Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

۱۲ فیلم ترسناک فوق‌العاده که از کتاب‌ها اقتباس شده‌اند

0

وقتی صحبت از فیلم ترسناک می‌شود، بسیاری از ما به این واقعیت که ممکن است برخی از بهترین فیلم‌های ترسناک از رمان‌های ترسناک اقتباس شده باشند را کنار می‌گذاریم. اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم این مورد چندان هم عجیب نیست. با این حال، در این مطلب 12 فیلم ترسناک فوق‌العاده که از کتاب‌ها اقتباس شده‌اند را مرور می‌کنیم و در آخر شگفت‌زده‌تان خواهیم کرد.

این مطلب تنها مناسب مخاطبین با حداقل 18 سال سن است.

امروزه همه‌ی ما می‌دانیم که ترس تنها در دنیای سینما وجود ندارد. در واقع، بسیاری از فیلم‌های سینمایی ترسناک در دنیای رمان‌ها ریشه دارند، و در واقع، برخی از مهم‌ترین کلیشه‌های ترس (خون‌آشام‌ها، زامبی‌ها و گرگینه‌ها) زندگی‌شان را از روی کاغذ آغاز کردند.

آدم درست را راه بده – Let The Right One In

12 فیلم ترسناک فوق‌العاده

البته اینجا منظور اقتباس سوئدی و استادانه‌‌ی توماس الفردسن از کتابی با همین نام از یون لینکوییست است نه بازسازی قاب به قاب آمریکایی که چند سال بعد از آن اکران شد.

در فیلم سوئدی، شما همان فضای خون‌اشامی و المان‌های دیگر را می‌بینید که به زیر پوستتان می‌روند و البته اینجا قرار نیست لوث شوند.

بازیگر کم‌سنی که در این فیلم بازی می‌کند یکی از بهترین تصاویر را ارائه می‌دهد و می‌شود با اطمینان گفت که تا مدت‌ها بعد از تماشای این فیلم هوس شنا کردن نمی‌کنید.

برپاخیزان جهنم – Hellraiser

بسته به این‌که چقدر به «استفن کینگ» اهمیت می‌دهید، «کلایو بارکر» حداقل، شاهزاده‌ی قدرندیده‌ی فیکشن ترسناک است.

رمان سورئال او با نام «قلب جهنمی» (The Hellbound Heart) در دهه‌ی نود میلادی راه خود را به سوی پرده‌ی نقره‌ای باز کرد و با فیلم‌نامه‌ای نوشته شده توسط خود بارکر، به یکی از ماندگارترین و نمادین‌ترین تصاویر سینمای ترسناک تبدیل شد.

این فیلم، ترسناک، خشن و دارای جلوه‌های ویژه و گریمی است که هنوز هم شما را می‌ترساند، اگرچه سال‌ها از ساختش گذشته باشد. یک فیلم ترسناک کلاسیک واقعی.

دیوانه‌ی آمریکایی – American Psycho

شاید این فیلم راحت‌تر در دسته‌ی اسلشرهای صرف قرار بگیرد تا فیلم‌های کاملا ترسناک. اما این اقتباس از داستان هزل «برت ایستون الیس» با همین نام، بسیاری از آدم‌ها را برای سال‌های زیادی به وحشت انداخت.

نقش‌آفرینی بی‌نظیری از «کریستین بیل» در نقش دیوانه‌ی اصلی، فیلم را از صحنه‌های خشونت‌بار صرف به یک تجربه‌ی سورئال، آزاردهنده و به یادماندنی تبدیل می‌کند که تا هفته‌ها با شما خواهد بود.

پرنده‌ها – The Birds

کم‌تر کسی می‌داند که یکی از نمادین‌ترین و شاید بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک، اقتباسی سینمایی از داستانی کوتاه نوشته‌ی «دافنه دو موریه» است. (هیچکاک همچنین مشهورترین رمان او یعنی «ربه‌کا» را هم به فیلم تبدیل کرده است).

داستان درباره‌ی فرار نافرجام یک معلم جوان از شهر کوچک محل تدریسش است که در آن به طوری ناشناخته و ناگهانی، پرنده‌ها دیوانه شده و خوی درندگی پیشه کرده‌اند.

فیلم پر از صحنه‌های نمادین سینمای کلاسیک وحشت و میزان قابل توجهی جیغ کشیدن «تیپی هیدرن» است که ظاهرا اوقات خوشی را در پشت صحنه‌ی پرنده‌ها سپری نکرده.

جنگ جهانی زد – World War Z

12 فیلم ترسناک فوق‌العاده

رمان زامبی‌محور مشهور «مکس بروکس» شاید کمی دیر با یک فیلم پربودجه به سینماها راه یافت و آخرالزمان زامبی‌ها را به تصویر کشید.

این اقتباس ممکن است دقیقا به آن‌چه در کتاب آمده پایبند نباشد، اما همچنان بهترین راه برای آشنا شدن با جهان بروکس در رمان است و ضمنا چند صحنه‌ی درگیری به شدت وحشتناک هم دارد.

نقش آفرینی «برد پیت» در این فیلم در مقابل مرده‌های متحرک، یکی از نقش‌های ماندگار اوست که در آن نه تنها به نجات خود و خانواده‌اش که به نجات نوع بشر می‌اندیشد.

دراکولا – Dracula

تا کنون چند اقتباس از رمان به یادماندنی و گاتیک «برم استوکر» دیده‌اید؟ با این که این داستان برای بسیاری از کارگردان‌ها جالب و سوژه‌ی اقتباس است، تنها یک اقتباس کلاسیک از داستان دراکولا وجود دارد و آن فیلم 1931 ساخته‌ی «تاد براونینگ» است.

در این فیلم «بلا لوگوسی» در نقش کنت خون‌آشام بازی کرده (لوگوسی بعد از مرگش در شنل دراکولا دفن شد!) و کاری کرده که این فیلم تنها اقتباس از داستان دراکولا باشد که اتمسفر ترسناک، سرگیجه‌آور و غریب روی کاغذ را روی صحنه آورده است.

مستاجر – The Tenant

مستاجر، که «رومن پولانسکی» آن را کارگردانی کرده و در آن بازی می‌کند، بر اساس رمانی فرانسوی با عنوان La Locataire Chimerique ساخته شده است.

فیلم تلفیقی آزاردهنده از هیجان، کمدی سیاه و راه رفتن در خواب است. داستان درباره‌ی مرد جوان مستاجر آپارتمانی است که به زودی درک می‌کند آپاراتمانش دارد کم کم وارد ذهنش می‌شود و او را به سمت خودکشی می‌برد.

این فیلم همچنین آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی «آپارتمان» رومن پولانسکی است. (دیگر قسمت‌ها «بچه‌ی رزماری» و «ریپالژن» هستند.)

وحشت در آمیتی‌ویل – The Amityville Horror

فیلم اقتباسی است از رمان نوشته‌ی «جی آنسون» نوشته‌ی سال 1976 و بر اساس رخدادهایی واقعی است که البته در وجود آن‌ها باید هنوز هم بحث کرد.

هر طور که ترجیح می‌دهید به آن نگاه کنید، فیلم داستان یک خانه‌ی تسخیر شده توسط ارواح را چنان استادانه تغریف می‌کند که هر لحظه به جای خانواده‌ی جوان داستان، احساس رنجش و وحشت و دست‌و‌پابستگی می‌کنید.

فیلم که همزمان یکی از به یادماندنی‌ترین فضاهای سینما وحشت را خلق می‌کند، با بازی فوق‌العاده‌ی «جیمز برولین» به یک شاهکار غیرمنطقی تبدیل می‌شود.

بی‌گناهان – The Innocents

12 فیلم ترسناک فوق‌العاده

احتمالا همان‌طور که «هنری جیمز» در داستان خود با عنوان “The Turn of the Screw” یادآور شده، هیچ چیزی ترسناک‌تر از دختربچه‌های وحشتناک نیست.

داستان درباره‌ی یک دایه‌ی جوان است که برای مراقبت از دو بچه‌ی عجیب به مقامی جدید می‌رسد، چون افرادی که قبلا در این مسئولیت بوده‌اند، به طرز مشکوکی ناپدید شده‌اند.

فیلم یک جنگ تمام عیار بین مرده‌ها، زنده‌ها و آد‌م‌هایی در این میان است و با تعداد زیادی بچه‌ی ترسناک همراه می‌شود.

سالمز لات – Salems Lot

مطمئنا اکنون بسیاری از طرفداران رمان‌های وحشت، اعتقاد دارند که در این جا باید نام کتاب «درخشش» (The Shining) و اقتباس سینمایی آن قرار گرفته باشد، اما وقتی نوبت به «استفن کینگ» می‌رسد، ابتدا باید اقتباس سینمایی «تاب هوپر» از داستان بسیار ترسناک و خون‌آشامی کینگ با نام سالمز لات را در نظر گرفت و بعد به سراغ درخشش رفت.

فیلم کابوسی است برای کودکان و هنوز هم پس از سال‌ها به راحتی می‌تواند شما را به وحشت بیاندازد.

هنوز هم این فیلم با صحنه‌های ترسناکی که دارد می‌تواند سخت‌گیرترین دنبال‌کنندگان سینمای وحشت را راضی کند.

جن‌گیر – The Exorcist

هیچ لیستی از فیلم‌های ترسناک، اقتباسی یا غیراقتباسی بدون حضور جن‌گیر اعتبار ندارد. «ویلیام فردکین» از داستان جن‌گیر فیلمی ساخته که هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ژانر وحشت است.

یکی از معدود فیلم‌های ژانر که اسکار گرفته، داستان دختربچه‌ی تسخیر شده و تلاش‌های متعدد جن‌گیرهای مختلف را روایت می‌کند که به نتایج متفاوتی می‌انجامد.

این فیلم یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ شناخته شده است و بخش مهمی از این موفقیت را مدیون «ولیلام پیتر بلاتی» است که هم رمان و هم فیلم‌نامه را به رشته‌ی تحریر درآورد.

تسخیر – The Haunting

این فیلم بر اساس داستانِ تاثیرگذار «شرلی جکسون» (نویسنده‌ی داستان کوتاه مشهور «لاتاری») ساخته شده و یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک است که داستان چند شخصیت بدشانس در مسیر یک خانه‌ی تسخیر شده را دنبال می‌کند.

داستان اصلی The Haunting of Hill House فراموش‌نشدنی و بسیار خواندنی است و فیلم اقتباس شده از آن به همان اندازه و شاید کاملا اتمسفر آن را بازسازی می‌کند. [یک نسخه‌ی دیگر از فیلمِ تسخیر (که در فارسی با نام «فراموش‌نشدنی» هم شناخته می‌شود) مربوط به سال 1963 وجود دارد که علاوه بر این‌که فیلم بهتری است فیلم‌نامه‌ی آن را نیز خود «شرلی جکسون» نوشته است (همکاری) ولی ظاهرا نویسنده‌ی این مقاله با این فیلم آشنا نبوده، یا به دلایلی فیلم ساخته‌ی 1999 را ترجیح می‌دهد. این فیلم با بازی کاترین زتا جونز و لیام نیسون، رنگی است در حالی که فیلم محصول دهه‌ی 60 سیاه و سفید و کلاسیک است. گیم‌نیوز این فیلم را به شما پیشنهاد می‌کند.]

به نظر شما که داستانی را از قلم نیانداخته‌ایم؟ چه فیلم‌های ترسناک فوق‌العاده‌ی دیگری را سراغ دارید که در کنار این 12 فیلم قرار بگیرند؟ اقتباس‌های سینمایی بهتری از داستان‌های ترسناک سراغ دارید؟ ما را با دیدگاه‌های خود در جریان بگذارید. با گیم‌نیوز همراه باشید.

منبع movieseum

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.