Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

به یاد ماندنی‌ترین دشمنان در تاریخ بازی‌‌های پی‌سی – قسمت اول

2

از زمانی که آدمیزاد پا به کره خاکی گذاشته خود را در میان خطرات و دشمنان گوناگون یافته است. و در طول حیات خود برای مقابله با دشمنانش تلاش‌ها کرده اما هیچگاه از دست آن‌ها رهایی پیدا نکرده است. در بازی‌‌های رایانه‌ای نیز اوضاع به همین منوال پیش می‌رود و کمتر پیش می‌آید که در یک بازی دشمنی وجود نداشته باشد. حتی در ساده ترین بازی‌ها هم نیاز به دشمن و حریف است و اصلا مزه هر بازی به همین حریفان مختلفش است. به دلیل نقش پررنگی که دشمنان در بازی‌‌های رایانه‌ای دارند و به پاس خدمات گران بهایشان از جمله ترساندن، سلاخی کردن و به آتش کشیدن بازیکنان در بازی‌‌های مربوطه؛ تصمیم گرفتیم که لیستی از دشمنان ترسناک، به یاد ماندنی و سرسخت در تاریخ بازی‌‌های رایانه‌های شخصی را برای شما آماده کنیم و در کنار هم به مرور خاطرات گذشته بپردازیم. این شما و این هم لیست:

Shambler

shambler

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی بر سبک شوتر اول شخص (FPS) بیاندازیم، درخواهیم یافت که سنگ بنای این سبک را بازی هایی همچون “Quake” ( لرزه ) نهاده اند. مسلما این سبک محبوبیت و موفقیت خود را مدیون پایه گذارانی از جمله Quake و Doom است که بدون استفاده از تکنیک‌های پیشرفته گرافیکی و تبلیغات هنگفت، بلکه با بکار گیری عوامل گوناگون از جمله طراحی مرحله (لول دیزاین) و المآن‌هایی که عملا بر گیم‌پلی بازی تاثیر گذار بود، خود را در خاطر بازیکنان ماندگار کردند.

یکی از عامل‌هایی که اکثر بازی‌ های آن برهه از زمان را به یاد ماندنی تر می‌کند، وجود دشمنان گوناگون و اکثرا وحشتناک در آن بازی هاست، نمونه اش هم همین بازی Quake. در این بازی دشمنان مختلفی برای سلاخی کردن شما حضور دارند، ولی Shambler یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار دارد. جمله ی “حتی هیولا های دیگر هم از او میترسند” در راهنمای بازی، اثبات محکمی بر حرف ماست. این هیولا با چنگال‌های بلند، قابلیت پرتاب گلوله های انرژی و همچنین میزان سلامتی بسیار بالا نسبت به دیگر دشمنان شما در بازی، خود را به کابوس هر Quake بازی بدل کرده است.

Splicer

splicer

بدون شک یکی از خاص ترین بازی‌ هایی که در چند سال اخیر به بازار عرضه شده اند، بایوشاک (BioShock) بوده است که با فرستادن بازیکن به دنیایی فانتزی و منحصر به فرد، تجربه ای تکرار نشدنی را برای وی رقم می‌زند. دنیای بایوشاک بی رحم است و اتمسفر وهم آلود “رپچر” علاوه بر دشمنان ریز و درشتی که بی وقفه به دنبال ماده ارزشمند ADAM می گردند، مرتبا به بازیکن این نکته را گوشزد می‌کند.

در میان دشمنان گوناگونی که سازندگان برای مقابله با بازیکن تدارک دیده اند، Splicer ها اولین دشمنانی هستند که در بازی با آن‌ها رو به رو خواهد شد. آن‌ها که خانواده بزرگی را تشکیل می‌دهند و در کلاس‌های گوناگون در گوشه و کنار بازی وجود دارند؛ اکثرا در تونلها و راهرو های رپچر یافت می شوند. ظاهراین موجودات کمی شبیه “خواهر کوچیکه ها” (Little Sister) است و مکانیزم حمله آن‌ها به این صورت است که به محض دیدن جک سریعا به طرفش دویده و به او صدماتی وارد می کنند. همانطور که گفته شد، سرعت بالا و واکنش نشان دادن آن‌ها بلافاصله پس از دیدن جک، Splicer ها را به یکی از دشمنان جدی بازیکن‌ها تبدیل کرده است.

Marine

marine

تکاوران نیروی دریایی ایالات متحده در بازی “نیمه جان” (Half-Life) از حرفه‌ای‌ترین و مخوف‌ترین دشمنان در تاریخ بازی بازی‌ های رایانه‌ای هستند. آن‌ها که عمدتا توسط سرگرد “دواین برنس” تعلیم دیده اند خود شامل چندین واحد مختلف هستند. که بازیکن در طول بازی با همه آن‌ها رو به رو خواهد شد. اما “تکاوران مهلک” که به اختصار (HECU) خوانده می‌شوند بیش از دیگر واحد‌ها در مقابل بازیکن قرار خواهند گرفت. با اینکه سربازان یاد شده به هوشمندی دشمنان در بازی‌ های حال حاضر نیستند. اما هنوز هم هماهنگی میان آن‌ها و اجرای تاکتیک های مختلف نظیر فلنک کردن (حمله و غافلگیری از جناحین) برای زمین گیر کردن بازیکن، کم نظیر و دیدنی است.

Regenerator

regenerator

سری بازی‌ های“شیطان شرور” (Resident Evil) پر است از موجودات و دشمنان عجیب و غریب که عمدتا انسان‌هایی بوده اند که به وسیله ویروس ها و یا به منظور آزمایش های زیستی به این روز در آمده‌اند که زامبی ها سرآمد این مخلوقات هستند. اما یکی از سخت ترین، قوی ترین و در عین حال رعب آور ترین موجودات در این سری، Regenerator ها هستند.

هنگامی که بازیکن برای اولین بار در بازی در نقش لئون (Leon S. Kennedy) با این موجود خوف ناک رو به رو می شود بعید است که از با دیدن قیافه بد ترکیب او پا به فرار نگذارد. همان طور که گفته شد Regenerator ها از میزان سلامتی بسیار بالایی برخودار هستند. به طوری که وقتی خشاب هفت تیر خود را بر روی او خالی کنید مشاهده می‌کنید که تاثیر چندانی بر او نگذاشته است. این میزان سلامتی بالا در کنار قدرت صدمه ویرانگر، او را به یکی از مهم ترین دشمنان بازیکن‌ها در بازی‌ های رایانه‌ای بدل کرده است.

 Alien

alien

در بازی‌ های رایانه‌ای موجودات فضایی اکثرا نقش دشمنان درجه یک انسان‌ها را ایفا کرده اند و در شکل های گوناگون به مقابله با انسان‌ها پرداخته اند. از سال 1982 که اولین بازی با محوریت بیگانگان به بازار عرضه شد، تاکنون این روند ادامه دارد و هر از چند گاهی در بازی‌ های مختلف با موجودات عجیب و جدید فضایی آشنا می‌شویم. اما در میان تمام موجوداتی که در این سال ها ملاقات کرده‌ایم هیچکدام به Alien حاضر در بازی Alien : Isolation نمی رسند. حس ترسی که در هیبت تهدید آمیز و کشنده او مشاهده میشود دقیقا مشابه همان چیزی است که در فیلم بیگانه رایدلی اسکات دیده می شود. بی رحمی، هوش بالا و چهره دهشتناک Alien، او را به یکی از سرسخت ترین ورعب آورترین دشمنان بازیکنان تبدیل کرده است.

Cyberdemon

cyberdemon

همه می‌دانیم که بازی “دووم” (Doom) قسمت عمده ای از مشهور بودنش را مرهون تعدد گونه‌های مختلف دشمنانش است. و هنوز هم در کمتر بازی ای شاهد تجمع این تعداد دشمن در یک عنوان هستیم. در میان همه این موجودات رقت انگیز ولی بیاد ماندنی، Cyberdemon ها به خاطر ظاهر منحصر به فردشان بیشتر از دیگر دشمنان در سری “دووم” در خاطر مانده اند. این موجودات که بعدها نمونه های مشابه شان را در بازی‌ های دیگر از جمله “ویل راک” و یا “سام ماجراجو” دیدیم؛ ظاهری شبیه “مینوتار” (موجود افسانه ای در جزیره کرت یونان) دارند و با یک موشک انداز تجهیز شده اند. قدرت تخریب و صدمه بالا و همچنین سرعت بالای آن‌ها در کنار ظاهر سرسخت و زشتشان، آن‌ها را به یکی از به یادماندنی ترین دشمنان در بازی ها تبدیل کرده است.

Witch

witch

بازی “چهار بازمانده” (Left 4 Dead) از جمله بازی‌هایی است که به خاطر طراحی هیولا ها و موجوداتش مشهور است و به نوعی یک بازی هیولا محور به حساب می آید. نکته ی جالبی که در این بازی به کار رفته، این است که هر کدام از هیولاهای این بازی عادات و رفتار مخصوص به خود را دارند. و چگونگی مبارزه با هرکدام از آن‌ها روش خاص خود را دارد و فرا گرفتن این روش ها کلید موفقیت و نجات یافتن در L4D است. از جمله این موجودات می‌توان به Witch ها اشاره کرد. این موجودات که ظاهر یک زن را دارند با چنگال های تعبیه شده بر روی دستانشان قادر به تکه تکه کردن بازماندگان هستند اما در صورتی که مزاحمشان شوید. آن‌ها به شدت به نور حساسند و کافی است که نور چراغ قوتان را ببینند. آن موقع است که لنگان لنگان به سمت شما آمده و سلاخیتان می کنند. پس بهتر است حواستان را جمع کنید که چراغ قوتان را به کدام سو می‌گیرید.

Cactuas

cactuar

کاکتوس ها در دنیای واقعی گیاهانی زیبا و دوست داشتنی هستند اما این امر در دنیای فاینال فانتزی کاملا برعکس است. به شدت توصیه می‌کنیم که اگر روزی قصد بازی کردن فاینال فانتزی را داشتید، تا حد امکان از Cactuar دوری کنید. و این نکته را فراموش نکنید که حساب کاکتوس های این سری بازی با بقیه کاکتوس ها جداست. اکثر تازه کاران در این سری فکر می‌کنند که این موجودات ضعیف هستند و به راحتی از پا در می آیند. اما هنگامی که با خشم Cactuar رو به رو شوند به اشتباه خود پی می برند. آن‌ها به راحتی می‌توانند کل تیم را فقط با شلیک یک اشعه سبز از زندگی ساقط کنند. علاوه بر این در هر نسخه از این سری نیز قابلیت های مختلفی به آن‌ها اضافه می‌شود. بهترین کار هنگام مواجه شدن با این موجودات، فرار کردن و دوری از آن‌هاست.

Slig

slig

دشمنان بازی “دنیای عجیب و غریب” (Odd World) مانند اسم بازی‌شان بسیار عجیب اند. این جمله را از هر کسی که این بازی را انجام داده باشد خواهید شنید. از جمله این موجودات جالب میتوان به Slig اشاره کرد که از خانواده minion ها محسوب می شوند. آن‌ها بدنه اصلی حفاظت از صنایع سرّی Oddworld را تشکیل میدهند و به شدت به فرماندهانشان وفا دار هستند. و به کرات در این سرزمین یافت می شوند. آن‌ها با استفاده از جثه کوچک و سرعت بالایشان قادرند تا در گروه های کوچک به بازیکن حمله ور شده، و او را از پای در بیاورند. مواظب باشید که گول کوچک بودن آن‌ها را نخورید. Slig ها راحت تر از آن‌چه فکر می‌کنید از پس شما بر می‌آیند.

Mimic

mimic

به یکی از سخت ترین و طاقت فرسا ترین بازی ها در تاریخ این صنعت یعنی Dark Souls می رسیم. عوامل مختلفی هستند که باعث سخت شدن این بازی شده اند. از جمله غول ها و موجودات سرسخت مختلف که تعدادشان بسیار زیاد است. اما شاید یکی از عجیب ترین و غیر معقول ترین دشمنان شما در این بازی Mimic ها باشند. آن‌ها ظاهرا صندوق هایی هستند که در خانه ها و یا جاهای دیگر بازی وجود دارند ولی به محض اینکه به آن‌ها ضربه ای وارد شود دست و پا در آورده و به یک هیولای بی شاخ و دم و وحشتناک تبدیل می شوند. قیافه بسیاری از بازیکنان پس از مواجه شدن با این موجودات بسیار دیدنی است. و از این روست که Mimic را غیر معقول و نامتعارف مینامیم. زندگی در دنیای Dark Souls به خودی خود سخت است، نمیخواهد که با اذیت کردن Mimic ها، این سختی را دو چندان کنید.

 Pyramid Head

pyramid head

به یکی از معروف ترین و رعب آور ترین موجودات آفریده شده در دنیای بازی‌ های رایانه‌ای یعنی “کله هرمی” (Pyramid Head) معروف می‌رسیم. این هیولا به جرات تمامی کسانی که حتی یک بار سایلنت هیل را بازی کرده باشند را ترسانده است. در طول بازی بار ها تابلو های نقاشی شده از او را به دیوار ها می‌بینید اما ملاقات کردن او از نزدیک جیز دیگریست. کمتر بازیکنی است که هنگام شنیدن صدای پای او و کشیده شدن شمشیرش بر روی زمین چهره اش دگرگون نشود. کله هرمی که غول آخر و آنتاگونیست اصلی سری بازی‌ های سایلنت هیل محسوب می‌شود در سال 1995 میلادی توسط “ماساهیرو ایتو” (Masahiro Ito) طراح هیولاهای این سری طراحی شد. و از آن به بعد بود که به کابوس بسیاری از بازیکنان سبک ترسناک تبدیل شد. حواستان باشد که در دام او گرفتار نشوید وگرنه سرنوشت بسیار تلخی در انتظارتان است.

2 نظر برای این مطلب
  1. امیر مهدی قنبری می‌گوید

    ممنون از مقاله خوبتون واقعا خاطره بخش بود من توی این لیست فقط افتخار اشنایی با Regenerator رو داشتم اونم سه تاشون (: . لامصبا اصلا نمیمردن . برای نابودیشون فقط باید با rpg میزدیشون وگرنه تقریبا نامیرا بودن .

  2. Gordon Freeman می‌گوید

    ببخشید، HECUها که چیزی نبودند، راحت از پا درشون اوردم! اون یارو کراوتی کت و شلورایه هست که نمیدونم کیه، هی میاد جلو چشمای من ظاهر میشه!

    ببینید کیه تا بیام ادبش کنم. هی میاد مزاحم میشه.

    (پ.ن.: از زبان گوردون فریمن، قهرمان بازی Half-Life بود. ضمناً اگه میخواید دشمنی رو از Half-Life 2 معرفی کنید، به جای Headcrab، کامباین رو معرفی کنید)

    موفق باشید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.