Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

بازگشت به ممنوعیت واردات: آیا واردات کنسول‌های بازی ممنوع شده است؟

0

مسئولین مشخصا باور دارند که «کنسول‌های بازی» و «بازی‌های رایانه‌ای» به طور واضحی در دسته‌ی کالاهای لوکس و غیرضروری قرار می‌گیرند. صرف نظر از درستی یا نادرستی این گزاره، باید به طور شفاف به مسئله‌ی واردات کنسول‌های بازی و اقلام مشابه پرداخت. قوانین اعمال شده‌ی جدید دولیت بر روند واردات اقلام مصرفی این‌چنینی، می‌توانند بر بازار تکنولوژی و سرگرمی تاثیر زیادی بگذارند. گرانی اولین پیامد بازار کنسول‌های بازی و بازی‌های رایانه‌ای بعد از بازگشت به ممنوعیت واردات خواهد بود. حالا باید دید که آیا واردات کنسول‌های بازی ممنوع شده است؟ در ادامه با گیم‌نیوز همراه باشید.

خبرهای این یکی دو روز حاکی از آن است که کالاهای گروه چهارم در لیست سیاه واردات قرار گرفته‌اند. این در حالی است که پیش‌تر قرار بود تخصیص ارز 4200 تومانی به این کالاها متقف شده و تجار با شرایطی که دولت تمهید می‌کند، به ادامه‌ی وارد کردن این دسته از کالاها با ارزی با نرخ متفاوت بپردازند. در حال حاضر آن‌چه در گزارش‌ها آمده حاکی از ممنوعیت واردات برخی از کالاها است.

در این لیست بلند بالا، یک مورد به صراحت به بازار بازی‌های رایانه‌ای مربوط می‌شود: 1131 – دسته‌ی بازی برای بازی با رایانه یا سایر کنسول‌های بازی که ظاهرا در سال 96 وارداتی معادل 1 میلیون و 972 هزار و 209 دلار داشته است

مجتبی خسرو تاج، رییس سازمان توسعه تجارت ماه گذشته از اعطای مجوز برای ارزش‌دار شدن اظهارنامه‌های صادراتی خبرداده بود که این صحبت‌ به منزله شکل‌گیری بازار دوم ارز است. اما دولت ظاهرا تصمیم جدیدی در این مورد اتخاذ کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار لیست گروه چهارم کالایی، وارادات این دسته از کالاها را ممنوع اعلام کرده است. دنیای اقتصاد در این باره نوشته است:

بر اساس مجوزی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده، فهرستی از کالاها نیز تهیه شده که واردات آنها به کشور ممنوع می‌شود. این کالاها از نظر دولت در زمره کالاهای لوکس، غیرضروری و کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، قرار می‌گیرند. گفته می‌شود در هفته جاری آخرین جمع‌بندی برای انتشار فهرست آنها از سوی دولت انجام می‌شود. ظاهرا فهرست سیاه کالاهای وارداتی عطف بماسبق می‌شود و ثبت سفارش‌های گذشته نیز باطل خواهد شد.

حال باید دید که آیا کنسول‌های بازی و اقلام مشابه که برای فعالین حوزه‌ی بازی و مصرف کنندگان بی شمار این بازار مهم و ضروری شناخته می‌شوند، در این لیست جای می‌گیرند؟

طبق بررسی‌های ما در گیم‌نیوز، لیستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به انتشار رسانده، اگرچه مربوط به تعرفه‌های وارداتی گروه چهارم کالایی است، اما حاکی از ممنوعیت 1139 قلم کالا می‌شود. در این لیست بلند بالا، یک مورد به صراحت به بازار بازی‌های رایانه‌ای مربوط می‌شود: 1131 – دسته‌ی بازی برای بازی با رایانه یا سایر کنسول‌های بازی که ظاهرا در سال 96 وارداتی معادل 1 میلیون و 972 هزار و 209 دلار داشته است. مورد دوم نیز خود کنسول‌های بازی هستند که طبق پیگیری‌های ما کد 1113 شامل آن‌ها می‌شود. این مورد در سال 96 وارداتی معادل 16 هزار و 343 دلار داشته است که در نوع خود عجیب است.

بدین ترتیب باید فاتحه‌ی واردات کنسول‌های بازی،‌ لوازم جانبی از جمله کنترلرهای کنسول‌ها و پی‌سی و مثلا جعبه (کیس) کامپیوتر (مورد 1071) با ارز 4200 تومانی را زد. در حالی که مشخص نیست آیا واردات این کالاها به طور کامل متوقف می‌شود و یا با ارز با نرخ متفاوتی ادامه خواهد یافت. ظاهرا باید برای مشخص شدن این موضوع تا پایان این هفته صبر کرد.

بر اساس مجوزی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده، فهرستی از کالاها نیز تهیه شده که واردات آنها به کشور ممنوع می‌شود.

در عین حال، قطعات سخت‌افزاری و کامپیوتر، در این لیست دیده نمی‌شود وظاهرا در گروه سوم اولویت واردات قرار گرفته‌اند که یعنی با تخصیص ارز 4200 تومانی و توافق تجار با وزارات صنایع همچنان به کشور وارد خواهند شد. این می‌تواند کورسوی امیدی برای بازار سخت‌افزار و تکنولوژی باشد، که البته آینده‌ی آن همچنان در برزخی عجیب و سراسر در ابهام است.

به گزارش دنیای اقتصاد، یک مقام آگاه در مورد وضعیت ممنوعیت کالاهای اعلام شده و اعمال سیاست‌های جدید وارداتی در مورد این لیست، گفته است:

این فهرست هنوز نهایی نشده. جمع‌بندی ما این بود که واردات برخی کالاها را می‌توان با ابزار و موانع تعرفه‌ای مدیریت کرد البته محدودیت‌ها برای آنها را بیشتر خواهیم کرد اما این به معنی ممنوعیت نیست. ما نمی‌خواهیم فضای بازار داخلی را برای یکسری از دلالان امن کنیم که از این فضا به نفع خودشان استفاده کنند و قیمت‌های داخلی را بالا ببرند. سازمان توسعه تجارت پیشنهادهای خود را برای ممنوعیت‌ها فرستاده است؛ اما اینکه ابلاغ شود بحث دیگری است. چون باید از طرف معاون اول رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری شود و به همین دلیل درحال‌حاضر نمی‌توان این کالاها را اعلام کرد؛ چراکه می‌تواند منجر به ایجاد جو منفی در فضای کسب وکار شود.

لیستی که درباره‌ی آن صحبت می‌شود را ایسنا منتشر کرده است. این لیست را در قالب پی‌دی‌اف می‌توانید این‌جا مشاهده کنید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.