Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

بازی‌های از دست رفته‌ی کوجیما که دیگر هیچ‌وقت بازی نخواهیم کرد!

0

«کوجیما» احتمالا در دو – سه ماه اخیر در صنعت بازی، بیش از هر اسم دیگری شنیده شده است. از حواشی جدا شدن او از کونامی گرفته تا یادداشت‌ها، نقدها و مصاحبات بی‌شماری که پیرامون «متال‌گیر سالید 5» منتشر شدند، هیدئو کوجیما در صدر اخبار و در نقطه‌ی کانونی توجهات گیمرها و رسانه‌های گیم قرار داشته است. با این‌حال، کوجیما که پیش از این هم به قدر کافی معروفیت، محبوبیت و مقبولیت داشت، اکنون بیش از هر موقع دیگری معروف است. البته از مثبت بودن نگرش‌ها در مورد او دیگر مطمئن نیستیم.

جدا شدن کوجیما از کونامی، به هر دلیلی که می‌خواهد، ضربه‌ی بزرگی به بدنه‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای وارد می‌کند. با جدا شدن او از این شرکت، نه فقط متال‌گیر و بازی ناتمام سایلنت‌هیلز که بازی‌های زیادی از دور می‌افتند و باید با آن‌ها خداحافظی کنیم. مخصوصا این‌که در سال‌های اخیر، کوجیما همواره در صحبت‌های خود، از ایده‌های جدیدی که برای بازی‌های مختلف، برندهای تازه و قدیمی دارد به طور مداوم به ما سرنخ می‌داد. با رفتن او از کونامی، و با توجه به رویکرد جدیدی که این شرکت در قبال بازی‌های خود اتخاذ کرده است، بعید به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از این ایده‌های جذاب -که یکی منجر به شکل‌گیری پروژه‌ی سایلنت‌هیلز شد- به حقیقت بپیوندند. در ادامه ببینیم چه چیزهایی را از دست داده‌ایم:

Zone of the Enders 3

در سال 2012 کونامی نشستی با محوریت این بازی در ژاپن برگزار کرد و از آغاز به کار پروژه‌ی جدیدی با نام Enders Project خبر داد. این بازی قرار بود فاکس‌انجین را به نحو احسن معرفی کند و همچنین دومین عرضه‌ی قدرتمند بعد از سال 2003 باشد. همچنین اعلام شد که یک اچ‌دی کالکشن از بازی‌های قبلی این سری در راستانی بالا بردن هایپ پیرامون این عنوان برای کنسول‌های جدید عرضه می‌شود.

اما کوجیما خیلی زود در برنامه‌ی رادیویی آنلاین خود، اعلام کرد که این پروژه متوقف شده است. وی رسما گفته بود: “فعلا که هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ما قبلا گفته بودیم که می‌خواهیم یک دنباله بسازیم اما حالا باید بدانید که تیم به طور کلی فروپاشیده است.”

بعد از همین اتفاق فروش ناامیدکننده‌ی کالکشن اچ‌دی به خاطر مسائلی همچون فریم دهی پایین و عرضه‌ی همزمان با فرقه اساسین 3، مزید بر علت شد که پروژه‌ی اندرز به فراموشی سپرده شود.

A Metal Gear game starring The Boss

 یک متال‌گیر با حضور باس

«باس» استادِ «بیگ‌ باس» پدرِ سالید اسنیک است. این زن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اشخاص دنیای متال‌گیر است و یکی از آن شخصیت‌هایی است که عملا هیچ‌کس حریف او نمی‌شود. باس، به قدری قوی و با نفوذ است که حتا ولگین هم که دست کمی از یک ترول ندارد در کنار او موش به نظر می‌رسد. وی این‌قدر در داستان نقش دارد که می‌شود گفت در متال‌گیر 5 تقریبا همه چیز در مورد او است. کوجیما قبلا در مصاحبه‌ای ویدئویی در مورد او گفته بود: “من قبلا چندین ایده در مورد ساختن یک متال‌گیر با نقش‌آفرینی «باس» و «واحد کبرا» در جریان تسخیر نورماندی داشتم.”

متال‌گیر رایزینگ را می‌توان محصول یکی از این ایده‌ها دانست. اما کرم ساختن یک بازی با حضور خود باس به عنوان شخصیت اصلی، همچنان در ذهن کوجی ماند. در سال 2012 او در سخنانی در جریان پکس پرایم، او اشاره کرد که علی‌رغم این‌که “طرفدار پر و پا قرص اسپین آف” نیست، اما یک متال‌گیر با محوریت باس چیزی است که “بدون شک دوست دارد” انجام دهد.

An open world remake of Metal Gear Solid

بازسازی دنیای باز از بازی متال‌گیر سالید

این طور که پیداست متال‌گیر 5 تنها بازی دنیای باز نیست که کوجیما در سر می‌پرورانده. او همین امسال در جریان نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در تایپه، اعلام کرده بود که به شدت علاقه دارد یک نسخه‌ی اوپن ورلد از Shadow Moses را تجربه کند، اما تا کنون هیچ سازنده‌ای به او این‌چنین پیشنهادی نداده است.

این در حالی بود که چند ماه قبل کوجیما نظرات جالبی در مورد بازسازی بازی‌های خودش ارائه کرده بود. در صحبت با آی‌جی‌ان او گفته بود: “شخصا خیلی علاقه‌ای به دوباره‌سازی‌ها ندارم. اما اگر قرار باشد یک بازی را انتخاب کنم قطعا متال‌گیر 1 خواهد بود. و نمی‌خواهم یک دوباره‌سازی معمولی و استاندارد انجام دهم. بلکه می‌خواهم یک چیزی شبیه «سیاره میمون‌ها» از آب در بیاید. حفظ نقاط قوت از قبل و انجام یک کار جدید.”

با در نظر گرفتن تغییراتی که دنیای متال‌گیر در طی این سال‌ها از 1998 به خود دیده است، باید گفت که ساختن دوباره‌ی یک متال‌گیر 1 به شدت سخت، اما فوق‌العاده هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. اتفاقی که به نظر می‌رسد، هر چقدر هیجان‌انگیز و دوست داشتنی، هرگز نخواهد افتاد.

Guy Savage

هر آن‌چه Guy Savage قرار بود باشد

در یک بازی پر از لحظات شگفتی آور و عجیب و غریب مثل متال‌گیر 3، عجیب‌ترین چیز مینی‌گیمی به اسم Guy Savage است. قسمتی از بازی که در واقع خوابی است که اسنیک بعد از صحنه‌ی شکنجه‌ی معروف بازی می‌بیند. در این قسمت از بازی که همه چیز تغییر می‌کند و شخصیت اصلی یکی از چند شمشیر دارانی است که باید افسران پلیس زامبی شده را قلع و قمع کند. حتا تصاویر در این بازی رنگ باخته‌اند و هیچ موسیقی شنیده نمی‌شود. همین مسئله به حس سورئال بودن این بازیچه در متال‌گیر 3 اضافه می‌کند.

نکته‌ی جالب در مورد این مرحله این است که در همه‌ی عرضه‌های بعدی متال‌گیر 3، این قسمت و تمام رفرنس‌های دیگر به آن حذف شده است. «شویو موراتا» دستیار کارگردان بازی متال‌گیر 4 و نویسنده‌ی متال‌گیر 5، مسئول ساخت این قسمت از بازی شناخته می‌شود. و این طور که پیدا است این مینی‌گیم در واقع یک دمو برای پروژه‌ی دیگری از کونامی بوده است که در مراحل ابتدایی ساخت کنسل شده است. و کم‌کم از خاطره‌ها نیز پاک شد. سرنوشتی شبیه به PT.

Silent Hills

اشتیاق غیرقابل وصف ما برای ساخت یک ریبوت از بازی سایلنت هیل توسط کوجیما به خیلی وقت پیش بر می‌گردد. زمانی که او بدون وقفه در مصاحبه‌های خود از علاقه‌اش به انجام چنین کاری می‌گفت. و بالاخره زمانی فرا رسید که این بازی به عنوان یک همکاری شگفت‌انگیز بین دل‌تورو و کوجیما معرفی شد. یک بازسازی کامل از بازی که به بازی‌های ذهنی مشهور است. یک اتفاق بی‌نظیر که اگر می‌افتاد… اما این همه‌ی ماجرا نبود. دموی P.T. که منتشر شد همگان را انگشت به دهان گذاشته بود. یک اتفاق ترسناک جدید در برهوت ژانر وحشت در صنعت بازی‌سازی تکان عجیبی به مخاطبین داد.

اما بر خلاف انتظار همه، این بازی خیلی زودتر از این که فکر کنید لغو شد. اتفاقی که شاید برجسته‌تر و مهم‌تر از همه‌ی اتفاقات دیگر این لیست بوده و جبران‌ناپذیر است.

خبر خوب این‌که کوجیما در توئیتی که به مناسبت تولد 52 سالگی‌اش نوشت اعلام کرد که همچنان ایده‌های خوب و جدید دارد و برای عملی کردن آن‌ها خیلی نیازی به کونامی نیست. اگرچه شاید به خاطر وجود محدودیت‌های قانونی و مالی هیچ یک از ایده‌های مطرح شده در زمان همکاری او با کونامی هرگز به ثمر نرسند، اما آن‌طور که می‌دانیم، کوجیما ذهنی خلاق‌تر از این حرف‌ها دارد و به این راحتی متوقف نمی‌شود. حتا اگر اسم او را به زور از تاریخچه‌ی اخیر شرکت کونامی پاک کنند.

gamesradar

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.