید.) اسپکتر با وجود تمام تبلیغات و عوامل ساخت بزرگی که پشت آن بودند، اثری بد و ضعیف به حساب می‌آید و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا تاریخ انقضای تصویری که «دنیل کریگ» برای نقش باند ارائه می‌کند به سر رسیده است یا خیر؟

کریگ در چند مصاحبه گفته بود که برای یکی دو قسمت دیگر در نقش جیمز باند قرار خواهد گرفت اما از همان زمان نیز گمانه‌زنی‌هایی برای جانشین وی انجام شده بود. پس از اینکه اسپکتر نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند، بحث‌های زیادی بر سر دلایل این شکست درگرفت و عده‌ای عقیده داشتند جیمز باندی که کریگ با موفقیت فوق‌العاده‌ای در «کازینو رویال» و تا حدی «اسکای فال» به نمایش گذاشته بود، به پایان راه خود رسیده و این سری به چهره‌ای جدید برای شروعی دوباره نیاز دارد. حتی عده‌ای حرف از ساخت اسپین آف و نسخه‌های فرعی درباره دیگر مامورین پروژه 00 مثل 006 یا 008 زدند. این بحث‌ها تا جایی پیش رفت که حتی خبر رسید خود کریگ هم دیگر علاقه‌ای برای پوشیدن کت و شلوار شیک باند ندارد.

در هر حال چه دنیل کریگ این نقش را برای یک فیلم دیگر قبول کند چه نه، بحث بر سر انتخاب جیمز باند بعدی سینما بسیار داغ است. نام‌های متفاوتی پیرامون این مسئله شنیده می‌شود اما هر کسی نمی‌تواند نقش این مامور بزرگ را بازی کند. برای بازی در نقش جیمز باند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشید. ویژگی‌هایی که اگر بخواهیم مهم‌ترین آن‌ها را نام ببریم باید از موارد زیر یاد کنیم:

  • بریتانیایی بودن
  • خوش چهره بودن
  • خوش تیپ بودن مخصوصا در کت و شلوار
  • سن مناسب
  • سفید پوست بودن
  • چهره‌ای نسبتا تازه بودن
  • توانایی تبدیل شدن به نماد جیمز باند

در ادامه 10 بازیگری را معرفی می‌کنیم که بحث‌های زیادی پیرامون انتخاب‌شان به عنوان باند بعدی شکل گرفته است و هر کدام را بر اساس ملاک‌های بالا ارزیابی خواهیم کرد.

  • مایکل فاسبندر

michael fassbenderفاسبندر ستاره‌ی این روزهای سینماست. این بازیگر توانمند در سالی که گذشت دو نقش‌آفرینی بسیار عالی و در خور توجه در فیلم‌های «مکبث» و «استیو جابز» داشت و با نامزدی اسکار و دیگر مراسم و جشنواره‌ها، روزهای خوب و خوشی را سپری می‌کند و نامش بر سر زبان‌هاست. فاسبندر از خانواده‌ای آلمانی-ایرلندی در آلمان به دنیا آمده و بیشتر شخصیتی آلمانی به نظر می‌رسد تا بریتانیایی. با این حال نمی‌توان گفت که شرط بریتانیایی بودن را ندارد هرچند می‌توان گفت در این زمینه شاید از بعضی رقبایش برای تساحب نقش مامور مخفی سرویس اطلاعات انگلستان کمی عقب‌تر باشد. او اما از نظر خوش تیپی و خوش چهره بودن کاملا نمره قبولی می‌گیرد و از این منظر نقصی به وی وارد نیست هر چند شاید برخی به بور بودن بیش از حدش گیر بدهند. از لحاظ سنی نیز مورد مناسبی برای باند به حساب می‌آید و در عین جوانی، چهره‌ای پخته و باتجربه و تا حد زیادی زیرک دارد. فاسبندر بازیگری است که راه موفقیت را به سرعت پیمود و به یک باره به ستاره‌ای جهانی تبدیل شد ولی با این حال او حالا یک سوپراستار است و این نکته‌ای منفی به حساب می‌آید. تجربه نشان داده تهیه کنندگان جیمز باند ترجیح می‌دهند بازیگر نقش باند کمتر شناخته شده باشد و با سری باند به شهرت برسد تا نمادی برای جیمز باند باشد. اینجاست که بزرگ‌ترین پوئن منفی فاسبندر نمایان می‌شود. او در حال حاضر عهده‌دار نقش «مگنیتو» در سری «مردان ایکس» است و به زودی فیلم جدیدش «فرقه اساسین» نیز اکران خواهد شد. پس نمی‌توان انتظار داشت با شنیدن نام مایکل فاسبندر همه به یاد جیمز باند بیفتند. اتفاقی که در مورد همه بازیگران قبلی سری باند برعکس است. این نکته منفی به قدری تاثیرگذار است که همه امتیازهای مثبت فاسبندر را به راحتی بی‌اهمیت می‌کند.

  • بندیکت کامبربچ

benedict cumberbatchکامبربچ نیز در نقش شرلوک هولز در سریال «شرلوک»به یک باره شهرت یافت و این روز‌ها ستاره‌ی پرکار هالیوود است. او یک انگلیسی کامل است و از این نظر مشکلی ندارد. از نظر خوش چهره بودن و خوش تیپ بودن نیز حرفی در عالی بودن آن نیست. از نظر سنی اما شاید بتوان او را بیش از حد جوان به حساب آورد. چهره کامبربچ بیش از حد جوان به نظر می‌رسد تا نام مامور کارکشته‌ای چون جیمز باند را یدک بکشد؛ مگر اینکه تهیه کنندگان سعی کنند فیلم‌های بعدی را به جوانی‌های جیمز ببرند. اما چیزی که کامبربچ را نیز از این نقش دور می‌کند، دقیقا همان مشکل مایکل فاسبندر است. بندیکت کامبربچ با اینکه چهره‌ای نسبتا تازه در هالیوود به شمار می‌آید اما چند نقش بسیار آیکونیک و خاص را عهده‌دار بوده است. بزرگ‌ترین مشکل او این است که همه او را به شرلوک بودن می‌شناسند و حتی کمتر کسی است که بتواند نام کاملش را صحیح تلفظ کند و به خطاب کردن او به نام شرلوک اقدام نکند. حالا این را هم در نظر بگیرید که کامبربچ در نقش «خان»، شخصیت منفی اصلی فرنچایز بزرگی مثل «پیشتازان فضا» حضور داشته و چند ماه دیگر نیز فیلم جدیدش «دکتر استرنج» اکران خواهد شد و او را در قامت یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمان‌های مارول، وارد دنیای سینمایی این شرکت می‌کند. می‌بینید؟ دیگر جایی برای جیمز باند نیست!

  • دیمین لوییس

damian lewisدیمین لوییس را همه از سریال «میهن» به خاطر دارند. بازی بسیار خوب او در نقش «گروهبان برودی» توانست نامزدی‌ها و جوایز زیادی برای وی به ارمغان بیاورد. لوییس یک بریتانیایی است که کاملا شرایط بازی در نقش جیمز باند از این نظر را دارد منتهی از نظر خوش تیپی و خوش چهره بودن کمی لنگ می‌زند. دیمین لوییس با آن چهره و موی قرمزش درست است که یک انگلیسی تمام عیار به حساب می‌آید اما بعید است اقبال زیادی در جامعه جهانی داشته باشد. حال اگر این نقص جزئی او را نادیده بگیرید، دیمین لوییس در دیگر موارد کاملا مناسب باند شدن است. او سن مناسبی برای این نفش دارد و چهره‌ی نسبتا جدیدی به حساب می‌آید. لوییس نقش خاص و بیش از حد ماندگاری نداشته و در صورت انتخاب شدن برای نقش جیمز باند، می‌تواند نماد جدیدی برای این برند به حساب بیاید و همه او را با این نقش خواهند شناخت.

  • تام هاردی

tom hardyتام هاردی در حال حاضر پرخواهان‌ترین سوپراستار سینماست و در این شکی نیست. موفقیت‌های سال گذشته این بازیگر در سال گذشته با فیلم‌های «مکس دیوانه: جاده خشم» و «از گور بازگشته» که نامزدی و کسب جوایز متعددی را برای وی به ارمغان آورد، باعث شده تا نام تام هاردی این روزها ورد زبان اکثر دوستداران سینما باشد. او که یک انگلیسی کامل است، از نظر چهره و تیپ، برای ایفای نقش باند هیچ چیزی کم و کسر ندارد. از نظر سنی نیز در سن ایده‌آلی است و چهره مصمم و میمیک پرقدرتش باعث می‌شود بتواند به خوبی از پس ایفای نقش مامور کارکشته MI6 بربیاید. هاردی چهره‌ی جدیدی در سینما نیست حتی یکی دو فیلم مربوط به تم جنگ پارتیزانی و حتی جاسوسی مثل «مکانیک، خیاط، سرباز، جاسوس» نیز در کارنامه دارد و حالا هم که در قله شهرت و محبوبیت قرار دارد. این می‌تواند نکته منفی برای او به حساب بیاید چرا که همانطور که در ابتدا گفتیم، تهیه کنندگان جیمز باند غالبا علاقه دارند بازیگری جدیدتر انتخاب کنند تا با نقش باند به شهرت برسد و همه چیزش وام دار این شخصیت باشد. هاردی اما در حال حاضر نیز شهرت و محبوبیت مورد نیاز خود را دارد و نیازی به باند به عنوان سکوی پرتابش نیست. تام هاردی همچنین نقش «بین» در فیلم «خیزش شوالیه تاریکی» و نقش «مکس دیوانه» را نیز ایفا کرده است. در اولی به واسطه ماسکش خیلی قابل شناسایی نیست و در دومی نیز آنقدر نقشش آیکونیک نیست تا جلوی او را برای تبدیل شدن به نمادی از جیمز باند بگیرد.

  • ادریس البا

idris elba2البا در حال حاضر با موفقیت‌هایی که با حضور در فیلم «هیولاهای بی سرزمین» و سریال «لوثر» به دست آورده، توانسته به بازیگری جهانی تبدیل شود. قدرت بازی او حتی در فیلمی مثل «حاشیه اقیانوس آرام» نیز به خوبی مشهود است و از او کاراکتری کاریزماتیک و با جذبه می‌سازد. این انگلیسی خوش تیپ، در کت و شلوار همان چیزی است که یک باند امروزی نیاز دارد اما و اما مشکل بزرگی بر سر راه او برای به دست آوردن نقش باند قرار دارد؛ ادریس البا یک سیاه پوست است و تا به حال جیمز باند سیاه پوست نبوده است. شایعات بسیاری درباره حضور او در نقش باند از یکی دو سال پیش وجود داشته اما با واکنش‌های ضد و نقیضی روبرو شده است. عده زیادی از جمله خود من، بدون توجه به رنگ پوستش، او را گزینه‌ای مناسب برای بزرگ‌ترین جاسوس بریتانیا می‌دانیم اما بسیاری دیگر نیز با این موضوع به شدت مخالف اند. از طرفی تهیه کنندگان نیز به نظر می‌رسد به ضرب‌المثل «سری که درد نمی‌کنه رو دستمال نمی‌بندن» اعتقاد دارند و ترجیح می‌دهند موفقیت جیمز باند در گیشه و بین منتقدین را به ریسک واگذار نکنند. با این حال شایعه حضور البا به قدری قوی بوده و هست که خیلی‌ها پیش بینی می‌کنند عنوانی فرعی در دنیای جیمز باند مثلا درباره مامور 006 ساخته خواهد شد و ادریس البا نقش این مامور را ایفا می‌کند که می‌تواند در فیلم‌های باند نیز در جاهایی از فیلم حضور پیدا کرده و یک کراس آور بین این عناوین اتفاق بیفتد. در بقیه موارد نیز ادریس البا شرایط مناسبی دارد و اگر از چهره‌اش که شاید کمی مسن به نظر برسد چشم بپوشیم، می‌تواند جیمز باند خوبی باشد. او نقش خاص و محبوبی نیز ندارد که همه نامش را با آن نقش گره بزنند. البته در دنیای سینمایی مارول در نقش «هایمدال» نگهبان پل رنگین کمان آزگارد حاضر شده اما این حضور نمی‌تواند مشکلی برای تبدیل شدنش به نماد بعدی جیمز باند ایجاد کند.

  • هیو جکمن

Hugh-Jackmanاو این روزها کم‌ کارتر از گذشته شده است اما نمی‌توان فراموشش کرد. هیو جکمن یک انگلیسی است که در استرالیا به دنیا آمده و از این نظر مشکلی برای نقش باند ندارد. از نظر چهره و تیپ نیز کم و کسری ندارد. با این  همه مشکل اصلی در سر راه وی، کارنامه‌ی بیش از حد موفقش است! جکمن بازیگر پرسابقه‌ایست و تعداد زیاد نقش خوب و ماندگار و جوایز بسیاری در کارنامه دارد که همانطور که گفتیم برخلاف علاقه‌ی تهیه کنندگان جیمز باند است. از طرفی او در سال‌های پایانی دهه چهل زندگی خود قرار دارد و برای ایفای نقش جیمز باند کمی مسن به نظر می‌رسد. با این همه می‌شد همه اشکالات را بخشید اگر هیو جکمن را به نقش «وولورین» در سری «مردان ایکس» نمی‌شناختیم. او در تعداد زیادی از فیلم‌های این سری نقش این ابرقهرمان را ایفا کرده و تقریبا به نماد مردان ایکس در کنار «پاتریک استوارت» و «یان مک کلین» تبدیل شده است. چیزی که مانع بزرگی بر سر راه وی برای تساحب نقش جیمز باند خواهد بود.

  • ادی ردماین

edie redmayneبا بازی در دو فیلم بسیار تحسین شده‌ی «تئوری همه چیز» (که برایش جایزه اسکار به همراه داشت) و «دختر دانمارکی»، ادی ردماین به سرعت توانست به بازیگری مشهور و محبوب در سینما تبدیل شود. او که اهل بریتانیاست، چهره و تیپ نسبتا خوبی برای حضور در نقش باند دارد. منتها ردماین با تمام شایستگی‌هایش، آن مصمم بودن و کاریزماتیک بودن را ندارد. او بیشتر به جوانی شبیه است که نیاز به مراقبت دارد تا کسی که باید مراقب دنیا و ملکه باشد. پس از نظر سن و صورت، ادی ردماین به شدت مردود می‌شود. اگر از این مسئله بگذریم، او با اینکه در حال حاضر بازیگر مشهوری است اما آنقدر چهره نشده که تهیه کنندگان جیمز باند را از خود براند و از این نظر مشکلی ندارد. ردماین همچنین نقشی نیز بازی نکرده که با نام عجین شود اگرچه فیلم جدیدش به نام «هیولاهای شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» که عنوانی فرعی از دنیای «هری پاتر» است و ردماین را در نقش «نیوت اسکمندر» بزرگ قرار می‌دهد، می‌تواند همان نقش آیکونیکی باشد که سد راهش برای جیمز باند شدن شود.

  • تام هیدلستون

tom hiddlestonهیدلستون بازیگری است که هنوز نتوانسته به چیزی که لایقش بوده برسد. بازی خوب او در نقش «اسکات فیتز جرالد» در فیلم «نیمه شب در پاریس» و حتی ایفای نقش بسیار خوب او در نقش «لوکی» در دنیای سینمایی مارول در حالی که شخصیت پردازی و کارزیمای این کاراکتر چندان هم بالا نبود، نشان از این دارد که هیدلستون هنوز سکوی پرتاب خود را نیافته است. او که متولد انگلستان است، از نظر تیپ و چهره نیز چیزی برای جیمز باند شدن کم ندارد. تام هیدلستون همچنین هنوز چهره‌ای جهانی و بیش از حد مشهور نیست و از این دید نیز کاملا می تواند باب میل تهیه کنندگان باشد. او می‌تواند همان کسی باشد که موفقیت و شهرتش را بتوان وام‌دار ایفای نقش باند تصور کرد. تساحب نقش جیمز باند توسط وی می‌تواند معامله‌ای دو سر سود برای هیدلستون و تهیه کنندگان باند باشد. جالب اینکه او به تازگی در سریالی با تم جاسوسی به نام «مدیر نیمه شب» نیز توانسته توانایی‌ها خود در نقش یک مامور مخفی را به نحو احسن به انجام برساند و موفقیت خوبی در این ژانر تجربه کرده است. از نظر سن و حالت چهره نیز هیدلستون گزینه‌ی بسیار خوبی است. حضور او در نقش لوکی نیز اگر چه می‌تواند برایش پوئنی منفی باشد، منتها آنقدرها نقش ماندگار و خاصی نیست که نامش با نام تام هیدلستون گره خورده باشد.

  • هنری کاویل

Henry+Cavillسوپرمن جدید سینما، از جدی‌ترین گزینه‌ها در پیش بینی‌ها برای جیمز باند آینده به حساب می‌آید. او که اهل بریتانیاست، از نظر چهره و تیپ مخصوصا در کت و شلوار در بهترین وضعیت قرار دارد و به خوبی می‌تواند کاریزمای مورد نیاز جیمز باند را داشته باشد. از نظر سن نیز هر چند کمی جوان به نظر می‌رسد اما همان چهره مصمم و باکاریزمایش می‌تواند این مسئله را پوشش بدهد. ایفای نقش در فیلم جاسوسی «مردی از یو.ان.سی.ال.ای» مهر تاییدی بر توانایی‌های او در ایفای نقش‌های این چنینی است. او می‌تواند پس از پیرس بروزنان، جیمز باند را دوباره به کاراکتری اتو کشیده و زیرک تبدیل کند آن هم وقتی یک باند عضلانی و عصبانی مثل کریگ به بن بست رسیده است. منتها کاویل در حال حاضر درگیر نقش سوپرمن در دنیای سینمایی دی سی است و این بزرگ‌ترین نقطه ضعف اوست. دی سی و برادران وارنر حساب ویژه‌ای بر این سری فیلم‌های ابرقهرمانی خود باز کرده‌اند و روی کاویل به عنوان یک سوپرمن برای طولانی مدت حساب می‌کند. کاویل در حال حاضر در حال تبدیل شدن به نماد سوپرمن و دنیای دی سی برای نسل کنونی است.

  • دیوید بکهام / امیلی بلانت

beckham-bluntاین دو نفر را برای این در یک شماره آورده‌ایم چون جیمز باند شدن هر دو به یک اندازه بیشتر به جوک شبیه است تا واقعیت. دیوید بکهام بیشتر ویژگی‌های مورد نیاز برای ایفای نقش جیمز باند را دارد. او یک انگلیسی شناخته شده و مردی بسیار بسیار خوش چهره، خوش لباس و کاریزماتیک است. منتها او یک مشکل بزرگ و اساسی دارد؛ او یک بازیگر نیست!!! البته مشکل دیگرش این است که اگر جیمز باند شود، نامش بیشتر یادآور کاشته‌های خارق العاده‌اش در زمین فوتبال خواهد بود تا مامور مخفی کت و شلوار پوشیده‌ای مثل 007.

 حضور بلانت به عنوان یک زن در نقش باند (مثلا با نام «جین باند»؟!؟!) از دوید بکهام هم مزحک‌تر و خنده‌دارتر است. حضور او در این نقش بنیادهای این سری و این کاراکتر را به هم خواهد ریخت. تعداد زیادی از المان‌های فیلم‌های جیمز باند بر اساس مرد بودن، جذاب بودن و رابطه‌ی او با زنان شکل گرفته است تا جایی که نقشی کلیشه‌‌ای به نام «دختر باندی» به وجود آمده است که نبودش در یک فیلم جیمز باند قابل تصور نیست. با این حال شاید بلانت بتواند ستاره‌ی عنوانی فرعی از دنیای جیمز باند مثلا در نقش مامور 008 باشد و با فیلم آینده باند کراس آور کند؛ در غیر این صورت باند شدن امیلی بلانت یا هر هنرپیشه مونث دیگری در نقش جین باند (!) فقط یک جوک است.

شما چه فکر می‌کنید؟ جیمز باند کدام یک از این افراد خواهند بود؟ یا شاید فردی خارج از این لیست؟ علاوه بر این، شما دوست دارید چه کسی باند بعدی باشد؟ در بخش نظرات منتظر نظرات شما هستیم.

2 نظر برای این مطلب
  1. Af می‌گوید

    چرا ریچارد مدن نیست پس من توی یه سری سایتا خوندم اون هم به عنوان یک گزینه معرفی شده بود که احتمالش هم زیاد بود میشه لطفا اضافش ککنید

  2. علیرضا می‌گوید

    ای کاش دوباره پیرس بروزنان برمی گشت

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.