پس از ناامیدی بزرگی که قسمت سوم به ارمغان آورد، زمان آن رسیده که Trine 4 جان تازهای به یکی از محبوبترین بازیهای پلتفرمینگ بدهد. با گیمنیوز همراه باشید.
استودیو فروزنبایت را با مجموعه Trine میشناسیم؛ عنوانی در سبک سکوبازی (پلتفرمینگ) که اولین بار در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و با ارائه تجربهای لذتبخش و دوستداشتنی، طرفداران زیادی بهدست آورد. دو قسمت اول این مجموعه با کسب بازخوردهای عالی از منتقدین و طرفداران، درخشانترین لحظات را برای آن رقم زدند، اما بلندپروازیهای سازنده فنلاندی برای ساخت قسمت سوم، ضربه بزرگی به آن وارد کرد. فروزنبایت تصمیم گرفت که نسخه سوم را بهصورت سهبعدی بسازد؛ امری که هزینه تولید را بشدت بالا برد و در نهایت محصولی ناقص بهدست طرفداران رسید. تجربه ناموفق قسمت سوم برای فروزنبایت درس بزرگی شده تا با جبران اشتباهات در Trine 4 ، بار دیگر عنوانی خوشساخت تحویلمان دهد.
قسمت چهارم با نام Trine 4: The Nightmare Princess شناخته میشود و طبق اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، به ریشههای این مجموعه بازخواهد گشت. این بدان معناست که بار دیگر شاهد گرافیک ۲.۵ بعدی هستیم. سازندگان در توضیحات خود برای علت بازگشت به سبک 2.5D اذعان داشتهاند که علاوه بر تمایل طرفداران به بازگشت حس و حال بازیهای پیشین، این نوع پیادهسازی بستر بهینهای برای پیادهسازی پازلهای بازی است.
همانند سه قسمت پیشین، Trine 4 نیز روایتگر داستان سه قهرمان متفاوت است: یک دزد، یک شوالیه و یک جادوگر که بهترتیب زویا، پونتیوس و آمادئوس نام دارند. در این قسمت، سه قهرمان توسط «آکادمی ستارهای» برای یافتن و بازگرداندن شاهزادهای اعزام میشوند که از نفرین عجیبی رنج میبرد؛ تمام رویاهایی تاریکی که «شاهزاده کابوس» میبیند، در دنیای واقعی تعبیر شده و برای قلمرو مصیبت به بار میآورد. همچون گذشته، قهرمانان داستان تواناییهای منحصر بفردی دارند که باید نهایت استفاده از آنها را در مسیر نجان پرنس ببرید. آمادئوس قادر است جعبههای بزرگی احضار کند که میتوان برای رسیدن به جاهای غیرقابل دسترس یا فشردن اهرمهار از آنها بهره برد. زویا میتواند با کمان خود پیکان شلیک کند و قادر است اجسام را بهم وصل کند. پونتیوس نیز با کمک سپر خود تواناییهای دفاعی و انعکاسی دارد.
بازیکنان میتواند درلحظه میان کاراکترها تعویض کنند؛ این قابلیت نکتهای کلیدی در پیشروی در بازی است، چرا که در طی مسیر با شرایط یا دشمنانی روبهرو خواهند شد که برای جان سالم بهدر بردن، باید از همه ظرفیتها بهره گرفت. برای مثال هنگام برخوردن به یک شکاف بزرگ، آمادئوس میتواند جعبهای احضار کرده و زویا آن را با پیکان طنابدار به جسم دیگری وصل کند تا یک پل موقتی درست شود. باس فایتها نیز از عناصر معمایی بهره میبرند. در دمویی که چندی پیش منتشر شد، آمادئوس با زامبی شوالیه عظیمی روبهرو میشود که در برابر حملات عادی مصونیت دارد. برای شکست دادن وی، باید موانع جلوی پنجرههای محیط را برداشته و سپس با سپر آمادئوس، نور را بهسمت دشمن انعکاس داد.
با وجود امکان تجربه تکنفره Trine 4، وجود بیش از یک کاراکتر اصلی در بازی بدان معناست که کو-آپ بهترین راه برای تجربه آن است. درست همانند نسخههای پیشین مجموعه، Trine 4 اجازه میدهد بازیکنان بهصورت محلی یا آنلاین بهدیگری ملحق شود. طبق گفتههای فروزنبایت، برخی از معماهای بازی در تجربه چندنفره متفاوت هستند و هنگام برخوردن به آنها، از بازیکنان پرسیده میشود که کدام نسخه (تکنفره یا چندنفره) از پازل را میخواهند حل کنند. همچنین بازگشت درخت مهارت فوق العاده دو قسمت اول در این نسخه نیز تأیید شده تا دلیل محکم دیگری برای تجربه آن داشته باشیم.
Trine 3 جاهطلبی اشتباهی از جانب فروزنبایت بود، اما خوشحالیم که میبینیم این استودیو قصد ندارد راهکج را ادامه دهد. اتکای فراوان به فرمول برنده دو قسمت اول مجموعه خبر خوبی است، اما باید امیدوار باشیم که سازندگان دست به خلاقیتهایی نیز بزنند تا شاهد یک کپی تمامعیار نباشیم. Trine 4: The Nightmare Prince در پاییز پیشرو برای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی (استیم) منتشر خواهد شد.