Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

گزارش گیم‌نیوز از کنفرانس «کیت ادواردز» مدیر سابق IGDA در TGC 2018

0

کیت ادواردز، کارمند سابق مایکروسافت و مدیر سابق انجمن بین المللی بازی‌سازان، امروز در کنفرانسی در رویداد TGC 2018 در رابطه با صنعت بازی به سخنرانی پرداخت. با گیم‌نیوز همراه باشید.

کیت ادواردز از اولین مهمانان بین المللی است که در رویداد TGC 2018 به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در مراسم افتتاحیه، چکیده‌ای از نظرات خود در رابطه با صنعت بازی در جهان و البته ایران را با حضار به اشتراک گذاشت. در کنفرانس اختصاصی ایشان که صبح امروز در سالن گیم دیزاین تی‌جی‌سی برگزار شد، مباحث مطرح شده در سخنرانی افتتاحیه به‌صورت گسترده مورد بحث قرار گرفت که در ادامه به گزارش مختصری از آن خواهیم پرداخت.

کنفرانس کیت ادواردز

در ابتدای کنفرانس، خانم ادواردز اشاره داشت که علیرغم موضوعیت بیشتر مباحث مطرح‌شده توسط ایشان در حوزه‌های آمریکای شمالی و مشخصا ایالات متحده، امکان تعمیم بسیاری از موارد آن به دیگر نقاط جهان از جمله ایران و خاورمیانه وجود دارد. بحث تأثیر بازی‌های ویدیویی بر افزایش خشونت و اعمال خرابکارانه در جامعه همواره داغ و پر تنش بوده؛ امکان تأیید این موضوع با قطعیت که بازی‌ها واقعاً مقصر اصلی بروز خشونت در جامعه می‌شود وجود ندارد اما چیزی که می‌توان با اطمینان از آن سخن گفت، نگاه منفی و نکوهش‌گرایانه بخش بزرگی از مردم و مسئولین کشور‌های مختلف به این صنعت و مقصر دانستن آن است. موضوعی که خانم ادواردز هیچ اعتقادی به آن ندارد.

وی به کشور خودش اشاره می‌کند که چگونه مطبوعات، پس از وقوع هر گونه تراژدی خشونت‌آمیز، به‌سرعت مقصر را بازی‌های ویدیویی معرفی می‌کنند؛ در حالیکه عوامل کلیدی دیگری که نقش پررنگ‌تری در وقوع این اتفاقات دارند نادیده گرفته می‌شوند:

انصاف در پوشش رسانه‌ای اهمیت بسیاری دارد. با وجود اینکه کشور به کشور بسیار فرق دارد، اما می‌دانم که به‌عنوان مثال در آمریکا، بازی‌های ویدیویی معمولاً برای همه چیز در روزنامه‌ها سرزنش می‌شوند. بنابراین اگر اتفاقی رخ دهد؛ مثلاً حمله تروریستی یا تیراندازی، آن‌ها همیشه بازی‌ها  را منشأ این اتفاقات می‌دانند. اینکه مسلماً تیرانداز بازی ویدیویی انجام می‌داده و به همین دلیل این کار را کرده است. هیچکس درباره مشکلات روانی آن فرد حرف نمی‌زند که مسئله بسیار مهمی است. یا در آمریکا کسی کاری به سهولت خرید و حمل اسلحه ندارد.

کنفرانس کیت ادواردز2تأکید خانم ادواردز در سخنرانی روی تأثیری است که بازی‌سازان و انجمن‌های تجاری می‌توانند روی شناساندن حقیقت دنیای بازی‌ها به مردم و دولت‌ها داشته باشند. جو منفی موجود در جامعه نسبت به صنعت گیم و اینکه بسیاری از اقشار جامعه اعتقاد دارند که بازی کردن و بازی ساختن عملی بیهوده، بچگانه، از روی تنبلی، بدون درآمد و «شغل واقعی» نبودن است، تنها توسط خود بازی‌سازان و از طریق باور داشتن به خود و همیاری با یکدیگر ممکن است:

انجمن‌های تجاری صنعت بازی، مقصر دانستن بازی‌ها برای اعمال خشونت‌بار را به چالش نمی‌کشند. هیچکس برای روزنامه‌ها نمی‌نویسد که «این‌ها درست نیستند، ما مدارکی داریم که برعکس آن را نشان می‌دهد». بدین ترتیب این [جو] همینطور ادامه پیدا می‌کند.

وی به «خشونت به‌جا» اشاره می‌کند؛ تنها خشونتی که باید از طرف صنعت بازی دیده شود. اما این به چه معناست؟ بدین معنا که با دیدن بی‌عدالتی‌ها، بی‌احترامی‌‌ها و توهین‌ها، واکنش نشان داده شود. اگر بازی‌سازان چیزی را می‌بینند که احساس می‌کنند باید اصلاح شود،‌ نسبت به آن بی تفاوت نباشند و کاری که از دستشان بر می‌آید را نسبت به آن انجام دهند:

ما به‌عنوان صنعت وظیفه داریم که مردم را در کار‌های دخیل کرده و کمکشان کنیم که ببینند که هستیم، چه می‌کنیم و اینکه ما بازی‌هایمان را دوست داریم و شما هم از تجربه بازی‌هایی که ما می‌سازیم لذت می‌برید؛ پس بیایید بیشتر در این‌باره با هم صحبت کنیم. ما نباید با عموم فقط به چشم خریداران بازی‌هایمان نگاه کنیم. ما می‌خواهیم که آن‌ها را دخیل کرده و کمکشان کنیم که فرم هنری خلق شده توسط ما علاقمند شوند.

کنفرانس کیت ادواردز 3

اکوسیستمی که خانم ادواردز مایل است روزی شکل بگیرد جایی است صنعت بازی، مردم را بیشتر درگیر جزئیات خود کند و مردم نیز تأثیر خود را روی دولت‌ و سیستم آموزشی بگذارند تا به این صنعت کمک شود؛ چرا که این دو عامل (البته نه در همه جا) از مردم اثر می‌پذیرند. لزوم افتخار به کار خود، چیزی نیست که بازی‌سازان به راحتی از آن بگذرند. آن‌ها خود در وهله اول باید از قدرت اقتصادی و تأثیر اجتماعی گسترده‌ای که صنعتشان از آن برخوردار است آگاه باشند تا بتوانند جامعه را نیز با خود همراه کنند. خانم ادواردز در این مورد به پدیده فورتنایت اشاره می‌کند که چگونه در مدت کوتاهی، بسیاری از مردم که حتی اصلا بازی نمی‌کردند را مشغول خود کرده و اعتقاد دارد این بازی مثال بسیار خوبی از قدرت بازی‌های ویدیویی است.

پس از اتمام این سخنان توسط خانم ادواردز و پاسخ به چند سوال از حاضرین، کنفرانس وی در TGC 2018 به پایان رسید. مصاحبه اختصاصی گیم‌نیوز با ایشان را به‌زودی می‌توانید در وب‌سایت مشاهده کنید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.