جنگ یا گفتگوی تمدنها؛ پیشنمایش «تمدن ۶»
سری بازیهای «تمدن» اولین بار در سال 1991 به دست سید مایر خلق شد. از آن زمان تاکنون این بازی از جمله محبوبترین عناوین استراتژی نوبتی بوده و هر نسخه جدید با خود دنیایی از ویژگیها و امکانات تازه ارمغان آورده است. اگر به سیاست و تاریخ علاقهمندید، اگر دوست دارید تواناییهای خود را به عنوان یک رهبر بسنجید، و خلاصه اگر دوست دارید کنترل یک ملت را به دست بگیرید با گیمنیوز همراه شوید.
«تمدن 6» را میتوان فرزند خلف «تمدن 5» دانست. نسخه جدید بسیاری از ویژگیهای بازی قبلی را حفظ کرده و در تلاش بوده تا بازیکنان قدیمی خود را نگه دارد. اما در کنار تمام جزئیات خوبی که از نسخه قبل به ارث برده؛ این بازی جدید چیزهایی تازه برای رو کردن دارد که همان بازیکنان قدیمی را نیز به چالش خواهد کشید. خواه از هواداران قدیمی سری باشید خواه برای اولین بار سراغ این بازی بروید مطمئنا غافلگیر خواهید شد.
نبرد بین علم و فرهنگ در این نسخه متعادل شده. برخلاف شمارههای پیشین که اگر در تولید علم از رقبا عقب میافتادید، رسیدن به آنها غیرممکن مینمود، در «تمدن 6» علم و فرهنگ دو روی یک سکه هستند و هرکدام درخت تکامل خود را دارند و پاداش مختلفی به شما خواهند داد.
از جمله دیگر ویژگیهای جدید انتخاب دولت است. هر دولت سیاستهای خاص خود را دارد. نوع دولتی که انتخاب میکنید بر روابط شما با دیگر کشورها تاثیر خواهد گذاشت. اما این تاثیر به قدری نیست که کشور همسایه قصد نابود کردن شما را بکند؛ مگر اینکه خودتان جنگ بخواهید. به هر حال دو مسیر برای پیشرفت وجود دارد: جنگ یا سیاست؛ انتخاب با شماست. همچنین سازندگان برای اینکه شما را در اتخاذ سیاستهای خود ثابت نگه دارند ترتیبی دادهاند که به ازای هر 15 دور بازی که یک کارت بهخصوص فعال باشد، تاثیر آن کارت به اندازه 1درصد افزایش خواهد یافت.
این سیستم جدید سیاستها میتواند بسیار مفید واقع شود. تنها کافیست بیاموزید چگونه از کارتهای نظامی خود استفاده کنید و کدام کارت را برای افزایش سود تجاری به کار برید. اما توجه کنید که با وارد شدن به عصری جدید بعضی کارتها جوابگو نخواهند بود و باید آنها را عوض کنید.
طرحهای توسعه شهری نیز تغییراتی داشتهاند. حتا بیابانهای بی آبوعلف هم میتوانند مفید باشند؛ بسته به استراتژی شما. در «تمدن 6» همهٔ ساختمانها درون شهر ساخته نمیشوند. هر ساختمان یک کاشی جدید به خود اختصاص میدهد و جدا از زیبایی ظاهری روی نقشه، امکان انعطاف استراتژی هم دارد. بدین صورت که میزان تاثیر گذاری هر کدام از این ساختمانها بستگی به محیطی که در آن قرار میگیرند دارد. برای مثال دانشگاه اگر کنار کوه ساخته شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.
مورد دیگر جایگزین شدن «کارگران» با «سازندهها» است. سازندهها واحدی از مردم عادی هستند که سازهها را بدون فوت وقت ارتقا میدهند اما میزان مصرف این افراد محدود است.
یکی از جالبترین نوآوریهای «تمدن 6» سیستم دیپلماسی گسترده آن است که انگیزه و اهداف هر رهبر را توضیح میدهد.
برای مثال آزتکها از کالاهای لوکسی که شما دارید ناخشنود میشوند یا تدی روزولت از اینکه صلح در آمریکا حفظ شود اظهار رضایت میکند. تمام اینها را میتوانید در صفحه جدید و پیچیده دیپلماسی مشاهده کنید. جزئیات در این صفحه قدری زیاد هستند پس وقت بگذارید و کل آن را فرا گیرید.
در کل «تمدن 6» عنوانی نویدبخش بهنظر میرسد. بعد از E3 امسال همه عقیده داشتند سال طلایی پیسی گیمینگ در راه است و مطمئنا بازیهایی چون «تمدن 6» نقش پررنگی ایفا خواهند کرد. پس اگر شما هم حوصله زیادی دارید و علاقهمند بازیهای استراتژیک هستید «تمدن 6» را از دست ندهید.
از این لینک بازی را دانلود کنید.