Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

در انتظار گودو؛ ده فرنچایزی بی‌نظیری که ادامه نیافتند (قسمت دوم)

0

در طول هشت نسل بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های زیادی از شرکت‌ها و کشورهای مختلف و برای پلتفرم‌های متنوعی عرضه شده‌اند که از قضا تعداد زیادی از آن‌ها به فرنچایزها و مجموعه‌های بسیار پرقدرت و محبوبی تبدیل شدند. در این بین سری‌هایی نیز بودند که در زمان خود موفقیت بسیار خوبی کسب کردند اما پس از گذشت سال‌ها، هر کدام به شکلی و به دلایل خاص خود دیگر ادامه نیافته و جای خود را به سری‌های دیگر دادند.

در این یادداشت سعی داریم ده فرنچایزی که علی‌رغم انتظار چندین ساله طرفدارانشان، مدت‌هاست هیچ خبری از آن‌ها نیست را با شما در میان بگذاریم. این ده عنوان انتخابی تحریریه گیم‌نیوز است. مسلما هستند دیگر نام‌هایی که می‌توانستند در این لیست حضور یابند؛ لذا از شما خوانندگان عزیز درخواست داریم در بخش نظرات، ما را از فرنچایزی‌های پیشنهادی خود مطلع کنید.

قسمت اول این یادداشت را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

5- میراث کیِن (Legacy of Kain)

legacy of Kain

«میراث کین» مجموعه‌ای از چهار بازی در ژانر اکشن ماجرایی بود که طی حدود شش سال ابتدا توسط استودیوی «سیلیکون نایتز» با همکاری «کریستال داینامیکز» و سپس تنها توسط استودیوی کریستال داینامیکز، ساخته و عرضه شدند. داستان این فرنچایز در دنیایی فانتزی و حول محور دو ضدقهرمان خون‌آشام به نام‌های «کین» و «رِیزیل»، شمشیر «سول ریور» و سرزمینی به نام «نزگوت» اتفاق می‌افتد. میراث کین موفقیت‌های بسیاری کسب کرد و هم از‌ نظر منتقدین و هم بازیکنان، در انواع و اقسام لیست‌های برترین‌ها حضور داشته است. داستان میراث کین یکی از بهترین داستان‌های فانتزی دنیای بازی‌های رایانه‌ای است. روایت بی‌نظیر این فرنچایز که با صداگذاری و دوبله بسیار عالی همراه بود، در زمان انتشار تحسین‌های بسیاری را برانگیخت. به این داستان زیبا، مجموعه‌ای از عناصر گیم‌پلی بدیع در زمان خود را اضافه کنید تا جادوی میراث کین را درک کنید. با همه این موفقیت‌ها، اما از آخرین عنوان میراث کین، چیزی حدود 13 سال گذشته است. کریستال داینامیکز و ناشر این فرنچایز، یعنی شرکت «اسکوئر انیکس» هر کدام سرگرم ساخت و توسعه بازی‌های دیگری هستند و این طور به نظر می‌رسد که پرونده میراث کین زیر خروارها خاک در بایگانی‌ها مدفون شده باشد. من که امید زیادی به دیدار دوباره از نزگوت ندارم.

4- داینوکرایسیس (Dino Crisis)

Dino_Crisis_2 1

زمانی میکامی و گروه سازنده رزیدنت اویل، از خود پرسیدند که اگر در یک رزیدنت اویل، به جای زامبی از دایناسور استفاده کنند، نتیجه چه خواهد شد!!! اینگونه بود که داینوکرایسیس متولد شد. نسخه اول در سال 1999 برای کنسول پلی‌استیشن عرضه شد و موفقیت‌های آن با انتشار نسخه دوم آن در سال 2000 ادامه یافت؛ هر چند نسخه سومی که در سال 2003 برای کنسول اکس‌باکس عرضه شد به شدت ضعیف بود. داینوکرایسیس در برابر رزیدنت اویل یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می‌شد. بازی از لحاظ تنوع گیم‌پلی مخصوصا در نسخه دوم یک شاهکار به حساب می‌آمد. معجونی دلپذیر از حل معما و مبارزه با انواع مختلفی از دایناسورها که هرکدام گیم‌پلی مخصوص به خود را داشتند. اما با وجود عرضه دو نسخه بسیار خوب و سرگرم کننده، نخسه سوم به شدت ضعیف از آب درآمد و تمام پل‌های پشت سر این سری را ویران کرد. پس از آن و با خروج و میکامی و تیمش از کپکام، داینوکرایسیس نیز برای همیشه به فراموشی سپرده شد و بسیاری از گیمرهای جوان امروزی، حتی نام آن را نیز نشنیده اند. داینوکرایسیس نیز از یادگاران دوران اوج کپکام بود؛ دوره‌ای که از آن فقط خاطراتی شیرین برای مرور کردن در ذهن مانده است.

3- برن‌آوت (Burnout)

burnout

سری «برن‌آوت» یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای تاریخ سبک مسابقه‌ای آرکید بود. استودیوی «کرایتریون» خالق این سری، توانستند استاندارد جدیدی در مسابقات خیابانی وضع کنند و با اضافه شدن عنصر «تصادف‌های اتوموبیل»، برن‌آوت راهی جداگانه از عناوین کلاسیک این سبک را دنبال کرد. هر نسخه از سری برن‌آوت در زمان عرضه محبوبیت و موفقیت‌های زیادی بین بازیکنان و منتقدین کسب و فروش بسیار خوبی را نیز تجربه می‌کرد. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه فضای حاکم بر دنیای ریسینگ به سمت شبیه‌سازهای اتوموبیل رانی چرخید. موفقیت‌های چشمگیر سری «فورتزا موتور اسپورت» شرکت مایکروسافت و سیاست‌های غلط دیگر شرکت‌ها عملا سبک مسابقه‌ای آرکید را به قهقرا برد. در چنین شرایطی، شرکت الکترونیک آرتز این سوال را از خود پرسید که چرا باید در سبکی که مثل قبل محبوب نیست، با خودش رقابت کند؟ این شد که برن‌آوت به نفع نیدفوراسپید کنار گذاشته شد و حتی کرایتریون مسئول ساخت دنباله‌ای برای نیدفوراسپید گشت. آخرین نسخه اصلی از سری برن‌آوت که با نام «پارادایس» عرضه شد، با وجود تمام موفقیت‌ها و شایستگی‌هایش نتوانست سران EA را متقاعد کند و اینطور به نظر می‌رسد که این چراغ این فرنچایز برای همیشه خاموش شده است. کرایتریون چند سال پیش اعلام کرد که دیگر بازی در سبک مسابقه‌ای تولید نخواهد کرد و افراد کلیدی سری برن‌آوت نیز به قصد تاسیس استودیوی شخصی خوداز کرایتریون خارج شدند. استودیوی شخصی که از آن خبر می‌رسد در حال کار بر روی بازی جدیدی هستند که ادامه‌ای معنوی برای برن‌آوت: پارادایس به حساب می‌آید. برن‌آوت در اوج به نفع فرنچایزی کنار گذاشته شد که روز به روز بیشتر در دام نابودی گرافتار می‌شود. الکترونیک آرتز با سیاست‌های خود عملا هر دو سری قدرتمند سبک مسابقه‌ای آرکید را به نابودی کشانده است و سهم برن‌آوت و طرفدارانش از این نابودی بسیار بیشتر از نیدفوراسپید است.

2- شاهزاده ایرانی (Prince of Persia)

PoP

شاهزاده ایرانی را می‌توان از قدیمی‌ترین فرنچایزهای دنیای بازی های رایانه‌ای به حساب آورد. اولین نسخه از آن در سال 1989 عرضه شد و پس از موفقیت‌های بسیار، چندین دنباله و بازسازی برای آن عرضه شد. اما بین تمام نسخه‌های مختلف این سری، سه‌گانه (یا به قولی چهارگانه!) شن‌های زمان به چنان محبوبیت و موفقیتی دست یافت که حتی فیلمی نیز بر اساس آن با بازی جیک جیلنهال ساخته شد. سری شن‌های زمان و مخصوص نسخه دوم آن را می‌توان از بهترین بازی‌های تاریخ سبک اشکن ماجرایی به حساب آورد. عنوانی که در زمان خود انقلابی نشان می‌داد. داستان بسیار زیبا و پرکشش به همراه گرافیک هنری و فنی بی‌نظیر، از سری شن‌های زمان عناوینی رویایی ساخته بود. به همه این عناصر، گیم‌پلی پویا و فوق‌العاده آن را نیز اضافه کنید. گیم‌پلی که در سال‌های بعد الهام بخش بزرگان این سبک از جمله سری «خدای جنگ» نیز شد. همه این حرف‌ها و موفقیت‌ها تا زمانی بود که یوبی سافت هنوز معدن طلایی به نام «فرقه اساسین» را کشف نکرده بود. فرقه اساسین کم کم به بزرگ‌ترین فرنچایز یوبی تبدیل شد و جای شاهزاده را گرفت. در حال حاضر یوبی مشغول عرضه سالیانه این عنوان است و خبری از شاهزاده ایرانی دوست داشتنی نیست. مدیران شرکت یوبی سافت همواره در جواب پرسش‌های علاقه‌مندان از سرنوشت فرنچایز شاهزاده ایرانی، جواب سربالا می دهند. در واقع ضمن اینکه تاکید می کنند که این فرنچایز هنوز نمرده ولی تلویحا به هواداران می‌گویند که منتظر آن نباشند.

1- نیمه جان (Half-Life)

Half-Life_2

 

اگر نگوییم بزرگ‌ترین، حداقل یکی از ده فرنچایز برتر تمام ادوار بازی‌های رایانه‌ای، سری «نیمه جان» شرکت والو است؛ آن هم تنها با دو نسخه اصلی! نیمه جان و مخصوصا نسخه دوم آن که در سال 2004 عرضه شد، سبک اکشن اول شخص و حتی می توان گفت کل صنعت بازی را تحت تاثیر قرار داده و برای همیشه تغییر داد. محبوبیت و موفقیت‌های این سری به قدری عظیم و چشمگیر است که هیچ کدام از فرنچایزهای حاضر در این لیست حتی توان نزدیک شدن به آن را ندارد. مادهای ساخته شده بر روی کدها و نقشه‌های نیمه جان، هنوز هم بازیکنان بسیاری را از سراسر دنیا پای این سری می‌نشاند. با تمام این تفاسیر اما والو هیچ گاه اپیزود سوم نیمه جان 2 را عرضه نکرد هرچند هیچ گاه نیز سخن از کنسل شد آن نزده است. سال‌هاست این فرنچایز در سکوتی کامل فرو رفته و هرازگاهی مخصوصا در تب و تاب شایعات قبل از نمایشگاه E3، گمانه زنی‌ها برای انتشار نسخه جدید این فرنچایز و دیدار دوباره با دکتر فریمن شروع می‌شود. اما نمایشگاه‌های سال های مختلف می‌آیند و می‌روند و خبری از والو و نیمه جان بی‌نظیرش نیست. والو هم که حسابی درگیر شبکه بزرگ استیم است، عملا هیچ سرنخی از آینده این سری به اذهان عمومی نمی‌دهد. نیمه جان تنها عنوان این لیست است که آرزو دارم هیچ گاه ادامه آن منتشر نشود. در واقع در طول این سال‌ها انتظارات طرفداران از این سری به قدری بالا رفته که هر شاهکاری به نام نیمه جان 3 یا اپیزود سوم نیمه جان 2، هیچ کدام از طرفداران را راضی نخواهد کرد. شاید دلیل این تعلل‌های والو نیز همین باشد. شاید نابغه‌ای به نام گیب نیوول نیز این را فهیده که دیگر برای عرضه نسخه جدیدی از نیمه جان خیلی دیر شده است. این فرنچایز چنان جایگاه رفیع و مقدسی یافته که خود والو نیز دیگر با نسخه‌ای جدید نمی تواند به آن برسد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.