Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نظر مثبت منتقدان نسبت به نسخه‌ی ویژه «اسکایریم» علی‌رغم جبهه‌گیری‌ها

0

«اسکایریم» یکی از بازی‌های نسل هفتم است که به حد مرگ توسط بازی‌کنندگان بازی شد. آمار فروش این بازی نشان می‌دهد که بسیاری از ما این بازی را خریداری و بازی کرده‌ایم. اما «بتسدا» هنوز به فکر فروش این بازی است و نمی‌خواهد دست بردارد.

پس در نمایشگاه E3 امسال عرضه‌ی یک نسخه‌ی کامل از بازی برای کنسول‌های جدید تایید شد. خبری که ما را و بیشتر از ما، کسانی که بازی را پیش از این نخورده بودند را، شگفت‌زده کرد. این بازی همین هفته منتشر شد. اما سیاست بتسدا در این فاصله از رونمایی تا انتشار بازی، به بوته‌ی نقد کشیده شد.

علاوه بر بازی‌کنندگان، عده‌ای از منتقدین هم بر این باور بودند که انتشار دوباره‌ی بازی‌های نسل پیشین برای کنسول‌های جدید در قالبی کامل‌تر، یک نوع سوء استفاده از مشتری است. بسیاری از کسانی که این بازی را خواهند خرید، کسانی هستند که حداقل یک بار نسخه‌ی اصلی بازی را در زمان خود بازی کرده‌اند. این چه حربه‌ای برای پول در آوردن از محتوای دست‌خورده و تاریخ گذشته است؟ کسی منکر این نیست که بازی اسکایریم یا هر بازی دیگری مهم و دوست داشتنی و با کیفیت است اما انتشار همان بازی در این نسل چه دردی را دوا می‌کند؟ مگر پر شدن جیب سازنده‌ای که یک بار قبلا از قِبل این بازی سود برده است. و درجا زدن نسل هشتمی که رسما تبدیل شده به نسل بازی‌های دوباره منتشر شده و کم‌تر خبری از بازی‌های کاملا جدید و ایده‌های نو در آن است. نسل هشتمی که ناشرانی مثل بتسدا با عرضه‌ی بازی‌های قبلی خودشان با کم‌ترین دستکاری و بهینه‌سازی آن را به بستری برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود کرده‌اند.

در کنار این‌ها، بتسدا اعلام کرد که دیگر قصد ندارد بازی‌های خود را پیش از انتشار برای منتقدین بفرستد و بازی‌ها حداکثر 24 ساعت قبل از انتشار برای سایت‌ها و مجلات ارسال می‌شوند. بتسدا حتا رسما دلیل این کار را هم اعلام کرد و گفت “نقدها بر روی فروش بازی‌ها تاثیر می‌گذارند”. از این دیدگاه “ضد مشتری” خیلی سریع انتقاد شد و بتسدا به چالش کشیده شد ولی ظاهرا قرار نیست تاثیری در سیاست‌های این شرکت داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شد که این انتقادات ادامه پیدا کرده و منتقدین با دادن نمره‌های کم به نسخه‌ی ویژه‌ی بازی اسکایریم، نشان دهند از تصمیمات اخیر این شرکت و همچنین مسئله‌ی انتشار دوباره‌ی بازی‌ها راضی نیستند. اما با انتشار اولین نقدها و نمرات بازی متوجه شدیم که این پیش‌بینی درست نبوده و منتقدان همچنان با اطماعی که از شرکت‌های بازی‌سازی و ناشرین بزرگی چون بتسدا می‌شوند روزگار می‌گذرانند و قرار نیست پیگیر مطالبات مخاطبین باشند. بنابراین همچنان این اصل را باید در نظر بگیریم که نقدهای خارجی، به خاطر وابستگی‌های بی‌شمار منتقد و سایت و مجله‌ی منتشر کننده‌ی نقد، به اصل کیفیت بازی نمی‌پردازند و قابلیت استناد کمی دارند. پس ملاک خوبی برای قضاوت بازی و مخصوصا تصمیم‌گیری برای خرید آن به شمار نمی‌روند.

ای کاش در صنعت بازی هم مثل سینما نقدها جدی‌تر بودند و ردپای ناشرین در نقدهای مثبت کم‌تر هویدا بود. ای کاش بازی‌کننده‌ی ایرانی بیشتر از میانگین نمرات بازی‌ها به نقدهای نویسنده‌های داخلی اعتماد می‌کرد و سایت‌های ایرانی را بیشتر تحویل می‌گرفت. هرچند نقدهای داخلی هم آفت‌های زیادی دارند، مثل طرفداری و جانب‌گیری، و در اغلب موارد جدی و حرفه‌ای نیستند و اصولی نوشته نشده‌اند، ولی می‌توان نویسنده‌هایی را پیدا کرد که از این آفت‌ها به دور مانده‌اند.

نمرات بازی را مشاهده می‌کنید:

Skyrim: Special Edition برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در دسترس است.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.