Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

پوکمون و آلزایمر؛ دستپخت جدید کامران نجف‌زاده

0

یک قانون ساده‌ای در زندگی وجود دارد که می‌گوید زمانی که اشتباهی را انجام می‌دهی و از بابت آن تنبیه هم می‌شوی دیگر نباید آن را تکرار کنی اما مثل این که نجف‌زاده اعتقادی به این مسئله ندارد. فرانسه کافی نبود، حالا نیویورک و آمریکا. متاسفانه این بار گذر آقای گزارشگر به بازی پوکمون افتاده. نجف‌زاده در گزارش اخیرش ادعا می‌کند که بازی پوکمون موجب بروز اختلالات عصبی و آلزایمر می‌شود. گزارش آنقدر سطحی، پوچ و بی‌معنا است که اصلا نمی‌توان نام گزارش را برروی آن گذاشت. این که اهداف نجف‌زاده از ارائه‌ی چنین مهملاتی چیست را باید از خود او سوال کرد.

کامران نجف‌زاده - Kamran Najaf zadeh
کامران نجف‌زاده – Kamran Najaf zadeh

از صحت و سقم تصاویری که در گزارش استفا‌ده شده بگذریم نجف‌زاده پوکمون را بازی مضر خطاب می‌کند زیرا موجب می‌شود تا فردی در سالن سینما راه برود و یا هنگام رانندگی تصادف کند. فقط و فقط به علت پوکمون بازی‌کردن! یا اینکه فردی به هنگام پوکمون بازی‌کردن خودش را به سمت متروی در حال حرکت پرت می‌کند. در ادامه به یک نتیجه‌گیری جالب می‌رسیم. این‌که پوکمون موجب اختلالات عصبی و در نهایت آلزایمر می‌شود! به یک جست و جوی ساده درباره‌ی عبارتی که در گزارش نشان داده می‌شود (What is pokemon go doing to your brain) به یک لینک فیلتر شده می‌رسید که جناب نجف‌زاده نتیجه‌گیری‌هایش را از آن جمع‌آوری کرده. با یک مطالعه کوتاه متوجه می‌شوید که فرد محقق در این رابطه عنوان کرده است که به دلیل جدید بودن بازی قادر به انجام آزمایش نشده است و تنها از یافته‌های آزمایش‌های قبلی استفاده کرده‌است. در ادامه نیز عنوان شده است که خیره ماندن به یک صفحه‌ی نمایشگر برای ساعات طولانی موجب اختلالات عصبی خواهدشد. در این مقاله شما هیچ جمله‌ای مبنی بر آلزایمر آور بودن پوکمون نخواهید یافت بلکه به مزایای بازی نیز اشاره شده است. این‌که چگونه نجف‌زاده با چنین قاطعیتی عنوان می‌کند که این بازی اختلالات عصبی می‌آورد و موجب آلزایمر می‌شود برای ما هم سوال است.

 

Pokemon Go and alzheimer

Pokemon Go and alzheimer
ابعادی مثبت از این بازی نیز وجود دارد که مردم را به ورزش وا می‌دارد. این امر به طور خاص برای مبتلایان به افسردگی و اضطراب مفید است زیرا آن‌ها برای رفتن به محیط بیرون ترغیب می‌شوند.

«من از این بازی خوشم نمیاد. دلیلشم روشنه» خب دلیلش چیست!؟ ما از این جمله‌ای که در گزارش می‌شنویم چه نتیجه‌ای باید بگیریم؟ شاید نتیجه‌اش این است که من از این بازی خوشم نمی‌آید. آقای نجف‌زاده هم خوشش نمی‌آید پس بازی نکنید. اوج کار آقای گزارشگر نمایش کنفرانس خبری سخنگوی کاخ سفید است و عنوان می‌کند که صدای آقای سخنگو هم درآمده! با مشاهده ویدئوی کامل این کنفرانس خبری مشاهده خواهید‌کرد که جان کربی در میان صحبت‌هایش با حالتی طعنه‌آمیز از یکی از خبرنگاران سوال می‌کند که آیا در حال بازی کردن پوکمون است و در ادامه نیز شوخیش را با این خبرنگار ادامه می‌دهد. اگر کنفرانس‌های خبری کاخ سفید را دنبال کنید متوجه می‌شوید که این طنزها و شوخی‌ها در این کنفرانس‌های خبری بسیار معمول است و از تکنیک‌های ارائه‌ی سخنگو به حساب می‌آیند.

pokemon go
توضیحات باشگاه خبرنگاران جوان درباره‌ی درآمدن صدای سخنگوی کاخ‌سفید از بازی پوکمون!

 

«پوکمون دنیای مجازی و واقعی را در هم می‌آمیزد. فرقش با بقیه‌ی بازی‌ها همین است»! این‌ها از جملات قصار آقای نجف‌زاده است.

لازم است به آقای نجف‌زاده این اطمینان خاطر را بدهیم که نگران پوکمون نباشد. این بازی هنوز در ایران در دسترس نیست و اگرهم وارد کشور شود به احتمال زیاد با فیلترینگ مواجه خواهد‌ شد. درست است که هم‌اکنون نیز می‌توان با روش‌هایی به آن دسترسی پیدا کرد اما قطعا با وجود این شرایط همه‌گیر نخواهد شد. پس از همین‌جا به ایشان این اطمینان خاطر را می‌دهیم که نگرانی بابت این مسئله نداشته‌باشند.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.