Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

سیر تا پیاز «توتال‌وار»؛ از شوگان تا وارهمر- قسمت چهارم

0

تا اینجا 4 نسخه از بازی‌های «توتال‌وار» با هم بررسی کردیم و سیر تکاملی بازی را با هم شاهد بودیم. اکنون در این قسمت از بررسی گیم‌نیوز می‌خواهیم به دوران جدیدی از «توتال‌وار» وارد شویم. دورانی که با تغییرات و پیشرفت‌های زیادی همراه است.

سوم مارس 2009 «امپایر: توتال‌وار» عرضه شد. از همان ابتدا همهٔ هواداران و منتقدان بازی را ستایش کردند و این عنوان در هفته اول انتشارش به صدر جدول فروش بازی‌ها در انگلستان رسید.

empire-total-war-header

اما چه تغییراتی باعث این همه توجه و تحسین این بازی شده بود؟

همانند بقیه نسخه‌های بازی «امپایر» نیز شامل دو بخش اصلی کمپین و جنگ‌ها بود، اما سازندگان بازی در همین دو زمینه تغییرات زیادی داده بودند که همه جدید و جالب بود و به دشوارتر شدن بازی و در عین حال جذاب‌تر شدن آن منجر شده بود.
بیایید ابتدا کمپین بازی را با هم بررسی کنیم. بازی در دوره مدرن یعنی از قرن هفدهم تا اواخر قرن نوزدهم جریان داشت. نقشه «امپایر» از تمام نسخه‌های دیگر «توتال‌وار» بزرگ‌تر شده بود. اروپا، خاورمیانه، شبه‌جزیره هند، آمریکای شمالی و قسمت‌هایی از جزایر دریای کارائیب نقشه بازی بازی را تشکیل می‌داد. علاوه‌بر این‌ها قسمت‌هایی نیز مانند برزیل، ساحل آج و مکان‌های دیگری نیز بودن که فقط برای تجارت ساخته شده بودند.

empire-map

برای بازی کشورهایی مانند امپراطوری بریتانیا، فرانسه، پروسیا، اتریش، روسیه و اسپانیا را در اختیار داشتید. هم‌چنین بعد از کامل کردن یکی از حالت‌های بازی به نام جادهٔ آزادی می‌توانستید آمریکا را نیز انتخاب کنید.
نقش مذهب مانند نسخهٔ پیشین زیادمهم نبود به جای آن نوع حکومتی که بر کشور شما حاکم بود چهرهٔ شما را در دنیا مشخص می‌کرد. این مسئله یکی از چالش‌های بازی نیز بود. در زمان خاصی مردم عادی کشور شورش کرده و درخواست حکومت جمهوری می‌کردند. شما می‌توانستید با آن‌ها مقابله کنید یا به آن‌ها ملحق شوید.
مدیریت شهرها نبست به قبل ساده‌تر شده بود. در نسخه‌های پیشین باید برای هر شهر فرماندار تعیین می‌کردید اما در «امپایر» با انتخاب کابینه‌ای از وزرا می‌توانستید این مشکل را حل کنید.
سیستم شهرها نیز تغییر کرده بود. برخلاف نسخه‌های پیشین شهرها دیگر متمرکز نبودند و هر قسمت از صنایع یا مزارع شهر جداشده و در کنار هم نشکیل یک ایالت را می‌دادند. اینگونه شما می‌توانستید بدون حمله به شهر اصلی اقتصاد یا قدرت نظامی آن‌را مختل کنید.
دیگر از ماموران نسخه‌های پیش خبری نیود. فقط سه شخصیت جنتلمن، مبلغ و ریک وجود داشت.
جنتلمن‌ها می‌توانستند با دیگر افراد دوئل کنند و شرافتمندانه آن‌ها را ازمیان بردارند یا به مراکز علمی رفته و سرعت تحقیق و پیشرفت تکنولوژی را بهبود بخشند. ریک‌ها نقش ترکیبی جاسوس و قاتل را ایفا می‌کردند و مبلغان هم به ترویج دین و خداپرستی مشغول بودند.

اما تکنولوژی در بازی به چه معنا بود؟

در قسمت تکنولوژی بازی نموداری درختی تعبیه شده بود که شامل سه قسمت فلسفه، نظامی و اقتصادی بود. برای احداث ساختمان‌های خاصی و سطح بالا ابتدا باید تکنولوژی لازم آن را بدست آورده یا از یک کشور دیگر گرفته باشید. می‌توانستید از پنل دیپلماسی بازی برای این منظور استفاده کنید. برای ارتباط با کشورهای دیگر نیازی به دیپلمات‌ها نبود. بلکه قسمتی در بازی گنجانده شده بود که با رفتن به آن می‌توانستید با هر کشوری که بخواهید ارتباط برقرار کنید.
داشتن مدرسه و آکادمی‌های بیشتر به معنای سرعت تحقیق بیشتر و پیشرفت سریع‌تر بود، پس اینجا واقعاً “توانا بود هرکه دانا بود” به واقعیت تبدیل شده بود.

خب تغییرات جنگ‌ها چه بود؟

مهم‌ترین چیز که شاید همه منتظرش بودند امکان کنترل جنگ‌های دریایی بود. پیش‌تر جنگ‌های دریایی را هوش‌مصنوعی بازی کنترل می‌کرد اما در «امپایر» خود شما نیز می‌توانستید آن‌ها بجنگید. البته به این دلیل که این امکان به تازگی به بازی افزوده شده بود مشکلات زیادی داشت و کنترل همزمان کشتی‌ها و جهت‌دادن به آن‌ها بسیار دشوار بود.

empire-war

جنگ‌های «امپایر» بیشتر برروی قدرت سلاح‌های گرم تمرکز داشت و به همین دلیل مکانیسم‌های جدیدی در بازی بوجود آمده بودند. مثلاً می‌توانستید پشت ساختمان‌ها پناه بگیرید یا اگر سربازان خود را در گروه‌های به هم فشرده قرار می‌دادید امکان داشت که در هنگام شلیک دوستان خود را هدف قرار دهند. پس باید تجربیات جنگ‌های نسخه‌های پیشین راکنار گذاشته و با شیوه جنگ‌های مدرن آشنا شوید.

empire-seaعلاوه بر همه این‌ها گرافیک و سطوح کاربری بازی نیز دوباره طراحی شده و کیفیتی خیره کننده‌داشت. به گونه‌ای که در جنگ‌ها می‌توانستید سم اسبان را نیز مشاهده کنید.
بلاخره انتظارها به پایان رسید و برای بازی چند نفره علاوه بر جنگ‌ها می‌توانستید در کمپین نیز حضور داشته باشید و با دوستانتان یک کمپین دو نفره را شروع کنید. سازندگان بازی گفته بودند که پیش‌تر فناوری لازم برای ساخت چنین حالتی و جود نداشت اما با پیشرفت تکنولوژی و صنعت کامپیوتر آن‌ها توانستند تا این امکان جدید را که خیلی‌ها منتظرش بودند به بازی اضافه کنند.
بعد از عرضه بازی نظر مثبت همه به آن جلب شد و پاسخ‌های خوبی به «امپایر» داده شد. امتیاز 90 از متاکریتیک و 88 از گیم‌رنکینگ شاید موفقیت «روم» یا «قرون وسطا» را تکرار نکرد اما نشان داد که Creative Assebmbly می‌تواند از سوژه‌ای که 10 سال پیش آن را شروع کرد هنوز یک بازی خوب بسازد و عناصر بسیار جدیدتری به آن وارد کند.
برای «امپایر» بستهٔ گسترشی «وارپس» عرضه شد که بیشتر شامل جنگ‌های آمریکا در این قاره تازه یافت شده بود. مدتی بعد «ناپلئون: توتال‌وار» به بازار آمد که به صورت بسته‌ای قابل دانلود برای «امپایر» بود اما در زمینهٔ گرافیک و داستان و اضافه شدن چند شخصیت جدید با «امپایر» تفاوت داشت. «ناپلئون» را بیشتر می‌توان یک بازی جداگانه در نظر گرفت تا افزونه‌ای برای «امپایر». با این همه در سال 2010 نسخه ویژه «امپایر» به بازار آمد که همه موارد الحاقی و «ناپلئون» را با هم یک جا داشت.
اگر دوست دارید باز سفری به دنیا باستان داشته و خاطرات خود را با «روم» در سطحی بسیار بالاتر زنده کنید منتظر قسمت بعدی این بررسی در گیم‌نیوز باشید که می‌خواهیم با هم به تحلیل «روم 2: توتال‌وار» بپردازیم.

نظرات شما به بهتر شدن گیم‌نیوز و این مقاله کمک شایانی خواهد کرد، منتظر آن‌ها هستم.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.