Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

مردان مرده داستانی نمی‌گویند؛ پیش‌نمایش بازی «آنچارتد ۴: پایان یک دزد»

0

روزگاری دریانوردی انگلیسی به نام «کاپیتان سر فرانسیس دریک»، کابوس کشتی‌های اسپانیایی بود که از دنیای جدید، با محموله‌های عظیم طلا، جواهر و انواع کالاهای با ارزش به اروپا بازمی‌گشتند. داستان‌ها و افسانه‌های پیرامون سر فرانسیس دریک به قدری زیاد است که در این مدل نوشته‌ها نمی‌گنجد. برای خود من، او شخصیت بسیار جذاب و مرموزی است. سال‌ها پیش قبل از این‌که ناتی‌داگ دست از «کرش» و «جک و دکستر» ساختن بردارد و به سراغ خلق عنوان موفقی به نام «آنچارتد» برود، -مقطع دوم راهنمایی- با الهام از کتاب‌هایی که راجع به دزدان دریایی و شخص سر فرانسیس خوانده بودم، داستانی نوشتم که قهرمانش او بود. حالا بماند که چقدر از آن داستان الهام بود و چقدرش کپی از متن آن کتاب‌ها و چقدرش از خودم! حتی مهم هم نیست که با خواندن آن داستان در کلاس انشا چقدر از معلم کنایه شنیدم و تا مرز کنار گذاشتن داستان نویسی پیش رفتم. مهم این است که نام و داستان‌های سر فرانسیس دریک دریچه‌ای از داستان‌های عجیب و هیجان‌انگیز دزدان دریایی را در برابرم گشود که بعدا با سری فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب» ادامه پیدا کرد. حالا می‌فهمید که سری آنچارتد برای من یکی،‌ چیزی فراتر از چند بازی رایانه‌ای است. اگرچه نشد در هیچ فیلم یا رمانی شخصیت مورد علاقه‌ی دوران نوجوانی‌ام را ملاقات کنم، اما دوستانمان در استودیوی ناتی داگ کاری کردند که حداقل از هیچ چیز بهتر است. درست است که در آنچارتد هنوز چشممان به جمال سر فرانسیس مشرف نشده اما لااقل با نواده‌ی خلف او «نیتن دریک» ملاقات‌هایی داشته‌ایم. با پیش نمایشی از بازی «آنچارتد 4: پایان یک دزد» با گیم‌نیوز همراه باشید.

2751208-trailer_uncharted4_gameplaydemo_20141206همه چیز بعد از اتفاقات شماره‌ی سوم در بیابان «روب الخالی» یمن و فرار از بهشت شداد یعنی «ارم» آرام است. نیتن و «النا» دور از هیاهوهای دنیای شکار گنج و ماجراجویی روزگار می‌گذرانند. نیتن مرد زندگی شده، ماجراجویی را کنار گذاشته و به یک لقمه نان و ماست خوردن کنار النا راضی است که در همین حین، برادرش  «سم» سر می‌رسد و از او کمک می‌خواهد. این سه خط سر‌آغاز داستان‌ها و ماجراهای نیتن دریک در آنچارتد 4 است. تا به حال اطلاعی از خانواده‌ی نیتن نداشتیم و این اولین بار است که متوجه می‌شویم او یک برادر دارد. برادری که همه فکر می‌کرده‌اند مرده و حالا صحیح و سالم آمده تا زندگی آرام نیتن را دوباره زیر و رو کند.

2886499-uncharted-4_drake-truck-leapداستان این بار بیش از پیش به سر فرانسیس دریک جد نیتن مربوط است و این قضیه را می‌توان از اطلاعاتی که تا اینجا از داستان بازی فاش شده فهمید. از قرار معلوم داستان آنچارتد 4 پیرامون جزیره‌ی ماداگاسکار و شهر افسانه‌ای دزدان دریایی، «لیبرتالیا» می‌گذرد و قرار است با یکی از معروف‌ترین مناطق دریانوردی قرون فتح دنیای جدید، یعنی «دماغه‌ی امید نیک» در نزدیکی افریقا دیدار کنیم. این مکان به دلیل شرایط جغرافیایی‌اش، قتلگاه تعداد زیادی از کشتی‌های تجاری بود که بین امریکای تازه کشف شده و اروپا در رفت و آمد بودند و البته دزدان دریایی. داستان‌های معروفی از سر فرانسیس و دیگر دریانوردان مشهور کلاسیک در همین دماغه امید نیک اتفاق افتاده که اتفاقا فاصله‌ی زیادی با ماداگاسکار و مکان فرضی شهر افسانه‌ای لیبرتالیا ندارد. نکات تاریخی تنها به این موارد ختم نمی‌شود و به نظر می‌رسد قرار است داستان‌ها و افسانه‌های مرموز دیگری از جمله سرنوشت «رابرت دروری» -دریانورد انگلیسی که پس از غرق شدن کشتی‌اش در ماداگاسکار، 15 سال در این جزیره زندانی بود- یا داستان مشهور و عجیب «کاپیتان هنری اوِری» و گنج معروفش و داستان او در جزیره‌ی «ری یونیون» در نزدیکی ماداگاسکار از آن جمله است. ضمن آن‌که در این بازی برای اولین بار در سری آنچارتد، در برخی موارد می‌توان دیالوگ‌های نیتن را به سبک بازی‌های نقش‌آفرینی انتخاب کرد که البته طبق گفته‌ی سازندگان این امکان خیلی کم در بازی وجود دارد.

 در هر صورت با تغییر تیم سازندگان و جایگزینی «نیل دراکمن» و «بروس استارلی» که بعد از موفقیت‌های فوق‌العاده‌ی بازی «آخرین ما» در اوج محبوبیت به سر می‌بردند به جای خانم «امی هنینگ»، داستان و سیر روایی آن تغییرات بسیاری کرده و این را خود دراکمن و استارلی نیز تایید کرده‌اند. آنچارتد 4: پایان یک دزد همانطور که از عنوانش پیداست، آخرین ماجراجویی نیتن دریک خواهد بود و نیل دراکمن رسما اعلا کرده که بعد از آنچارتد 4، بعید است که بتوان داستان نیتن را ادامه داد و ضمن اینکه پایان یک دزد آخرین آنچارتدی است که ناتی داگ می‌سازد. آیا نیتن قرار است بمیرد؟! دراکمن و تیمش چه چیزی برایمان تدارک دیده‌اند؟ کارگردانان بازی بهترین داستان این سری را وعده داده‌اند و باید منتظر بود و دید از خالقان آخرین ما، چه چیزی حاصل می‌شود. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که داستان آنچارتد 3 دست به گریبان آن‌ها بود، حساسیت ناتی داگ و سونی بر این بخش بسیار زیاد بوده و با توجه به استعدادهایی که نیل دراکمن و بروس استارلی در داستان و روایت آن در بازی آخرین ما از خود نشان دادند، انتظار برای تماشای داستان آخرین ماجراجویی نیتن دریک بسیار بالاست.

2886500-uncharted-4_drake-truck-punchسوای از داستان و روند آن، به نظر به می‌رسد بیش‌ترین تغییرات نسخه‌ی جدید آنچارتد در بخش گیم‌پلی رخ داده است. در اولین نگاه به نمایش‌های بازی به این نکته پی می‌بریم که آنچارتد 4 برخلاف نسخه‌های قبلی که بازی‌هایی صرفا خطی بودند، روندی نیمه خطی دارد. درست است که قرار نیست مثل «متال گیر سالید 5» یا «رستگاری سرخ پوست مرده» هر کاری دلتان خواست در مراحل انجام دهید و آنچارتد 4 عملا یک بازی جهان‌باز به حساب نمی‌آید اما دیگر مثل سابق هم تنها یک مسیر و راه برای طی کردن وجود ندارد و بازی انتخاب‌های متعددی را پیش روی بازیکن قرار می‌دهد. محیط‌ها همه به طرز چشم‌گیری بزرگ‌تر شده‌اند و همین امر باعث شده وسایل نقلیه نقش بسزایی در این عنوان داشته باشند.

uncharted-4_drake-sully-farm1 در بسیاری از نمایش‌های بازی، نیتن و همراهانش سوار بر خودروی جیپ مشاهده می‌شوند که همین مسئله نشان از این دارد که وسایل نقلیه و مخصوصا این جیپ تبدیل به یکی از هسته‌های گیم‌پلی شده است. علاوه بر این با بزرگ‌تر شدن محیط، دست سازندگان برای مخفی کردن آیتم‌ها و گنج‌های مختلف در سرتاسر بازی بازتر شده است و حالا باید گوشه گوشه‌ی نقشه را برای یافتن این آیتم‌ها جستجو کنید. این امر باعث شده حس ماجراجویی و شکار گنج و جستجوگری بسیار بیشتری نسبت به بازی‌های قبلی این سری نمود داشته باشد و بُعد ماجرایی آنچارتد 4 را افزایش داده است.

2886498-uncharted-4_drake-truck-dragهمانطور که گفتیم با بزرگ‌تر شدن محیط بازی، راه‌های مختلفی نیز برای طی کردن مراحل وجود دارد. مثلا می‌شود در برخی موارد بین مخفی کاری و اکشن یکی را انتخاب کرد. این مورد و افزایش جستجو و گشت و گذار در محیط، سازندگان را ملزم کرده تا مکانیک‌ها و امکانات بیشتری در اختیار بازیکن قرار دهند. حالا نیتن توانایی‌های صخره‌ نوردی بیشتری دارد و همچنین یک چنگک و طناب نیز به همراه دارد که می‌تواند از آن علاوه بر بخش سکوبازی، در مبارزات نیز استفاده کند. گیم‌پلی آنچارتد در نسخه‌ی چهارم از این رو به آن رو شده در این راه علاوه بر ایده‌های خود ناتی‌داگی‌ها، نمی‌توان از تاثیر عناوینی مثل بازسازی «توم ریدر» که توانست با موفقیت لارا کرافت را به جهان باز بیاورد چشم پوشی کرد. با تمام این تفاسیر و بهبودها و نوآوری‌هایی که نیل دراکمن و بروس استارلی در روند گپم‌پلی ایجاد کرده‌اند، برخی از طرفداران با دید شک به نیمه جهان باز شدن آنچارتد 4 می‌نگرند و عقیده دارند این کار روح آنچارتد را از بازی گرفته است. ضمن این‌که برخی نیز بر این باورند که چون روند سینمایی و صحنه‌های از پیش تعیین شده بخش جدایی ناپذیر این سری به حساب می‌آیند، قول سازندگان برای آزادی عمل بازیکن صرفا یک شعار و گول زدن بازیکنان است چرا که آزادی عمل واقعی با صحنه‌های کارگردانی شده و سینمایی تناقض دارد. در هر حال تا اینجای کار نمایش‌ها و تریلرهای سونی و ناتی داگ از آنچارتد 4 غالبا راضی کننده بوده‌اند ولی برای قضاوت درست باید تا زمان عرضه‌‌ی بازی صبر کرد.

از نظر گرافیکی و دیگر ابعاد فنی، آنچارتد 4 تا کنون نمایش‌های بسیار خوبی و فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. بازی به صورت 1080p و 30 فریم بر ثانیه در بخش تک‌نفره و داستانی و در رزولوشن 900p و 60 فریم بر ثانیه در بخش چندنفره‌ی آنلاین اجرا می‌شود. درباره‌ی پیشرفت‌های گرافیکی که حرف زیاد و جدیدی برای گفتن نیست و طبق معمول ناتی‌داگ در این زمینه چیزی کم و کسر نمی‌گذارد اما در دیگر ابعاد فنی کار، نکات فراوانی وجود دارد.

2886488-uncharted-4_drake-on-groundاولین بخشی که من به شخصه اهمیت‌ زیادی برای آن قائل هستم، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی یکی از قسمت‌هایی بود که غالب بازی‌های نسل قبل و حتی همه‌ی ساخته‌های ناتی داگ در آن لنگ می‌زدند. سه نسخه‌ی قبلی آنچارتد و حتی بازی آخرین ما در بخش هوش مصنوعی عملا چند پله پایین‌تر از بخش‌های دیگر بازی‌ها عمل کردند. پس از مهاجرت به نسل جدید نیز تا کنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در هوش مصنوعی ندیده‌ایم و انتظار داریم حداقل برنامه نویسان ناتی داگ برایمان احترام قائل شوند و بالاخره بتوانیم عنوانی به واقع نسل هشتمی در هوش مصنوعی را شاهد باشیم. نکته‌ی بعدی در بخش طراحی فنی، انیمیشن‌ها است. طبق گفته‌ی سازندگان اکثر حرکات نیتن و دیگر شخصیت‌های بازی از نو موشن کپچر و تعداد زیادی حرکت جدید نیز به بازی اضافه شده‌اند. علاوه بر این موتور فیزیکی بازی نیز بهبودهای بسیاری به خود دیده و نتیجه‌ی آن را می‌توان علاوه بر تخریب‌پذیری خوب محیط، در تعامل نیتن و چنگکش با لبه‌ها و سکوها نیز مشاهده کرد.

از نظر صداگذاری و موسیقی نیز پایان یک دزد در مسیر نسخه‌های قبلی گام برداشته و هیچ کم و کسری ندارد. «نولان نورث» بار دیگر در نقش نیتن بازگشته و دوباره حضور درخشانی دارد. با قاطعیت می‌توان گفت در بخش صداگذاری و موسیقی آنچارتد 4 عنوان کامل و بی نقصی است. بدین ترتیب، تا 21 اردیبهشت که این بازی در سراسر جهان عرضه می‌شود باید منتظر بمانیم و این کمال و کم‌نقصی مورد انتظار را مزه کنیم.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.